Camilla Strandell-Laine
LITTERATUR FÖR DEN KVALITATIVA DELEN AV KURSEN
Obligatorisk litteratur (i litteraturförteckningen finns förslag på böcker): studerande väljer en grundbok, en bok som handlar specifikt om den valda metoden (om det finns en sådan) samt Forskningsetiska delegationens publikationer.
Exempel på grundböcker:
Ahrne, G. & Svensson, P. (red.). 2011. Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber.
Bryman, A., 2002. Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Flick, U., 1999. An Introduction to Qualitative Research. London: Sage publications.
Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. (2008). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
Henricson, M. (red.) (2012). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 (eller senare upplaga). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Jakobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Larsson, S., Lilja, J. & Mannheimer, K., 2005. Forskningsmetoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
Parahoo, K., 2006. Nursing Research. Principles, Process and Issues. Second Edition. New York: Palgrave Macmillan.
Böcker om specifika metoder:
Coughlan, M., Cronin, P. & Ryan, F. 2013. Doing a literature review in nursing, health and social care. Los Angeles: SAGE Publications.
Halkier, B. 2010. Fokusgrupper. Malmö: Liber.
Johansson, A.(2005). Narrativ teori och metod. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S., 1997. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Larsson, S., Sjöblom, Y. & Lilja, J., 2008. Narrativa metoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Johansson, A. 2005. Narrativ teori och metod: med livsberättelsen i fokus. Lund: Studentlitteratur.
Rönnerman, K. (red.), 2004. Aktionsforskning i praktiken - erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. (2003). Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Pellervo-Seura ry.
Etik:
Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
God forskningssed. 2017. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys-och-uppdrag/vi-analyserar-och-utvarderar/alla-publikationer/publikationer/2017-08-29-god-forskningssed.html
Mäkinen, O., 2006. Tutkimusetiikan ABC. Helsinki: Tammi.
Pietilä, A-M. & Länsimies-Antikainen, H. (toim.), 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopion Yliopisto, Hoitotieteen laitos. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-951-27-0130-8/urn_isbn_978-951-27-0130-8.pdf
LITTERATUR FÖR KURSENS KVANTITATIVA DEL (VASA OCH ÅBO)
Barmark, M. & Djurfeldt, G., 2015. Statistisk verktygslåda - att förstå och förändra världen med siffror. Lund: Studentlitteratur.
Denscombe, M. 2018. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G., 2013. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eliasson, A., 2013. Kvantitativ metod från början. Lund: Studentlitteratur.
Field, A., 2014. Discovering statistics using IBM SPSS Statistics. Germany: Mohn Media.
Holme, I.M. & Solvang, B.K. 1992 eller nyare upplaga. Forskningmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L., 2002. Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L., 1998 (eller nyare uppl.). Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Wahlgren, L., 2012. SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
Widjeskog, Ö. 1995 eller nyare upplaga. Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik Ab.
VASA: Kursen är uppdelad i tre separata delar; kvalitativa metoder, kvantitativa metoder och metodseminarium. Kvalitativa metoder, 5 sp, går som digital kurs på hösten 2020, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på våren 2021.
ÅBO: Kursen är uppdelad i två separata delar; kvalitativa metoder (5 sp) och kvantitativa metoder (5 sp).Kvalitativa metoder går som digital kurs på hösten 2020, och kvantitativa metoder 5 sp som digital kurs på våren 2021.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
KVALITATIVA METODER (VASA OCH ÅBO)
Den kvalitativa delen av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kursen på Moodle är uppdelad i 5 moduler. I modul 1 introduceras kursen och studerande gör ett diagnostiskt test.
Modul 2 handlar om datainsamlingsmetoder och modul 3 om dataanalysmetoder. I modulerna 2 och 3 ska studerande arbeta i par eller i grupper bestående av 3 personer. Optimalt är att vara 3 personer i gruppen.
När studerande inleder kursen går henin på diskussionsforumet i modul två. Den första som går in startar en diskussionstråd, följande (1-2 studerande) svarar på den och bildar således en grupp. Den tredje eller fjärde som går in startar en ny diskussion och följande studerande svarar på den, osv. Samma grupper fortsätter att arbeta tillsammans i modul 3. Det innebär att en av gruppmedlemmarna startar en diskussion i modul 3 och de övriga gruppmedlemmarna svarar på den tråden.
I gruppen väljer ni var sin datainsamlingsmetod (i modul 2) och dataanalysmetod (i modul 3) som ni fördjupar er i, gör en liten undersökning där ni använder den valda metoden och presenterar detta för varandra enligt instruktionerna på Moodle. Dessutom ger ni feedback åt varandra gällande uppgiterna enligt instruktionerna på Moodle.
Modul 4 handlar om tillförlitlighet och etik och görs som individuella litteraturstudier som examineras genom hemtentamen som lämnas in via Moodle.
I modul 5 väljer studerande ett högre YH-examensarbete inom den egna profileringen i Theseus (https://www.theseus.fi/). OBS utbildningarna heter lite olika i olika yrkeshögskolor. Studerande läser och bedömer examensarbetet enligt instruktioner och dokument som finns på moodle.
______________________________________________________________________________________________________
KVANTITATIVA METODER
KVANTITATIVA METODER/Vasa:
föreläsningar, dataövningar samt hemtentamen eller individualiserad övningsuppgift relaterad till studerandes examensarbete
KVANTITATIVA METODER/Åbo:
Hybridundervisning: självstudier, föreläsningar, övningar i klass.
KVALITATIVA METODER
Modul 1 bedöms enligt skalan godkänd/underkänd. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör det diagnostiska testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 och 3
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt granska en studie
- förmåga att jämföra och kritiskt analysera datainsamlings- och dataanalysmetoders användningsändamål
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- förmåga att ge konstruktiv feedback
Modul 4
- kännedom grundläggande begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik och tillförlitlighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 5
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion
KVANTITATIVA METODER
- texten uppdateras under hösten
KVANTITATIVA METODER/Vasa:
Studerande visar genom hemtentamen eller en individualiserad övningsuppgift sin kännedom om kvantitativa analysmetoder och dessas tillämpning.
SEMINARIER
Aktivt deltagande, forskningsplan bedöms uk-gk.
KVANTITATIVA/Åbo:
Hemtentamen, skriftlig paruppgift bedöms enligt skalan 0-5.
Paropponering, förhandsuppgift inför data-analysövningar och data-analysövningar bedöms med skalan GK/UK.
Svenska
01.08.2020 - 31.12.2022
02.07.2020 - 30.09.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Maj-Helen Nyback, Ulla Penttinen, Susanne Jungerstam, Ann-Louise Glasberg, Ralf Lillbacka, Pia Liljeroth, Camilla Strandell-Laine, Emilia Kielo-Viljamaa
Utbildning inom social- och hälsovård
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
5.00 sp
H-5
VASA OCH ÅBO: KVALITATIVA METODER
Modul 1: diagnostiskt test.
Modul 2 och 3: individuell skriftlig rapport i form av en powerpoint med inbandat ljud till (instruktioner på Moodle) och kollegial feedback. I presentation ska ingå: beskrivning av metoden, när det lämpar sig att använda metoden, hur man går till väga, för- och nackdelar med metoden, beskrivning av den egna användningen av metoden (hur gjorde du, reflektioner kring vad som gick bra och vilka utmaningarna var). Den kollegiala feedbacken ges till de övriga medstuderandena i den egna gruppen enligt intstruktionerna på Moodle.
Modul 4: individuell hemtentamen på Moodle.
Modul 5: individuell analys och bedömning av ett högre YH-examensarbete enligt eget val (görs enligt instruktioner på Moodle).
VASA: KVANTITATIVA METODER
- texten uppdateras senare.
VASA: KVANTITATIVA METODER
Hemtentamen alternativt en individualiserad övningsuppgift som anknyter till studerandes examensarbete
ÅBO: KVANTITATIVA METODER
Individuell hemtentamen, skriftlig paruppgift och paropponering på Moodle, självstudier inför hemtentamen och data-analysövningar med SPSS i klass, data-analysövningar i klass (obligatorisk närvaro).
KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 3.9-31.12.2020. Modul 1 görs först, och studerande rekommenderas göra modulerna i den ordning de är upplagda på Moodle.
KVANTITATIVA METODER/Åbo
Kursen i kvantitativa metoder kan avläggas under perioden 31.3-31.5.2020. Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen. Studerande rekommenderas göra modulerna i den ordning de är upplagda på Moodle.
KVANTITATIVA METODER/Vasa:
Delkursen i kvantitativa metoder kan i Vasa avläggas under vårterminen 2020.
SEMINARIER/Vasa:
Möjlighet att presentera forsknigsplan för examensarbete vid tre tillfällen våren 2021.
VASA OCH ÅBO: Del 1. Kvalitativa metoder, görs helt digitalt. Kursen finns på Moodle 3.9-31.12.2020. Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen.
VASA: Del 2. Kvantitativa metoder - texten uppdateras
Kvantitativa metoder/Vasa: se schema
VASA:Del 3. Seminarier, presentation av forskningsplan för examensarbete.
ÅBO: Del 2: Kvantitativa metoder, görs delvis digitalt. Det ordnas en obligatorisk närstudiedag med övningar i klass (SPSS). Närmare information om närstudiedagen finns på vårens schema på Moodle. Kursen finns på Moodle 31.3.-31.5.2020. Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen.
KVALITATIVA METODER
Kursintroduktion: (videopresentation + bekantning med kursens upplägg) + diagnostiskt självrättande test på Moodle. 10 h.
Datainsamlingsmetoder: Studerande arbetar i 2-3 personers grupper. Varje studerande väljer en datainsamlingsmetod som hen läser in sig på och använder för att samla in data enligt instruktioner på Moodle. Studerande bandar in en max. 10 minuter lång video där hen presenterar metoden. De övriga i gruppen bedömer de andras presentationer med hjälp av bedömningskriterier som finns i Moodle (=examination). 41 h
Dataanalysmetoder: Studerande arbetar i 2-3 personers grupper. Varje studerande väljer en dataanlysmetod som de läser in sig på, använder för
att analysera den insamlade datan enligt instruktioner på Moodle. Studerande bandar in en max. 10 minuter lång video där hon presenterar metoden och resultatet. De övriga i gruppen bedömer de andras presentationer med hjälp av bedömningskriterier som finns i Moodle (=examination). 41 h.
Tillförlitlighet, etik: Hemtent i Moodle. 20 h.
Studerande söker, läser och analyserar 1 högre YH-lärdomsprov och granskar dem enligt kriterier som finns på Moodle, skriftlig rapport. 23 h.
KVANTITATIVA METODER/Vasa:
27 h per studiepoäng, 81 h för delkursen, varav 12 h är föreläsningar samt övningar i dataklass
KVANTITATIVA METODER 27hx5 sp=135 h/Åbo:
Självstudier inför Individuell hemtentamen (40h) och hemtentamen (7 h), skriftlig paruppgift (40 h) och paropponering (4 h) på Moodle, självstudier + förhandsuppgift inför data-analysövningar (40 h) med SPSS i klass, data-analysövningar i klass (4 h, obligatorisk närvaro).
ÅBO: Kursen är indelad i två delar.
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under höstterminen 2020 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (5 sp) avläggs under vårterminen 2020 (kursen är öppen 31.3.-31.5.2020) och görs av studerande från Åbo. Denna del av kursen är delvis virtuell och finns på Moodle. Närstudiedagen med övningar i klass ordnas enligt särskild tidtabell.
VASA: Kursen är indelad i tre delar. Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under höstterminen 2019 (kursen är öppen 13.9.2019-31.7.2020) och görs av studerande både från Åbo och från Vasa.Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle (LÄNK).Kvantitativa metoder avläggs under vårterminen 2021 och studerande i Åbo och i Vasa har separata kurser. Mera uppgifter publiceras under hösten. Seminarierna ordnas enligt särskild tidtabell.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
MODUL 4:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Baserar sig inte på metodlitteratur
KVANTITATIVA METODER/Vasa och Åbo:
Studerande har otillräckliga kunskaper om kvantitativa metoder och hur dessa bör tillämpas, samt förstår ej grundläggande relevanta vetenskapliga begrepp.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
MODUL 4:
Refererar begrepp och grundläggande principer
Baserar sig på metodlitteratur
KVANTITATIVA METODER/Vasa och Åbo:
Studerande har försvarliga kunskaper om kvantitativa metoder och hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta vetenskapliga begrepp.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
MODUL 4:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
KVANTITATIVA METODER/Vasa och Åbo:
Studerande har goda kunskaper om kvantitativa metoder och hur dessa bör tillämpas, samt en adekvat förståelse av grundläggande relevanta vetenskapliga begrepp.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
MODUL 4:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
KVANTITATIVA METODER/Vasa och Åbo:
Studerande har utmärkta kunskaper om kvantitativa metoder och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta vetenskapliga begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt.