Organisationsteori och strategiskt arbete (5 sp)
Kod: SHV20UL01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2020 - 09.10.2020
Tajmning
08.10.2020 - 31.01.2021
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
4 op
Prestationssätt
20 % Kontaktundervisning, 80 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Camilla Strandell-Laine
Lärare
Camilla Strandell-Laine
Grupper
-
SHV20HD-VSocial- och hälsovård, h20, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV20HH-ÅSocial- och hälsovård, h20, högre yh, heltidsstudier, Åbo
-
SHV19H-ÅSocial- och hälsovård, 2019, högre yh, Åbo
-
SHV19H-VSocial- och hälsovård, 2019, högre yh, Vasa
-
SHV20HH-VSocial- och hälsovård, h20, högre yh, heltidsstudier, Vasa
-
SHV20HD-ÅSocial- och hälsovård, h20, högre yh, deltidsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och beakta samhällsutvecklingen
- kan identifiera och beskriva huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledarskap
- kan analysera och tolka organisationen ur ett intressentperspektiv
- kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen
- kan tillämpa och analysera aktuell, tvärvetenskaplig forskning inom ledarskapsområdet
Innehåll
Organisationsteorier och deras utveckling relaterad till samhällsutvecklingen
Moderna organisationsteorier i dagens social- och hälsovård
Strategisk ledning och strategiskt tänkande i organisationen
Kreativa organisationer
LEAN
Organisationskultur
Etik och värderingar i organisationer
Aktuell tvärvetenskaplig forskning inom området
Tid och plats
8.10-31.12.2020, Åbo.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker ex. någon av dessa böcker:
Alvesson m., Sveningsson S. (red) 2013. Organisationer, ledning och processer. Andra upplagan. Kap 2 Strategi - analyser, processer och identiteter, Kap 6 Styrning - beteenden, resultat och normer, Kap 7 Företagskultur och organisationsidentitet - stödjande normsystem eller hjärntvätt?, Kap 12 Motivation I organisationer -personalkoncept och drivkrafter, Kap 14 HRM-arbete. Studentlitteratur.
Ahrenfelt B. 2014. Förändring som tillstånd. Att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer. Studentlitteratur
Berlin J., Kastberg G. 2015. Styrning av hälso- och sjukvård. Liber
Heide.M., Johansson. C., Simonsson. C. 2012. Kommunikation i organisationer
Heide.,M.2011. Strategisk kommunikation : Forskning och praktik.
Jacobsen D.I. 2015. Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur
Jalava.U., Matilainen.R.2010. Dynaaminen johtaminen- kohti yhteisöllistä ja näkemyksellistä johtamista. PRO-Tammi
Juuti, P. 2013. Jaetun johtajuuden taito. Juva: PS-Kustannus. ISBN: 978-952-451-602-0
Laloux F. 2017. Reinventing organizations. En guide till att skapa kreativa organisationer. Liber
Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J. 2009. Strategy safari. Your complete guide through the wilds of strategic management. seced.
Olofsson R. 2010. Bteendeanalys i organisationer. handbok i OBM. Studentlitteratur.
Olofsson R., Nilsoon K. 2015. OBM i praktiken. Förändra beteenden och nå resultat i organisationer. Natur och Kultur
Schein. E. 1992. Organizational culture and leadership. Jossey-Bass Publishers, San Francisco.
Sydänmaanlakka P. 2015 Älykäs julkinen johtaminen. Talentum pro
Vartiainen P., Ollila S., Raisio H & Lindell J. 2014. Johtajana kaaoksen reunalla. Kuinka selviytyä pirullisista ongelmista? Gaudeamus
Yukl. G. 2006. Ethical leadership and Diversity: Yukl. G. Leadership in organizations. Sixt edition, pp 417-439. Pearsson Education Inc., New Jersey.
Mckeown M. 2014, Strategiboken. Studentlitteratur
Annat material:
Alvesson, M. Vad är ledarskap. http://www.digitalmedia.st/webbtv/news/17.html
(Nätfilm 60 min. Se särskilt avsnittet om ledarskap)
Shein
https://www.youtube.com/watch?v=6wJaNKIALLw
Edgar Schein's model of organisational culture | Organizational Behavior av Jakov Fabinger
https://www.youtube.com/watch?v=E_WpUBynuXc
Edgar Schein on Helping: How to Offer, Give, and Receive Help
https://www.youtube.com/watch?v=_VPl3sdNmGU&list=RDE_WpUBynuXc&index=30
Mintzberg's Managerial Roles
https://www.youtube.com/watch?v=NgkQYRqxKTs&index=23&list=RDE_WpUBynuXc
Henry Mintzberg's Managerial Roles
https://www.youtube.com/watch?v=XFShUgphzHU&list=RDE_WpUBynuXc&index=43
KOTTER'S 8 STEP ORGANIZATIONAL CHANGE MODEL FC
Steven Thomsen
https://www.youtube.com/watch?v=LxtF4OXzhyI&index=33&list=RDE_WpUBynuXc
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, självstudier, inlämningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftliga arbeten under hösten 2020 fram till januari 2021.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 12 h
Självstudier 123 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftliga arbeten bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Underkänd (0)
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Frågorna besvaras
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Förkunskapskrav
SHV20HL03 Förändringsledarskap