•   Interprofessionell social- och hälsovård SO20SAP3-3003 06.09.2021-14.10.2021  5 sp  (USO21D-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
    - har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Det sociala området
    - Socionomyrket
    - Förvaltningsstrukturer och servicesystem
    - Socialrättens grunder
    - Allmänna lagar inom social- och hälsovården
    - Interprofessionellt arbete

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Eva Juslin

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Crawford, Karin (2012) Interprofessional Collaboration in Social Work Practice. SAGE Publications

    Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33. Helsingfors, 2011
    Helminen m.fl (toim.) 2017. Moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa

    Hammick, Marilyn m.fl. (2009) Being Interprofessional. Cambridge: Polity Press

    Helminen m.fl (toim.) 2017. Moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa

    Hujala & Taskinen 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/43077

    Isoherranen, Kaarina m.fl. (2008) Enemmän yhdessä - moniammatillinen yhteistyö. Helsinki:WSOY

    Isoherranen, Kaarina (2012) Uhka vai mahdollisuus - moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2012:18

    Juslin, E, Liljeroth, P & Vaartio-Rajalin, H. (2013) Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling. YH Novia. SERIE R: rapporter, 3/2013. Nedan länken till materialet.
    http://www.novia.fi/assets/filer/Publikationer/Serie-R-rapporter/Resursfrstrkande-yrkespraxis-3.2013.pdf

    Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä” (THL:s publikation och gratis på nätet): https://www.julkari.fi/handle/10024/141043 (främst kap. 2 och 6)

    Kangasniemi m.fl. 2019 Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus https://www.researchgate.net/publication/330760524_Optimoitu_sote-ammattilaisten_koulutus-_ja_osaamisuudistus

    Kauppinen et al. (2020) Tarpeesta ratkaisuksi Yhteiskehittämisen opas sosiaali- ja terveydenhuollossa. Länk till finskspråkig publikation: https://www.theseus.fi/handle/10024/355342, länk till engelsk publikation https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/356130/FromNeedToSolution.pdf?sequence=2&isAllowed=y

    Kline, Roger & Preston-Shoot, Michael (2012) Professional Accountability in Social Care and Health. SAGE Publications

    Kärnkompetens i kyrkans andliga arbete 2010 (2010). Kyrkostyrelsen (Nätpublikation)
    Helminen, Jari (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa-

    Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro

    Landgrén, Saara & Pesonen, Tiia (2017) Vastavalmistuneiden urapolut 2017. Vuosina 2015-2016 valmistuneiden Talentian jäsenten sijoittuminen työelämään. Talentia

    Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö

    Personalen inom social- och hälsovården
    https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik/statistik-efter-amne/personalen-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-social-och-halsovarden

    Reeves, Scott m.fl. (2010) Interprofessional Teamwork for Health and Social Care. Wiley-Blackwell

    Statsrådets kanslis publikationsserie( 2017). Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017

    Statsrådets publikation (2017). Tillämpningsguide för socialvårdslagen. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80392

    Talentia-lehti, Sosiaalialan edunvalvonta- ja ammattilehti, www.talentia-lehti.fi

    Talentias publikationer https://talentia.e-julkaisu.com/julkaisut/

    Tuori, K & Kotkas,T 2016. Sosiaalioikeus.

    Thylefors, I. (2007) Arbetsgrupper - från gränslösa team till slutna rum. Natur & Kultur

    Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur

    Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia

    Uudistuva sosiaali- ja terveysala - OAPEN https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/43077

    Quinney, Anne & Hafford-Letchfiled, Trish (2012) Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches. SAGE Publications.

    SOAMK 2016: Kärnkompetenser för Socionom YH.

    Vardagen, värden, livet, etiken. Etiska regler för yrkesmänniskor inom socialbranschen.


    Finlex:

    - Socialvårdslag 1301/2014 + Tillämpningsguide för socialvårdslagen (SHM, publikationer 2017:8):

    - Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010

    - Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000

    - Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

    - Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016

    - Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely

    + Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
    och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, smågruppsarbeten, fältbesök, individuella inlämningsuppgifter

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Bedömningskriterier:

    Individuell inlämningsuppgift 2sp
    - rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
    - teoretisk sakkunskap
    - känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
    - förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
    - professionellt förhållningssätt

    Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
    Vitsord enligt skala 0-5, vid validering gk/uk

    Socionomyrket 2sp
    - närvaro i undervisning, fältbesök, smågruppsarbeten och seminarier
    - inlämnade förhandsuppgifter
    Examinator Peter Edelsköld
    Vitsord gk/uk

    Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp
    - närvaro i föreläsningar
    - deltagande i learning cafe
    Examinator Lena Storbacka-Järvinen
    Vitsord gk/uk

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    06.09.2021 - 14.10.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 06.09.2021

    Grupp(er)
    • USO21D-Å
    • ÖH21USOLED-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Peter Edelsköld, Lena Storbacka-Järvinen

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Fältbesök och gästföreläsningar

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Individuell inlämningsuppgift 2sp, deadline 18.10.2021
    Socionomyrket 2sp (närvaro i undervisning och smågruppsarbete, inlämning av förhanduppgifter i smågruppsarbete, seminarier)
    Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp (närvaro i undervisning och seminarier)

    Tid och plats

    6.9.2021- 24.10.2021

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Individuell inlämningsuppgift 2sp (2x 27h = 54h, föreläsning & handledning 6h, självstudier 48h)
    Socionomyrket 2sp ( 2x27h = 54h, smågruppsträffar 12h, föreläsningar 7h, fältbesök 8h, seminarier 4h, självstudier 23h)
    Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp (27h, learningcafe och självstudier)