Emilia Kielo-Viljamaa
VETENSKAPSTEORI:
- Malcolm, P. (2015). Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
- Wiklund Gustin, L., Asp, M., Alvsvåg, H., Arman, M., Berg, L., Bergbom, I., ... Ruthman, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (Tredje upplagan.). Studentlitteratur AB.
- Birkler, J., Olsson, K., Bolinder-Palmér, I., Olsson, K., & Bolinder-Palmér, I. (2022). Vetenskapsteori: En grundbok (Tredje upplagan.). Liber AB.
- Sohlberg, P., & Sohlberg, B. (2019). Kunskapens former: Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik (Fjärde upplagan.). Liber.
- Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
- Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
- Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J. (2018). Varför vetenskap?: Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
- Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
INSTRUMENTUTVECKLING:
- Streiner, D. L. a., Norman, G. R., & Cairney, J. (2015). Health measurement scales: A practical guide to their development and use (Fifth edition.). Oxford University Press.
- Olsson, H., & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
EVIDENSBASERAD PRAKTIK OCH IMPLEMENTERING:
- Hasson H., Schwarz U.T (2017). Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
- Greenhalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
- Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R., & Sandström, B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik (Upplaga 4:1.). Studentlitteratur
- Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
- Andersson, A., Hommel, A., & Andersson, Å. (2018). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur AB.
- Nilsen, P. (2014). Implementering av evidensbaserad praktik (1. uppl.). Gleerups.
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbete
Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
Modul 1: 50 % av vitsordet
- Instrumentutveckling: 1-5
Modul 2: 50 % av vitsordet
- Granskning av vetenskapliga artiklar: GK/UK
- Artikelanalys och implementeringsplan: 1-5
Svenska
01.01.2025 - 31.05.2025
01.12.2024 - 05.03.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Emilia Kielo-Viljamaa
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras.
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
- Instrumentutveckling (gruppuppgift), deadline 16.5.2025
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
- Granskning av vetenskapliga artiklar (individuell uppgift), deadline 30.4.2025
- Artikelanalys och implementeringsplan (individuell uppgift), deadline 31.5.2025
Åbo och Vasa (online)
06.03.2025 - 31.05.2025
5sp = 135h
Föreläsningar: 10h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 51h
Seminarium: 4h
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
Modul 1 och 2:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 1 och 2:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 1 och 2:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 1 och 2:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar