Beroendeproblematik och missbrukarvård (5 sp)
Kod: SO20SAI4-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 17.09.2021
Tajmning
17.09.2021 - 17.01.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Eva Juslin
Grupper
-
USO20F-ÅSocionom (YH), h20, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-har kunskaper i missbrukarvårdens
lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter
Innehåll
- Beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- Nationella och globala trender
- Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- Medberoende
- Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
Tid och plats
Åbo, 17.9.2021-17.1.2022.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Referenslitteratur:
- Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
- Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2020. Alkohol- och narkotikaproblem.
- Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
- Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. (online)
- Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
- Siukola, R. 2015. Hur ingriper jag mot våld i nära relationer? Mentalvårds- och missbruksarbetet som exempel. THL.
- Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. 2019. Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.
- Spak, F, m.fl. 2017. Bemötande inom beroendevård (online)
Undervisningsmetoder
Närundervisning, distansuppgifter, individuellt kompendium
Praktik- och arbetslivssamarbete
Erfarenhetsexpert eller gästföreläsare (om möjligt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för distansuppgifter; 18.11, 17.12
Deadline för individuellt kompendium: 17.1.2022
Internationella kontakter
Ett lektionspass hålls på engelska, om internationella utbytesstuderande deltar i en del av kursen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närundervisning och 2 distansuppgifter med självstudier, 3 sp: 3 x 27h
Självstudier och individuellt kompendium, 2 sp: 2 x 27h
Total tidsanvändning: 81h + 54h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Disstansuppgifterna (2 sp) bedöms som godkänt/underkänt. Frånvaro vid närundervisningen ersätts med kompensationsuppgifter. Bedömningskriterier:
- Sakkunskap baserad på facklitteratur, forskning, lagstiftning, material från myndigheter
- Givna instruktioner följs för förhandsuppgifterna, följer Novias skrivanvisningar.
- Professionellt förhållningssätt
Kompendiet (2 sp) bedöms enligt skala 0-5:
- Vetenskapligt förankrad sakkunskap
- Kunskap i lagstiftning och servicesystem
- Förmåga till reflektion kring professionellt bemötande, etiskt förhållningssätt
- Kompendiet följer instruktionerna för upplägg, innehåll, val av källor
Periodisering av innehållet
Innehåll:
- Fysiska, psykiska och sociala risker
- Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- Nationella och globala trender inom beroendeproblematikens område
- Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
- Medberoende
Tilläggsuppgifter för studerande
- En kort kursintroduktion hålls den 17.9 kl 13.45 (klasstimme) då distansuppgift 1 presenteras.
- I september erbjuds online-handledning i artikelsökning (vetenskapliga artiklar via libguides) med bibliotekets personal. Exakt tidpunkt publiceras senare på kursens Moodle-sida och i Peppi/Tuudo.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Distansuppgifter och närundervisning (3 sp):
Distansuppgift 1: Bearbetning av givna texter och en självvald forskningsartikel. Distansuppgift 2: Bekantning med en valbar behandlingsmetod, testning av funktionell metod. Distansuppgifterna sammanfattas skriftligen i enlighet med Novias skrivanvisningar. Mera info om uppgifterna finns på kursens sida i Moodle. Distansuppgifterna behandlas vid närundervisningen och bör därför vara inlämnade i enlighet med givna deadlines.
Skriftligt kompendium (2 sp):
Studerande bygger upp ett kompendium där hen samlar och diskuterar teoretisk kunskap och skriver egna reflektioner kring färdigheter och professionellt förhållningssätt. Kompendiets layout får gärna vara kreativ och personlig, men den teoretiska kunskap som framgår bör redovisas i enlighet med Novias skrivanvisningar (korrekta källhänvisningar, källförteckning). Mera info om kompendiets upplägg och innehåll finns på kursens sida i Moodle.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav