Hoppa till innehåll

Funktionella metoder (3 sp)

Kod: SO20SOP3-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2021 - 03.01.2022

Tajmning

03.01.2022 - 06.02.2022

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Lilian Nordell
  • Peter Edelsköld
  • Janina Dahla

Lärare

Lilian Nordell

Grupper

  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
  • ÖH21USOLED-Å
    Öppna yh, socionomLed, Åbo

Lärandemål

Studerande
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder

Innehåll

- Processhandledning och gruppdynamik
- Skapande metoder
- Rörelsebaserade metoder
- Kommunikation, delaktighet och reflektion
- Handledning genom funktionella metoder

Tid och plats

5.1-4.2.2022 Mera information gällande kursupplägg finns på kursens Moodle-sida

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturtips:
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.

Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.

Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .

Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.

Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.

Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten, projektarbete och praktiska övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Inspirationsföreläsare från arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Projektarbetet utmynnar i en grupprapport och en gruppexamination där gruppen leder en workshop och deltar i de övriga gruppernas workshops 3-4.2.2022.

Deadline för grupprapport och kompletteringsuppgifter 4.2, inlämnas på Moodle.

Internationella kontakter

Internationella studerande deltar vid något kurstillfälle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Vid frånvaro ansvarar studerande för att, utgående från undervisningsmaterialet och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenterats i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället. Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna, samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper. Alternativt kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället. Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodle sida, under inlämning: komplettering vid frånvaro”.

Mer information i Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp ( 3X27h =81 h)

Schemalagda studier, obligatorisk närvaro (1 sp)
Projektarbete + examination, obligatorisk närvaro (2 sp)
Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem, både då det gäller den skriftliga och praktiska delen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.

Lärare: Lilian Nordell (kursansvarig) (epost lilian.nordell@novia.fi) Peter Edelsköld (epost peter.edelsköld@novia.fi) och Janina Dahla (epost janina.dahla@novia.fi )

Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1sp Schemalagda studier (Aktivt deltagande, GK/UK)

2sp. Projekt (Bedömning 0-5)

Workshop:
- Övningarnas relevans för workshopens syfte
- Pedagogiskt upplägg
- I vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
- Workshopledarnas engagemang

Grupprapport och individuell reflektion:
-Motiverar val och tillämpning av metod med stöd av källor
-Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder
-Tillämpning av professionellt förhållningssätt

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav