Funktionella metoder (3 sp)
Kod: SO20SOP3-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2021 - 03.01.2022
Tajmning
03.01.2022 - 06.02.2022
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lilian Nordell
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO21D-ÅSocionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
-
ÖH21USOLED-ÅÖppna yh, socionomLed, Åbo
Lärandemål
Studerande
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder
Innehåll
- Processhandledning och gruppdynamik
- Skapande metoder
- Rörelsebaserade metoder
- Kommunikation, delaktighet och reflektion
- Handledning genom funktionella metoder
Tid och plats
5.1-4.2.2022 Mera information gällande kursupplägg finns på kursens Moodle-sida
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturtips:
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .
Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten, projektarbete och praktiska övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Inspirationsföreläsare från arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Projektarbetet utmynnar i en grupprapport och en gruppexamination där gruppen leder en workshop och deltar i de övriga gruppernas workshops 3-4.2.2022.
Deadline för grupprapport och kompletteringsuppgifter 4.2, inlämnas på Moodle.
Internationella kontakter
Internationella studerande deltar vid något kurstillfälle.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Vid frånvaro ansvarar studerande för att, utgående från undervisningsmaterialet och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenterats i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället. Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna, samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper. Alternativt kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället. Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodle sida, under inlämning: komplettering vid frånvaro”.
Mer information i Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp ( 3X27h =81 h)
Schemalagda studier, obligatorisk närvaro (1 sp)
Projektarbete + examination, obligatorisk närvaro (2 sp)
Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem, både då det gäller den skriftliga och praktiska delen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Lärare: Lilian Nordell (kursansvarig) (epost lilian.nordell@novia.fi) Peter Edelsköld (epost peter.edelsköld@novia.fi) och Janina Dahla (epost janina.dahla@novia.fi )
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1sp Schemalagda studier (Aktivt deltagande, GK/UK)
2sp. Projekt (Bedömning 0-5)
Workshop:
- Övningarnas relevans för workshopens syfte
- Pedagogiskt upplägg
- I vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
- Workshopledarnas engagemang
Grupprapport och individuell reflektion:
-Motiverar val och tillämpning av metod med stöd av källor
-Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder
-Tillämpning av professionellt förhållningssätt
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav