Brottsförebyggande arbete och kriminalvård (5 sp)
Kod: SO20SAII3-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 31.08.2022
Tajmning
29.08.2022 - 30.09.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO20D-ÅSocionom (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården
Innehåll
- Sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- Straffrättsligt förfarande
-Brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- Medling i brott
- Psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- Viktimologi
- Samhällsaktuella trender och strategier
Tid och plats
Åbo 29.8- 30.9.2022
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litterturtips:
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups
Länkar:
Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Brottsrummet, www.brottsrummet.se
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
KRIS Suomi ry, www.kris.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, studiebesök, gästföreläsare, förhandsuppgifter
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök och utomstående föreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro och förhandsarbete (mer information finns på Moodle efter kursstart) Förhandsuppgift inlämnas senast 4.9.2022
2 Individuell inlämningsuppgift inlämnas senast 21.9.2022, grupparbete och uppgift lämnas in senast 26.9.2002 (studerande kommer överens om grupparbetet sker på campus eller distans, tid för grupparbetet är 23.9 kl 12-16. Seminarierna hålls 27.9 och 29.9.2022).
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
2 Individuell inlämningsuppgift + grupparbete med seminarier 3 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar och studiebesök ca 22 h
Självständigt arbete ca 98 h
Grupparbete ca 15 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)
2 Individuell inlämningsuppgift (bed.1-5) och grupparbete med seminariet (bed GK/UK)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
- seminariet: reflektionsförmåga och kreativitet
Underkänd (0)
Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav