Hoppa till innehåll

Engelska (3 sp)

Kod: RB20EN01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2021 - 09.01.2022

Tajmning

10.01.2022 - 01.04.2022

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker

Lärare

  • Terese Herrgård-Backlund

Lärare

Terese Herrgård-Backlund

Grupper

  • UBA20D-V
    Bioanalytiker (YH), h20, dagstudier, Vasa
  • URS20D-V
    Röntgenskötare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
- har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och - kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt
är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang

Innehåll

Muntlig och skriftlig kommunikation
Grundläggande terminologi inom området
Vetenskaplig och professionell formulering

Tid och plats

Hösten 2021
Föreläsningar ordnas antingen i form av när- eller distansundervisning.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)

Undervisningsmetoder

Föreläsning, muntliga och skriftliga övningar, par- och grupparbeten.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information finns på Moodle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Planerad och genomförd presentation, godkända övningsuppgifter (portfolio)

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27 h = 81 timmar.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna och hennes kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig om det så har krävts. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har bristfälligt följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar
otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten om det så krävs. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hon har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordsskala 0-5 och i en del övningar godkänd/underkänd
Enligt den europeiska referensramen för språk.

Förkunskapskrav

Inga