Eva Juslin
Referenslitteratur:
- Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
- Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2020. Alkohol- och narkotikaproblem.
- Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
- Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. (online)
- Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
- Siukola, R. 2015. Hur ingriper jag mot våld i nära relationer? Mentalvårds- och missbruksarbetet som exempel. THL.
- Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. 2019. Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.
- Spak, F, m.fl. 2017. Bemötande inom beroendevård (online)
Närundervisning, distansuppgifter, individuellt kompendium
Distansuppgifter och närundervisning (3 sp):
Distansuppgift 1: Bearbetning av givna texter och en självvald forskningsartikel. Distansuppgift 2: Bekantning med en valbar behandlingsmetod, testning av funktionell metod. Distansuppgifterna sammanfattas skriftligen i enlighet med Novias skrivanvisningar. Mera info om uppgifterna finns på kursens sida i Moodle. Distansuppgifterna behandlas vid närundervisningen och bör därför vara inlämnade i enlighet med givna deadlines.
Skriftligt kompendium (2 sp):
Studerande bygger upp ett kompendium där hen samlar och diskuterar teoretisk kunskap och skriver egna reflektioner kring färdigheter och professionellt förhållningssätt. Kompendiets layout får gärna vara kreativ och personlig, men den teoretiska kunskap som framgår bör redovisas i enlighet med Novias skrivanvisningar (korrekta källhänvisningar, källförteckning). Mera info om kompendiets upplägg och innehåll finns på kursens sida i Moodle.
Svenska
17.09.2021 - 17.01.2022
11.06.2021 - 17.09.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Johanna Wikgren-Roelofs
- En kort kursintroduktion hålls den 17.9 kl 13.45 (klasstimme) då distansuppgift 1 presenteras.
- I september erbjuds online-handledning i artikelsökning (vetenskapliga artiklar via libguides) med bibliotekets personal. Exakt tidpunkt publiceras senare på kursens Moodle-sida och i Peppi/Tuudo.
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Erfarenhetsexpert eller gästföreläsare (om möjligt)
Deadline för distansuppgifter; 18.11, 17.12
Deadline för individuellt kompendium: 17.1.2022
Åbo, 17.9.2021-17.1.2022.
Ett lektionspass hålls på engelska, om internationella utbytesstuderande deltar i en del av kursen.
Närundervisning och 2 distansuppgifter med självstudier, 3 sp: 3 x 27h
Självstudier och individuellt kompendium, 2 sp: 2 x 27h
Total tidsanvändning: 81h + 54h
Innehåll:
- Fysiska, psykiska och sociala risker
- Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- Nationella och globala trender inom beroendeproblematikens område
- Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
- Medberoende
Disstansuppgifterna (2 sp) bedöms som godkänt/underkänt. Frånvaro vid närundervisningen ersätts med kompensationsuppgifter. Bedömningskriterier:
- Sakkunskap baserad på facklitteratur, forskning, lagstiftning, material från myndigheter
- Givna instruktioner följs för förhandsuppgifterna, följer Novias skrivanvisningar.
- Professionellt förhållningssätt
Kompendiet (2 sp) bedöms enligt skala 0-5:
- Vetenskapligt förankrad sakkunskap
- Kunskap i lagstiftning och servicesystem
- Förmåga till reflektion kring professionellt bemötande, etiskt förhållningssätt
- Kompendiet följer instruktionerna för upplägg, innehåll, val av källor