Hoppa till innehåll

Arbetslivsfärdigheter och medarbetarskap (3 sp)

Kod: SO20LED2-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 29.08.2022

Tajmning

22.08.2022 - 02.10.2022

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Janina Dahla
  • Susanne Davidsson
  • Eva Juslin

Lärare

Eva Juslin

Grupper

  • USO20F-Å
    Socionom (YH), h20, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kännedom om medarbetarens rättigheter och skyldigheter i arbetssamfundet
- kan följa och verka för organisationens mål och strategier
- har färdigheter i professionell interaktion och kan aktivt verka för egen och arbetssamfundets arbetshälsa

Innehåll

- Arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- Arbetsavtal
- Arbetshälsa
- Arbetsgemenskap
- Arbetshandledning
- Professionsrelaterad intressebevakning
- Teamarbete
- Metoder som stöder samverkan

Tid och plats

Närstudier:
Torsdag 15.9 kl. 13.15-17.00
Fredag 16.9 kl. 8.15-16.00

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Angelöw, B. 2017. Ledarskpashandboken. Att utveckla och stärka ledarksapet. Kapitel 4: Medarbetarskapet (ss.36-53). Kapitel 5: Arbetsgruppen (ss. 44-53). Lund. Studentlitteratur.
Jordan, T. 2013. Konfliktlösningens ABC. version 2. Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. Göteborgs universitet.
Kilmar K. 2017, Att utveckla medarskapet i organisationer. Ingår i Ahl, H, Bergmo-Prvulovic, I och Kilhammar, K (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentllitteratur. (ss. 31-43)
Nilsson, B. 2009. Samspel i grupp. Kapitel 10: Att arbeta i grupp - samarbete, beslt, probllem och konflikt (ss. 145-169). Lund. Studentlitteratur.
SOAMK. 2016. Kompetenser för Socionom YH.
Svedberg L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kapitel 18: Arbetsgruppens identitet. (ss. 169-191). Lund. Studentlitteratur.
Talentia: Eden för yrkespersoner inom socialbranchen.
Nätsidor:
Social- och hälsovårdsministeriet: Arbetslivet https://stm.fi/sv/arbetslivet
Arbetarskyddsförvaltningen: Arbetarskydd https://www.tyosuojelu.fi/web/sv/forsta-sidan
Arbetshälsoinstitutet https://www.ttl.fi/sv
Talentia: Infor om arbetslivet https://www.talentia.fi/sv/info-om-arbetslivet/
Arbetarskyddcentralen: Gott uppförande tillåtet - osaklig behandling förbjuden https://ttk.fi/oppaat_ja_ohjeet/ladattavat_julkaisut/gott_uppforande_tillatet_-_osaklig_behandling_forbjuden#fecfa43e
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20150817

Undervisningsmetoder

Förhandsuppgifter, närstudier och självutvärdering

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1) Arbetslivet (1 sp)
Sammanfatta kursmaterialet utgående från följande kursinnehåll:
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning

Examination 2) Medarbetarskap (1 sp)
Bearbeta och reflektera kring följande frågeställningar utgående från kursmaterialet
2.1 Vad innebär ett aktivt och ansvarstagande medarbetarskap?
2.2 Vad betyder Eden för yrkespersoner inom socialbranschen för dig? Hur kommer du att konkretisera edens principer i arbetslivet?
2.3 Hur ser du på dig själv som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
2.4 Vad kännetecknar ett bra arbetsteam? Vilket är ditt och andra medarbetares ansvar för arbetsteamets mål, effektivitet, utveckling, välmående och arbetsklimat?
2.5 Hurdana planer har du för utveckling av din kompetens, arbetsförmåga och arbetshälsa?

Examination 3) Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen, färdighetsträning och simuleringar samt självutvärdering (1 sp)

Examination 1) och 2) bör vara inlämnade 11.9 2022 och är ett krav för deltagande i närstudier.
Examination 3) skall vara inlämnad senast 25.9 2022.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Förhandsuppgifter 2 sp = 54 h
Närstudier + självutvärdering 1 sp = 27 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningsområden - Examination 1:
- Innehållsmässig sakkunskap
- Förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett medarbetarperspektiv
Bedömning 0-5

Bedömningsområden - Examination 2:
- Förankring i kursmaterial
- Proaktivt och medvetet medarbetaransvar
- Kritisk självreflektion
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5

Bedömningsområden - Examination 3:
- Förmåga att reflektera över sig själv som professionell medarbetare inom det sociala området
- Förmåga till självutvärdering
Bedömning 0-5

Studerande får invidiuell skriftlig feedback i moodle (examination 1 och 2) samt per mejl (examination 3)

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav