•   Integrationsstödjande socialt arbete SO20SAII2-3004 03.01.2023-05.03.2023  3 sp  (USO21F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
    - kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
    - kan främja interkulturella möten och miljöer
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Invandring, integration, flyktingskap och asyl
    - Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
    - Integrationslagstiftning
    - Integrationsprocessen
    - Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Sigfrids

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)


    Other resources and literature to use

    Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration – Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.
    Kivisto, P (Ed.). 2013. Debating multiculturalism in the Nordic welfare states. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
    Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.
    Ratts, M. J. & Pedersen, P. B. 2014. Counseling for multiculturalism and social justice : integration, theory, and application. American Counseling Association 2014. Fourth edition. (E-book)
    Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
    Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.
    Nordic Council of Minister "State of the Nordic Region 2018 Immigration Integration ed.URL
    https://mieli.fi/en/home/mental-health/difficult-situations-life
    Act on the Promotion of Immigrant Integration
    (1386/2010)
    Aliens Act
    (301/2004)
    Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
    https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf

    Undervisningsmetoder

    Föreläsning
    Litteraturstudier
    Diskussion
    Case
    Workshop


    Material och föreläsningar på engelska, inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Kursen bedöms med vitsord 1-5

    För en godkänd prestation:
    Närvaro vid närstudietillfällen
    Godkänd förhandsuppgift
    Godkänd intervjuuppgift
    Presentation vid workshop
    Godkänd diksussionsuppgift

    Studerandes prestation bedöms på en skala där
    1-2 påvisar grundläggande kunskap i ämnet och nöjaktigt engagemang
    3-4 påvisar god kunskap i ämnet och aktivt engagemang
    5 påvisar synnerligen god kunskap i ämnet och anmärkningsvärt engagemang

    Undervisningsspråk

    Engelska

    Tajmning

    03.01.2023 - 05.03.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 14.01.2023

    Grupp(er)
    • USO21F-Å
    Lärare

    Johanna Sigfrids

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Engelska språkkunskaper bedöms inte i denna kurs. Studenterna förväntas dock använda engelska i diskussioner i klassen, detta är en del av kriterierna för att bli godkänd på denna kurs

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Anhållan om validering riktas till kursansvariga på Moodle

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Kursen består av delexaminationerna:

    -närvaro och deltagande på lektioner och workshop 14.1 och 10.2
    -förhandsuppgift till närstudietillfälle 14.1
    -intervju inlämningsuppgift vecka 9
    -deltagande och presentation vid workshop 14.1
    - inlämning av diskussion på valfritt tema deadline vecka 9

    Feedback på inlämningsuppgift intervju samt diskussion fås av kursansvariga inom tre veckor

    Om kursens delexaminationer inte lämnats in eller kompenserats/kompletterats senast 5.3.2023 tenteras Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book) vid allmän omtentamen.

    Tid och plats

    Kursen inleds 3.1 med en föruppgift som görs på egen hand inför första närstudietillfälle

    Närstudier
    14.1 kl 9-15 GR lectures and workshop
    10.2 kl 8.15-12 GR

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3 sp = 81 h arbete (27hx3)

    Närvarostudier 9 h
    Egen arbete 72 h

    Periodisering av innehållet

    -närvaro och deltagande på lektioner och workshop 14.1 och 10.2
    -förhandsuppgift till närstudietillfälle 14.1
    -intervju inlämningsuppgift deadline vecka 6
    -presentation och deltagande workshop vecka 6
    - diskussion på valfritt tema deadline vecka 9