Hoppa till innehåll

Beroendeproblematik och missbrukarvård (5 sp)

Kod: SO20SAI4-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 17.09.2021

Tajmning

17.09.2021 - 17.01.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Johanna Wikgren-Roelofs

Lärare

Eva Juslin

Grupper

  • USO20F-Å
    Socionom (YH), h20, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-har kunskaper i missbrukarvårdens
lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter

Innehåll

- Beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- Nationella och globala trender
- Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- Medberoende
- Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete

Tid och plats

Åbo, 17.9.2021-17.1.2022.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Referenslitteratur:
- Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
- Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2020. Alkohol- och narkotikaproblem.
- Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
- Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. (online)
- Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
- Siukola, R. 2015. Hur ingriper jag mot våld i nära relationer? Mentalvårds- och missbruksarbetet som exempel. THL.
- Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. 2019. Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.
- Spak, F, m.fl. 2017. Bemötande inom beroendevård (online)

Undervisningsmetoder

Närundervisning, distansuppgifter, individuellt kompendium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Erfarenhetsexpert eller gästföreläsare (om möjligt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deadline för distansuppgifter; 18.11, 17.12
Deadline för individuellt kompendium: 17.1.2022

Internationella kontakter

Ett lektionspass hålls på engelska, om internationella utbytesstuderande deltar i en del av kursen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närundervisning och 2 distansuppgifter med självstudier, 3 sp: 3 x 27h
Självstudier och individuellt kompendium, 2 sp: 2 x 27h
Total tidsanvändning: 81h + 54h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Disstansuppgifterna (2 sp) bedöms som godkänt/underkänt. Frånvaro vid närundervisningen ersätts med kompensationsuppgifter. Bedömningskriterier:
- Sakkunskap baserad på facklitteratur, forskning, lagstiftning, material från myndigheter
- Givna instruktioner följs för förhandsuppgifterna, följer Novias skrivanvisningar.
- Professionellt förhållningssätt

Kompendiet (2 sp) bedöms enligt skala 0-5:
- Vetenskapligt förankrad sakkunskap
- Kunskap i lagstiftning och servicesystem
- Förmåga till reflektion kring professionellt bemötande, etiskt förhållningssätt
- Kompendiet följer instruktionerna för upplägg, innehåll, val av källor

Periodisering av innehållet

Innehåll:
- Fysiska, psykiska och sociala risker
- Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- Nationella och globala trender inom beroendeproblematikens område
- Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
- Medberoende

Tilläggsuppgifter för studerande

- En kort kursintroduktion hålls den 17.9 kl 13.45 (klasstimme) då distansuppgift 1 presenteras.
- I september erbjuds online-handledning i artikelsökning (vetenskapliga artiklar via libguides) med bibliotekets personal. Exakt tidpunkt publiceras senare på kursens Moodle-sida och i Peppi/Tuudo.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Distansuppgifter och närundervisning (3 sp):
Distansuppgift 1: Bearbetning av givna texter och en självvald forskningsartikel. Distansuppgift 2: Bekantning med en valbar behandlingsmetod, testning av funktionell metod. Distansuppgifterna sammanfattas skriftligen i enlighet med Novias skrivanvisningar. Mera info om uppgifterna finns på kursens sida i Moodle. Distansuppgifterna behandlas vid närundervisningen och bör därför vara inlämnade i enlighet med givna deadlines.

Skriftligt kompendium (2 sp):
Studerande bygger upp ett kompendium där hen samlar och diskuterar teoretisk kunskap och skriver egna reflektioner kring färdigheter och professionellt förhållningssätt. Kompendiets layout får gärna vara kreativ och personlig, men den teoretiska kunskap som framgår bör redovisas i enlighet med Novias skrivanvisningar (korrekta källhänvisningar, källförteckning). Mera info om kompendiets upplägg och innehåll finns på kursens sida i Moodle.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav