Camilla Strandell-Laine
LITTERATUR FÖR DEN KVALITATIVA DELEN AV KURSEN
Obligatorisk litteratur (i litteraturförteckningen finns förslag på böcker): studerande väljer en grundbok, en bok som handlar specifikt om den valda metoden (om det finns en sådan) samt Forskningsetiska delegationens publikationer.
Exempel på grundböcker:
- Ahrne, G. & Svensson, P. (2015). Handbok i kvalitativa metoder (2. uppl.). Liber.
- Bryman, A. f. & Nilsson, B. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3.). Liber.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 (eller senare upplaga). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
- Jakobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Larsson, S., Lilja, J. & Mannheimer, K., 2005. Forskningsmetoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Böcker om specifika metoder:
- Halkier, B. 2010. Fokusgrupper. Malmö: Liber.
- Johansson, A.(2005). Narrativ teori och metod. Lund: Studentlitteratur.
- Kvale, S., Brinkmann, S. & Torhell, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
- Larsson, S., Sjöblom, Y. & Lilja, J., 2008. Narrativa metoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Johansson, A. 2005. Narrativ teori och metod: med livsberättelsen i fokus. Lund: Studentlitteratur.
- Rönnerman, K. (red.), 2004. Aktionsforskning i praktiken - erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur.
- Vilkka, H. & Airaksinen, T. (2003). Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Pellervo-Seura ry.
Etik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- God forskningssed. 2017. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys-och-uppdrag/vi-analyserar-och-utvarderar/alla-publikationer/publikationer/2017-08-29-god-forskningssed.html
- Mäkinen, O., 2006. Tutkimusetiikan ABC. Helsinki: Tammi.
- Pietilä, A-M. & Länsimies-Antikainen, H. (toim.), 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopion Yliopisto, Hoitotieteen laitos. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/9682
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
_____________________________________________________________
LITTERATUR FÖR KURSENS KVANTITATIVA DELEN AV KURSEN
Kursen är uppdelad i tre separata delar; kvalitativa metoder (5 sp), kvantitativa metoder (3 sp) och metodseminarium (2 sp). Kvalitativa metoder, 5 sp, går som online kurs alltid på höstterminen, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på våren.
________________________________________
KVALITATIVA METODER
Den kvalitativa delen av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kursen på Moodle är uppdelad i 5 moduler:
Modul 1: Introduktion. Diagnostiskt test på Moodle.
Modul 2: Datainsamling. Individuell/gruppuppgift. I gruppen väljer ni var sin datainsamlingsmetod som ni fördjupar er i, gör en liten undersökning där ni använder den valda metoden och presenterar detta för varandra enligt instruktionerna på Moodle. Dessutom ger ni feedback åt varandra gällande uppgifterna enligt instruktionerna på Moodle. Optimalt är att vara 3 personer i gruppen.
Modul 3: Dataanalys: Individuell uppgift. Studerande väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar eller använder samma data som i modul 2 och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat.
Modul 4: Etik, dataskydd och tillförlitlighet. Hemtentamen på Moodle.
Modul 5: Granskning av examensarbete. Studerande väljer ett högre YH-examensarbete inom den egna profileringen i Theseus (https://www.theseus.fi/). OBS utbildningarna heter lite olika i olika yrkeshögskolor. Studerande läser och bedömer examensarbetet enligt instruktioner och dokument som finns på Moodle.
________________________________________
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 1 bedöms enligt skalan godkänd/underkänd. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör det diagnostiska testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 30 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt granska en studie
- förmåga att jämföra och kritiskt analysera datainsamlings- och användningsändamål
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- förmåga att ge konstruktiv feedback
Modul 3 (vikning 30 %)
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar/använda data
- förmåga att använda en kvalitativ dataanalysmetod
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visuell presentation)
Modul 4 (viktning 20 %)
- kännedom grundläggande begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 5 (viktning 20 %)
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion
KVANTITATIVA METODER
Svenska
01.09.2022 - 31.05.2024
15.06.2022 - 01.09.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Ralf Lillbacka, Camilla Strandell-Laine, Emilia Kielo-Viljamaa
Utbildning inom social- och hälsovård
0.00 sp
0.00 sp
H-5
KVALITATIVA METODER
Modul 1: diagnostiskt test (Moodle)
Modul 2: Skriftlig rapport (individuell/gruppuppgift) i form av en powerpoint med inbandat ljud till (instruktioner på Moodle) och kollegial feedback. I presentation ska ingå: beskrivning av metoden, när det lämpar sig att använda metoden, hur man går till väga, för- och nackdelar med metoden, beskrivning av den egna användningen av metoden (hur gjorde du, reflektioner kring vad som gick bra och vilka utmaningarna var). Den kollegiala feedbacken ges till de övriga medstuderandena i den egna gruppen enligt instruktionerna på Moodle.
Modul 3: Individuell uppgift. Studerande analyserar 3 vetenskapliga artiklar eller den samma data som i modul 2 med en kvalitativ analysmetod. Studeranden presenterar sin analysprocess samt resultat.
Modul 4: individuell hemtentamen på Moodle.
Modul 5: individuell analys och bedömning av ett högre YH-examensarbete enligt eget val (görs enligt instruktioner på Moodle)
________________________________________
KVANTITATIVA METODER
________________________________________
METODSEMINARIER
KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 2.9-31.12.2022. Deadlines per modul:
Modul 1: 16.9.2022
Modul 2: 7.10.2022
Modul 3: 4.11.2022
Modul 4: 2.12.2022
Modul 5: 16.12.2022
KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-XX.XX.2023
Del 1. Kvalitativa metoder, görs helt virtuellt. Kursen finns på Moodle 2.9-31.12.2022. Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2022. Kursinfo (1h) vecka 35 + 3 x 1h onlinehandledningar under hösten (datum meddelas senare).
Del 2. Kvantitativa metoder. Förverkligas genom föreläsningar, även på distans. Kursen finns på Moodle XX.XX.-XX.XX.2023.
Det ordnas en obligatorisk närstudiedag med övningar i klass (SPSS), Närmare information om närstudiedagar finns på vårens schema i Moodle. Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen.
Del 3. Metodseminarier, se schemat för metodseminarier och examensarbetsseminarie i Peppi/Moodle.
KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Kursintroduktion: (kursinfo 1h + bekanting med kursens upplägg) + diagnostiskt självrättande test på Moodle (=examination) =10 h.
Datainsamling: Studerande arbetar i 3 personers grupper. Varje studerande väljer en datainsamlingsmetod som hen läser in sig på och använder för att samla in data enligt instruktioner på Moodle. Studerande bandar in en max. 10 minuter lång video där hen presenterar metoden. De övriga i gruppen bedömer de andras presentationer med hjälp av bedömningskriterier som finns i Moodle (=examination) = 40 h
Dataanalys: Studeranden väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar eller använder samma data som i modul 2 och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat (=examination) = 40 h
Etik, dataskydd och tillförlitlighet: Hemtent i Moodle (=examination) = 25 h.
Examensarbete: Studerande söker, läser och analyserar 1 högre YH-lärdomsprov och granskar dem enligt kriterier som finns på Moodle, skriftlig rapport (=examination) = 20 h.
KVANTITATIVA METODER 3 sp = 81 timmar
METODSEMINARIER 2 sp = 54 timmar
Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, seminarier
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under höstterminen 2022 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under vårterminen 2023 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
MODUL 4:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Baserar sig inte på metodlitteratur.
---------------------
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
MODUL 4:
Refererar begrepp och grundläggande principer
Baserar sig på metodlitteratur
---------------------
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
MODUL 4:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
MODUL 4:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER