Christine Alm
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke. Liber
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Studentlitteratur.
Berglund,M. &Ekebergh, M. (red.).2015. Reflektion i lärande och vård, en utmaning för sjuksköterskor. Studentlitteratur.
Barth, T; & Näsholm, C. 2006. Motiverande samtal. MI att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor. Studentlitteratur.
Eriksson,E & Arnkil, T.2006 Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Stakes, handböcker 64
Killén, K. 2011. Professionell utveckling och handledning, ett yrkesövergripande perspektiv. Studentlitteratur.
Kostenius,C & Lindqvist, A-K. 2009. Hälsovägledning. Från ord till handling. Studentlitteratur.
Kyngäs, Kääriäinen, Poskiparta, Johansson, Hirvonen & Renfors. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. WSOY.
Pietilä, A-M (toim).2004. Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät.
Patja Kristiina (toim) mfl. 2022 Terveyden edistäminen .
Lagar, förordningar och strategier
Förordning 2011/338 om rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård för barn och unga. Finlex.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/71958
SHM. 2006:19 Terveyden edistämisen laatusuositus.
SHM. 2014:18. Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården framtidsutsikter
https://thl.fi/sv/web/invandrare-och-kulturell-mangfald
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter 2018-2022
- Föreläsningar
- Seminarium
- Praktiska övningar i kliniskt träningscenter
- Virtuella studier
Obligatorisk närvaro vid närstudiedagar och simulering gk/uk
Skriftlig rapport, bedömning gk/uk
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll )integrering av teoretisk och praktisk kunskap
Svenska
03.10.2022 - 30.11.2023
15.06.2022 - 30.10.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Christine Alm, Marie Hjortell
Utbildning till hälsovårdare
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Simulering/ praktiska övningar
Skriftlig rapport och seminarium
Studerande väljer i sin basgrupp ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas i ett valfritt kontext. I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete. Ni väljer tema och metod på Moodle.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta nätsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar. Studerande får skriftlig feedback.
Skriftliga parrapporten laddas upp på Moodle senast 2.4 kl. 16
Rapporten presenteras på seminarium 3.4
Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.
Närstudier på Campus Alere i Vasa 31.10, 1.11 2022
Närstudier på Campus i Åbo 30.11. 1.12.2022 och 3.4.2023
Onlinestudier 3.1, 4.1
Skriftlig rapport :
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.
Skriftlig rapport :
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Skriftlig rapport:
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
Skriftlig rapport:
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig