•   Beroendeproblematik och missbrukarvård SO20SAI4-3001 17.09.2021-17.01.2022  5 sp  (USO20F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
    -har kunskaper i missbrukarvårdens
    lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem
    - kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper
    - kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
    - Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
    - Nationella och globala trender
    - Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
    - Medberoende
    - Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Eva Juslin

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Referenslitteratur:
    - Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
    - Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2020. Alkohol- och narkotikaproblem.
    - Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
    - Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. (online)
    - Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
    - Siukola, R. 2015. Hur ingriper jag mot våld i nära relationer? Mentalvårds- och missbruksarbetet som exempel. THL.
    - Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. 2019. Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.
    - Spak, F, m.fl. 2017. Bemötande inom beroendevård (online)

    Undervisningsmetoder

    Närundervisning, distansuppgifter, individuellt kompendium

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Distansuppgifter och närundervisning (3 sp):
    Distansuppgift 1: Bearbetning av givna texter och en självvald forskningsartikel. Distansuppgift 2: Bekantning med en valbar behandlingsmetod, testning av funktionell metod. Distansuppgifterna sammanfattas skriftligen i enlighet med Novias skrivanvisningar. Mera info om uppgifterna finns på kursens sida i Moodle. Distansuppgifterna behandlas vid närundervisningen och bör därför vara inlämnade i enlighet med givna deadlines.

    Skriftligt kompendium (2 sp):
    Studerande bygger upp ett kompendium där hen samlar och diskuterar teoretisk kunskap och skriver egna reflektioner kring färdigheter och professionellt förhållningssätt. Kompendiets layout får gärna vara kreativ och personlig, men den teoretiska kunskap som framgår bör redovisas i enlighet med Novias skrivanvisningar (korrekta källhänvisningar, källförteckning). Mera info om kompendiets upplägg och innehåll finns på kursens sida i Moodle.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    17.09.2021 - 17.01.2022

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 17.09.2021

    Grupp(er)
    • USO20F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Tilläggsuppgifter för studerande

    - En kort kursintroduktion hålls den 17.9 kl 13.45 (klasstimme) då distansuppgift 1 presenteras.

    - I september erbjuds online-handledning i artikelsökning (vetenskapliga artiklar via libguides) med bibliotekets personal. Exakt tidpunkt publiceras senare på kursens Moodle-sida och i Peppi/Tuudo.

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Erfarenhetsexpert eller gästföreläsare (om möjligt)

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Deadline för distansuppgifter; 18.11, 17.12
    Deadline för individuellt kompendium: 17.1.2022

    Tid och plats

    Åbo, 17.9.2021-17.1.2022.

    Internationella kontakter

    Ett lektionspass hålls på engelska, om internationella utbytesstuderande deltar i en del av kursen.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Närundervisning och 2 distansuppgifter med självstudier, 3 sp: 3 x 27h
    Självstudier och individuellt kompendium, 2 sp: 2 x 27h
    Total tidsanvändning: 81h + 54h

    Periodisering av innehållet

    Innehåll:
    - Fysiska, psykiska och sociala risker
    - Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
    - Nationella och globala trender inom beroendeproblematikens område
    - Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
    - Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
    - Medberoende

    Bedömningskriterier
    Godkänd / Underkänd

    Disstansuppgifterna (2 sp) bedöms som godkänt/underkänt. Frånvaro vid närundervisningen ersätts med kompensationsuppgifter. Bedömningskriterier:
    - Sakkunskap baserad på facklitteratur, forskning, lagstiftning, material från myndigheter
    - Givna instruktioner följs för förhandsuppgifterna, följer Novias skrivanvisningar.
    - Professionellt förhållningssätt

    Kompendiet (2 sp) bedöms enligt skala 0-5:
    - Vetenskapligt förankrad sakkunskap
    - Kunskap i lagstiftning och servicesystem
    - Förmåga till reflektion kring professionellt bemötande, etiskt förhållningssätt
    - Kompendiet följer instruktionerna för upplägg, innehåll, val av källor