Ralf Lillbacka
Forskningsmetodik:
- Ahrne, G., & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder (Upplaga 3.). Liber AB.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Jacobsen, D. I., Järvå, H., & Wallin, B. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring: Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete (2. [uppdaterade och utök.] uppl.). Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Forskningsetik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
Böcker på engelska:
- Holloway, I. (2017). Qualitative research in nursing and healthcare (4th ed.). Wiley Blackwell. (e-bok)
- Merriam, S. B. & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis (Second edition.). Jossey-Bass.
- Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2019). The application of content analysis in nursing science research. Springer International Publishing.
- Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (Fourth edition. International student edition.). SAGE.
Kursen är uppdelad i tre separata delar:
1) Kvalitativa metoder (5 sp)
2) Kvantitativa metoder (3 sp)
3) Metodseminarium (2 sp)
Kvalitativa metoder, 5 sp, går som onlinekurs på våren 2025, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på hösten 2025.
KVALITATIVA METODER
Modul 1 (test) och Modul 3 (granskning av ett examensarbete) bedöms enligt skalan GK/UK. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 och 3 bör testet och granskningen vara gjort.
Modulerna 2,4 och 5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 20 %)
- kunskap om grundläggande forskningsetiska begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet/trovärdighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 4 och 5 (vikning 40 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt utvärdera forskning
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar och samla in empiriska data
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visuell presentation)
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-5) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
KVANTITATIVA METODER
METODSEMINARIER
Forskningsplan bedöms enligt skalan GK/UK.
Svenska
01.01.2025 - 31.12.2025
01.12.2024 - 20.01.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Ralf Lillbacka, Camilla Strandell-Laine, Emilia Kielo-Viljamaa
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras.
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 1.1-31.5.2025. Deadlines per modul:
Modul 1: 31.1.2025
Modul 2: 28.2.2025
Modul 3: 31.3.2025
Modul 4: 30.4.2025
Modul 5: 31.5.2025
KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-31.12.2025
METODSEMINARIUM
HT 2025, se schemat för föreläsningar och examensarbetsseminarier i Peppi.
Del 1. Kvalitativa metoder, görs helt virtuellt. Kursen finns på Moodle 1.1-31.5.2025. Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen 2025. Kursinfo (1h) 21.1.2025 + distanshandledningar under våren.
Del 2. Kvantitativa metoder. Förverkligas genom föreläsningar, även på distans. Kursen finns på Moodle XX.XX.-31.12.2025.
Det ordnas en obligatorisk närstudiedag med övningar i klass (SPSS), Närmare information om närstudiedagar finns på höstens schema. Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2025.
Del 3. Metodseminarium på hösten 2025, se schemat för metodseminarier och examensarbetsseminarier i Peppi.
KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Modul 1: Kursinfo 1h (bekanting med kursens upplägg) + test på Moodle = 5 h
Modul 2: Hemtent på Moodle = 25h
Modul 3: Granskning av ett examensarbete = 25h
Modul 4: Individuell uppgift = 40h
Modul 5: Individuell uppgift = 40h
KVANTITATIVA METODER (3 sp = 81 timmar)
METODSEMINARIER (2 sp = 54 timmar)
Forskningsplan för examensarbete
Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, metodseminarier
(1) Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under vårterminen 2025 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
(2) Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under höstterminen 2025 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.
(3) Metodseminarier (2 sp) avläggs under höstterminen 2025 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas genom föreläsningar och examenseminarier.
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Baserar sig inte på litteratur.
Moduler 4 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Refererar begrepp och grundläggande principer.
Baserar sig på metodlitteratur.
Moduler 4 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras.
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna.
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 4 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser.
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 4 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
KVANTITATIVA METODER