•   Interprofessionell social- och hälsovård SO20SAP3-3004 04.09.2021-10.11.2021  5 sp  (USO21F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
    - har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Det sociala området
    - Socionomyrket
    - Förvaltningsstrukturer och servicesystem
    - Socialrättens grunder
    - Allmänna lagar inom social- och hälsovården
    - Interprofessionellt arbete

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Eva Juslin

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Obligatorisk litteratur för bokreferat, välj en av följande böcker:
    - Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö
    - Helminen m.fl (toim.) 2017. Moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa
    - Thylefors 2013. Babels torn om tvärprofessionellt teamsamarbete
    (även annan litteratur kan vara möjlig, men bör godkännas av examinator på förhand)

    Tryckta källor:
    Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
    Tuori, K & Kotkas,T 2016. Sosiaalioikeus.
    Arajärvi, P. 2011. Johdatus sosiaalioikeuteen. Talentum.

    Nykänen E, Kalliomaa-Puha L, Mattila Y. 2017 Sosiaaliset oikeudet - näkökulmia perustaan ja toteutumiseen. THL

    Tillgänligt på nätet:
    Statsrådets kanslis publikationsserie 2017. Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017

    Kalliomaa-Puha, L; Kotkas, T; Rajavaara, M; toim. Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. Osoitteessa: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/45435

    Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä” (THL:s publikation och gratis på nätet): https://www.julkari.fi/handle/10024/141043 (främst kap. 2 och 6)

    Kangasniemi m.fl. 2019 Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus https://www.researchgate.net/publication/330760524_Optimoitu_sote-ammattilaisten_koulutus-_ja_osaamisuudistus

    STM: Social- och hälsovårdstjänster

    Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely

    Uudistuva sosiaali- ja terveysala - OAPEN https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/43077

    Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33. Helsingfors, 2011

    Kärnkompetens i kyrkans andliga arbete 2010 (2010). Kyrkostyrelsen (Nätpublikation)

    Helminen, Jari (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa-

    Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016

    Landgrén, Saara & Pesonen, Tiia (2017) Vastavalmistuneiden urapolut 2017. Vuosina 2015-2016 valmistuneiden Talentian jäsenten sijoittuminen työelämään. Talentia

    Personalen inom social- och hälsovården https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik/statistik-efter-amne/personalen-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-social-och-halsovarden

    SOAMK 2016: Kärnkompetenser för Socionom YH.

    Länk till Talentias publikationer: https://talentia.e-julkaisu.com/julkaisut/

    Talentia-lehti, Sosiaalialan edunvalvonta- ja ammattilehti, www.talentia-lehti.fi

    Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia

    Vardagen, värden, livet, etiken. Etiska regler för yrkesmänniskor inom socialbranschen.

    Isoherranen, Kaarina (2012) Uhka vai mahdollisuus - moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2012:18

    Juslin, E, Liljeroth, P & Vaartio-Rajalin, H. (2013) Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling. YH Novia. SERIE R: rapporter, 3/2013. http://www.novia.fi/assets/filer/Publikationer/Serie-R-rapporter/Resursfrstrkande-yrkespraxis-3.2013.pdf

    Quinney, Anne & Hafford-Letchfiled, Trish (2012) Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches. SAGE Publications.

    Crawford, Karin (2012) Interprofessional Collaboration in Social Work Practice. SAGE Publications

    Finlex:
    - Socialvårdslag 1301/2014
    - Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
    - Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
    - Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992
    - Tillämpningsguide för socialvårdslagen (SHM, publikationer 2017:8):
    - Svenskt lagspråk i Finland (Statsrådets kanslis publikationsserie 1/2017)

    Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården

    Undervisningsmetoder

    Närstudier, självstudier, grupparbete och deltagande i social- och hälsovårdskonferens

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1 Bokreferat/uppsats 1,5 sp (bed 0-5)
    - Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta relevant teori
    - Förmåga till reflektion och analys
    - Tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
    - Professionellt förhållningssätt

    2 Obligatorisk närvaro, förhandsuppgift 1 och förhandsuppgift 2
    - aktivt deltagande
    - förhandsuppgifter följer givna instruktioner
    - professionellt förhållningssätt

    3 Parrapport 2 sp (bed. 0-5)
    - rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
    - teoretisk sakkunskap
    - känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
    - förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
    - professionellt förhållningssätt

    Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för uppgifterna 1 och 3 som inlämnats inom utsatt tid
    Bedömningskriterierna gäller uppgift 1 och 3

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    04.09.2021 - 10.11.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 15.09.2021

    Grupp(er)
    • USO21F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Daniela Sundell

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    1 Bokreferat 1,5 sp
    2 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgift 1,5 sp
    3 Parrapport 2 sp

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Fältbesök till arbetslivet

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    1 Obligatorisk närvaro, förhandsuppgift 1 inlämnas senast 29.9.2021, förhandsuppgift II inlämnas senast 27.10.2021
    2 Bokreferat inlämnas senast 24.10.2021
    3 Parrapport inlämnas senast 10.11.2021

    Tid och plats

    4.9-10.11.2021 Åbo

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Närstudier 15 h
    Självstudier 120 h

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
    2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
    4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.