•   Beroendeproblematik och missbrukarvård SO20SAI4-3004 25.01.2023-17.03.2023  5 sp  (USO21D-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
    -har kunskaper i missbrukarvårdens
    lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem
    - kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper
    - kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
    - Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
    - Nationella och globala trender
    - Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
    - Medberoende
    - Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Tips på litteratur:

    Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
    Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2020. Alkohol- och narkotikaproblem.
    Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
    Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. (online)
    Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
    Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. 2019. Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.
    Virokannas, E. 2017. Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten "standpoint". Yhteiskuntatyö 82(3).

    Förordning om missbrukarvård 1986/653
    Lag om missbrukarvård 1986/41

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, förhandsuppgift, workshop med reflektionsuppgift, individuell skriftlig uppgift, studiebesök, interprofessionell temavecka med grupparbete.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Individuell skriftlig uppgift (2 sp):
    Mera instruktioner för uppgiften finns på kursens sida i Moodle. Deadline 13.2.2023.
    Uppgiften bedöms enligt skala 0-5.

    Workshop med skriftliga uppgifter, obligatorisk närvaro vid all undervisning (2 sp)
    - Uppgifter görs inför och efter verkstaden (se beskrivningar i Moodle)
    - All undervisning har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter (se Moodle)
    Bedömning: godkänt/underkänt.

    Interprofessionella temadagar 7-9.3.2023 (1 sp)
    Temadagarna förverkligas i samarbete med vårdstuderande och -lärare.
    Studerande indelas i interprofessionella smågrupper som arbetar med varierande temaområden.
    Obligatorisk närvaro. Bedömning: godkänt/underkänt.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    25.01.2023 - 17.03.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 24.01.2023

    Grupp(er)
    • USO21D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Wikgren-Roelofs, Luisa Tast

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursansvarig: Johanna Wikgren-Roelofs

    Undervisning och examinationer: Luisa Tast

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Gästföreläsare under temadagarna

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Se kursens Moodle-sida och schemat i Peppi/Tuudo

    Tid och plats

    Åbo 25.1-17.3.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Temadagar 1 sp = 27h
    Undervisning, workshop med tillhörande uppgifter 2 sp = 54h
    Individuell skriftlig uppgift 2 sp = 54h

    Bedömningskriterier
    Godkänd / Underkänd

    Individuell skriftlig uppgift (2 sp)
    - Sakkunskap om riskbruk, missbruk, beroende, lagstiftning, serviceformer och behandling
    - Förmåga att reflektera kring beroendeproblematik på individ-, grupp- och samhällsnivå
    - Professionellt förhållningssätt
    Bedömning enligt skala 0-5

    Workshop med tillhörande uppgifter och obligatorisk närvaro vid undervisning (2 sp), temadagar (1 sp). Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
    - Aktivt deltagande i workshop, undervisning och temadagar
    - Uppgifter följer givna instruktioner
    - Professionellt förhållningssätt

    Feedback på individuella skriftliga uppgiften fås i samband med onlineträffen i Teams den 17.3 (finns insatt i schemat).