•   Integrationsstödjande socialt arbete SO20SAII2-3001 14.09.2022-13.10.2022  3 sp  (EXCHANGE-SS, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
    - kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
    - kan främja interkulturella möten och miljöer
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Invandring, integration, flyktingskap och asyl
    - Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
    - Integrationslagstiftning
    - Integrationsprocessen
    - Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)

    Övrig litteratur som kan användas i kursen:

    MindSpring parents manual
    https://mindspring-grupper.dk/media/6087276/mindspring_parents_2021.pdf

    Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration – Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.

    Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.

    Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)

    Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.


    Act on the Promotion of Immigrant Integration
    (1386/2010)
    Aliens Act
    (301/2004)
    Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
    https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Gästföreläsning
    Övningar
    Litteraturstudier
    Studiebesök



    Material i kursen på engelska, inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Bedömningsgrunder

    Kapacitet att tillämpa teoretiska koncept i arbete med olika kulturella bakgrund, förmåga att förstå komplexiteten i mångkulturellt arbete, samt användning av etisk och professionell värdegrund och attityd.

    Varje studerande får individuell återkoppling på sitt arbete i Moodle inom tre veckor från inlämning.

    Undervisningsspråk

    Engelska

    Tajmning

    14.09.2022 - 13.10.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 16.09.2022

    Grupp(er)
    • EXCHANGE-SS
    • USO20D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Wikgren-Roelofs, Johanna Sigfrids

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Studiebesök till verksamhet inom integrationsarbetet

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Obligatorisk närvaro vid lektioner.
    Kursens innehåll i fem delar, varje del utgör ungefär 15 h arbete.

    Delexamination 1: 26.9 (inlämningsuppgift)
    Delexamination 2: 27.9 (studiebesök/närvaro och förberedelse)
    Delexamination 3: 4.10 (grupparbete presentation)
    Delexamination 4: 7.10 (närvaro och deltagande i case diskussion)
    Delexamination 5: 13.10 (inlämningsuppgift: diskussion kring valfritt tema)

    Schemaläggning för examinationer hittas i Moodle
    Individuell kort feedback på delexaminationer 1 och 5 i Moodle inom tre veckor

    Skriftliga inlämningsuppgifter bör följa Novias skrivregler

    Tid och plats

    Kursen inleds online 14.9 kl 9.15-12
    Länk till lektionen hittas i Moodle

    Lektioner totalt 23 h

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3 cp = 81 h

    23 h in class
    58 h individual work

    Obligatorisk närvaro vid undervisningen 23 h
    Övria inlämningsuppgifter deadline 26.9 and 13.10,

    Periodisering av innehållet

    Kursinnehåll

    Part 1 - Legislation and integration policy and social services
    Part 2 - Intercultural competence
    Part 3 - Applying for international protection
    Part 4 - Mental health issues and immigration
    Part 5 - Optional Theme (for example Human trafficking, irregular immigration, unaccompanied minors, ethnocentrism, or other theme)