•   Grunder i socialt arbete SO20SAP6-3003 03.09.2021-03.12.2021  5 sp  (USO21F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer
    - utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Mänskliga rättigheter
    - Centrala definitioner och begrepp
    - Socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
    - Det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
    - Klientprocessen
    - Delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Eva Juslin

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
    Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia Rf - Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området
    Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
    Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
    Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
    Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
    Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Blended learning
    Litteraturstudier
    Gruppdiskussioner
    Grupppresentation
    Gruppexamination

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Kursexaminationer:
    1. Närvaro 0,5 sp (GK/UK)
    2. Inlämningsuppgift 1,5 sp (0–5)
    3. Gruppresentation 1 sp (GK/UK)
    4. Gruppexamination 2 sp (0–5)

    Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla fyra delexaminationer.
    ___________________________________________________________________________
    1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

    Bedömningskriterier:

    Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.

    Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
    ___________________________________________________________________________
    2. Individuell inlämningsuppgift – Teorier inom socialt arbete.

    Bedömningskriterier:

    0: Studerande har inte lämnat in inlämningsuppgiften alternativt inte uppnått godkänd nivå i inlämningsuppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.

    1–2: Studerande har redogjort för teorin på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.

    3–4: Studerande har redogjort för teorin på ett relevant sätt och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

    5: Studerande har redogjort för teorin på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse, utöver det vanliga. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten.
    ___________________________________________________________________________
    3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.

    Bedömningskriterier:

    Underkänd: Presentationen genomförs inte eller presentationen följer inte uppgiftsbeskrivningen. Aktivt deltagande av samtliga gruppmedlemmar uteblir.

    Godkänd: Presentationen utförs enligt uppgiftsbeskrivning och samtliga gruppmedlemmar deltar aktivt i presentationen.
    ___________________________________________________________________________
    4. Gruppexamination.

    Bedömningskriterier:

    I bedömningen beaktas följande aspekter:
    - gruppens förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället
    - gruppens förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring caset utgående från litteratur och övrigt kursmaterial
    - aktivt deltagande av alla i gruppen
    - kritisk reflektion kring olika etiska ställningstaganden
    - gruppens beaktande av maktobalansen samt klientdelaktigheten i klientmötet
    Bedömning: 0–5 (för hela gruppen)

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    03.09.2021 - 03.12.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 15.09.2021

    Grupp(er)
    • USO21F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Eva Juslin, Viktor Matintupa

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Kursexaminationer:
    1. Närvaro 0,5 sp (GK/UK)
    2. Inlämningsuppgift 1,5 sp (0–5)
    3. Gruppresentation 1 sp (GK/UK)
    4. Gruppexamination 2 sp (0–5)

    Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla fyra delexaminationer.
    ___________________________________________________________________________
    1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

    Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.
    ___________________________________________________________________________
    2. Individuell inlämningsuppgift – Teorier inom socialt arbete.

    Uppgiftsbeskrivning:
    - Studerande tilldelas en av följande teorier: Psykodynamisk teori, systemteori, kritisk teori, empowerment eller humanistisk teori.
    - Studerande beskriver teorin utförligt, dess ursprung och förhållningssätt till social utsatthet samt ställningstagande till hur man löser problem som uppstår på grund av social utsatthet.
    Studerande reflekterar kring teorins relevans inom socialt arbete, utgångspunkter och tillvägagångssätt.
    - I uppgiften följs Novias skrivanvisningar
    - Omfattning: 3-4 sidor
    - Deadline: 1.10.2021
    ___________________________________________________________________________
    3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.

    Uppgiftsbeskrivning:
    - Studerande delas in i grupper. Varje grupp tilldelas en metod inom socialt arbete: Familjerådslag, nätverksarbete, uppsökande arbete / fältarbete, narrativa metoder, lösningsfokuserade arbetssätt, motivationsarbete samt funktionella och konstbaserade metoder.
    - Gruppen förbereder muntlig presentation om tilldelad metod. I presentationen framkommer det centrala kring metoden, utgångspunkter samt tillvägagångssätt.
    - Presentationerna sker vid närstudietillfället 29.10.2021
    - Presentationens längd ca 15 minuter
    - Alla gruppmedlemmarna ska vara aktiva under presentationerna
    - Presentationen ska ha visuellt material som stöd
    ___________________________________________________________________________
    4. Gruppexamination.

    Uppgiftsbeskrivning:
    - Gruppexamination 3.12.2021. Studerande delas in i grupper. Studerande läser in sig på kursmaterialet med betoning på det klientcentrerade synsättet, klientmötet, delaktighet, professionalism och etiska ställningstaganden. Gruppen får vid gruppexaminationstillfället ett case som de bearbetar och diskuterar. Närmare anvisningar gällande gruppexaminationen finns i Moodle.
    - Deltagande i grupptentamen kräver att examination 2 och 3 är utförda.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    - Individuell inlämningsuppgift – Teorier inom socialt arbete. Deadline: 30.9.2021.

    - Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete 29.10.2021.

    - Gruppexamination 3.12.2021.

    Tid och plats

    Närundervisning:
    03.09.2021 15.15 - 16.45 Sociala arbetets historia och definition
    04.09.2021 09.15 - 12.00 Sociala arbetets syfte, nivåer och målgrupper
    01.10.2021 13.15 - 16.00 Teori inom socialt arbete & Klientprocessen
    02.10.2021 09.15 - 12.00 Klientcentrerat synsätt, professionalism och etik i Socialt arbete
    29.10.2021 13.15 - 15.00 Gruppresentationer
    30.10.2021 09.15 - 12.00 Klientmötet, bemötande och maktrelationer i Socialt arbete
    03.12.2021 13.15 - 17.00 Gruppexamination

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    5 sp = 135h (1sp / 27h)

    Kursexaminationer:
    Föreläsningar 13,5h = 0,5 sp
    Inlämningsuppgift och självstudier 40,5h = 1,5 sp
    Gruppresentation och självstudier 27h = 1 sp
    Gruppexamination och självstudier 54h = 2 sp