Janina Dahla
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Kapitel 4: Medarbetarskapet (ss.36-53). Kapitel 5: Arbetsgruppen (ss. 44-53). Lund. Studentlitteratur.
Jordan, T. 2013. Konfliktlösningens ABC. version 2. Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. Göteborgs universitet.
Kilmar K. 2017, Att utveckla medarskapet i organisationer. Ingår i Ahl, H, Bergmo-Prvulovic, I och Kilhammar, K (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur. (ss. 31-43)
Larsson, G, Zander, A, Lönngren, M, Malmqvist Johansson, M. 2022. Utvecklande medarbetarskap. Lund. Studentlitteratur. (ss.17-23,31-40)
Nilsson, B. 2009. Samspel i grupp. Kapitel 10: Att arbeta i grupp - samarbete, beslut, problem och konflikt (ss. 145-169). Lund. Studentlitteratur.
SOAMK. 2023. Kompetenser för Socionom YH.
Svedberg L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kapitel 18: Arbetsgruppens identitet. (ss. 169-191). Lund. Studentlitteratur.
Talentia: Eden för yrkespersoner inom socialbranschen.
Tufvesson, A.2022. Aktivt medarbetarskap. Stockholm.Liber.
Nätsidor: (läkarna till sidorna finns på kursens Moodlesida).
Arbetarskyddcentralen: Gott uppförande tillåtet - osaklig behandling förbjuden
Arbetarskyddsförvaltningen: Arbetarskydd
Arbetshälsoinstitutet
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Övergripande modell för arbetshälsa
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Medarbetaren som främjare av det egna välbefinnandet
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården
Social- och hälsovårdsministeriet: Arbetslivet
Suomen työnohjaajat ry - Arbetshandledning
Talentia: Info om arbetslivet
Talentia. Työolobarometri 2024.
samt övrigt material på moodle.
Förhandsuppgifter, obligatorisk schemalagd undervisning och självstudier.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på Moodle i kursens handledningsforum.
Bedömningsområden - Examination 1:
- Innehållsmässig sakkunskap
- Förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett medarbetarperspektiv
Bedömning: Godkänd/Underkänd
Examinator: Janina Dahla
Bedömningsområden - Examination 2:
- Förankring i kursmaterial
- Proaktivt och medvetet medarbetaransvar
- Kritisk självreflektion
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5
Examinator: Janina Dahla
Bedömningsområden - Examination 3:
- Förmåga att reflektera över sig själv som professionell medarbetare inom det sociala området
- Förmåga till självutvärdering
Bedömning 0-5
Examinatorer: Janina Dahla och Susanne Davidsson.
Examination 1 bearbetas vidare under det första närstudietillfället. Utförd förhandsuppgift är en förutsättning för deltagandet i kursen.
Studerande får individuell skriftlig feedback i Moodle (examination 2) samt individuellt per mejl (examination 3)
Svenska
12.08.2024 - 11.10.2024
15.06.2024 - 12.08.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Susanne Davidsson, Janina Dahla
Observera att Examination 1) Förhandsuppgift. Arbetslivet (1 sp) bearbetas vidare under det första närstudietillfället. Utförd förhandsuppgift är en förutsättning för deltagandet i kursen.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
10.9.2024 Besök från Talentia - Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen.
Eventuella gästföreläsare.
Examination 1) Förhandsuppgift. Arbetslivet (1 sp)
Sammanfatta kursmaterialet (obs! Använd även relevant lagstiftning) utgående från följande kursinnehåll:
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
Inlämning på utsatt plats i Moodle senast 27.8.2024.
Examination 2) Medarbetarskap (1 sp)
Bearbeta och reflektera kring följande frågeställningar utgående från kursmaterialet
2.1 Vad innebär ett aktivt och ansvarstagande medarbetarskap?
2.2 Vad betyder Eden för yrkespersoner inom socialbranschen för dig? Hur kommer du att konkretisera edens principer i arbetslivet?
2.3 Hur ser du på dig själv som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
2.4 Vad kännetecknar ett bra arbetsteam? Vilket är ditt och andra medarbetares ansvar för arbetsteamets mål, effektivitet, utveckling, välmående och arbetsklimat?
2.5 Hurdana planer har du för utveckling av din kompetens, arbetsförmåga och arbetshälsa?
Inlämning på utsatt plats på Moodle senast 19.9.2024.
Examination 3) Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen, färdighetsträning och simuleringar samt självutvärdering (1 sp)
Inlämning på utsatt plats på Moodle senast 30.9.2024.
20.8-26.9.2024. Åbo, Campus Gripen,
Närstudier inplanerade enligt följande:
3.9 kl 13.00-16.00 Kursintroduktion och bearbetning av förhandsuppgift
10.9 kl 10-12 Ammattijärjestö Talentia ry
17.9 kl 8.30-12 Tema: Medarbetarskap. Workshop: utvecklande medarbetarbeteende, Workshop: värdegrund, Workshop: utmaningar i medarbetarskapet
24.9 kl 8.15-14.00 Möten och medarbetaransvar, övningar & simulering
26.9 kl 13.15-16.00 Tema: Välbefinnande och arbetshälsa
Examination 1) Förhandsuppgift. Arbetslivet (1 sp) = 27 h
Examination 2) Medarbetarskap (1 sp) = 27h
Examination 3) Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen, färdighetsträning och simuleringar samt självutvärdering (1 sp) = 27 h