Klinisk grundvård (3 sp)
Kod: RBA22VG02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 18.09.2022
Tajmning
19.09.2022 - 04.12.2022
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Yvonne Sjöberg-Ehn
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
URS22D-VRöntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande färdigheter i kliniskt vårdarbete och i centrala kliniska vårdmetoder
- är förtrogen med god ergonomi och inser betydelsen av att handla enligt aseptiska principer
- kan tillämpa interaktiva färdigheter, omfattar helhetssyn och processtänkande i vården
Innehåll
Kliniska vårdmetoder
Ergonomi i arbetet
Aseptiskt arbetssätt
Vårdprocess
Tid och plats
Hösten 2022
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Anttila K, Kaila-Mattila T, Kan S, Puska E-L & Vihunen R. 2004. Vård och välbefinnande. Utbildningsstyrelsen. Tammerfors
Iivanainen A & Syväoja, P 2012. ,Hoida ja Kirjaa. SanomaPro (valda delar)
www.kaypahoito.fi
ww.vardhandboken.se
Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar
Moodle föreläsningar
Undervisningsmetoder
Närundervisning
Individuella arbeten
Kliniska övningar på KTC ( obligatorisk närvaro)
Självstudier
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser
Godkända inlämningsuppgifter.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen
Förkunskapskrav
Inga