•   Brottsförebyggande arbete och kriminalvård SO20SAII3-3001 29.08.2022-30.09.2022  5 sp  (USO20D-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
    - har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
    - omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
    brottslighet
    - Straffrättsligt förfarande
    -Brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
    - Medling i brott
    - Psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
    - Viktimologi
    - Samhällsaktuella trender och strategier
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
    Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Daniela Sundell

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Litterturtips:

    Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
    Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
    Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
    Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
    Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
    Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
    Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
    Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
    Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
    Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
    Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups

    Länkar:

    Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
    Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
    Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
    Brottsrummet, www.brottsrummet.se
    Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
    Justitieministeriet, www.om.fi
    Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
    KRIS Suomi ry, www.kris.fi
    Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
    Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
    Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
    Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
    Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
    Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
    Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, studiebesök, gästföreläsare, förhandsuppgifter

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)

    2 Individuell inlämningsuppgift (bed.1-5) och grupparbete med seminariet (bed GK/UK)
    - professionellt och etiskt förhållningsätt
    - förmåga att följa instruktioner
    - substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
    - förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
    - seminariet: reflektionsförmåga och kreativitet

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    29.08.2022 - 30.09.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 31.08.2022

    Grupp(er)
    • USO20D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Daniela Sundell

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
    2 Individuell inlämningsuppgift + grupparbete med seminarier 3 sp

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Studiebesök och utomstående föreläsare

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    1 Obligatorisk närvaro och förhandsarbete (mer information finns på Moodle efter kursstart) Förhandsuppgift inlämnas senast 4.9.2022
    2 Individuell inlämningsuppgift inlämnas senast 21.9.2022, grupparbete och uppgift lämnas in senast 26.9.2002 (studerande kommer överens om grupparbetet sker på campus eller distans, tid för grupparbetet är 23.9 kl 12-16. Seminarierna hålls 27.9 och 29.9.2022).

    Tid och plats

    Åbo 29.8- 30.9.2022

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Föreläsningar och studiebesök ca 22 h
    Självständigt arbete ca 98 h
    Grupparbete ca 15 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
    Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
    2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
    4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.