•   Funktionella metoder SO20SOP3-3003 03.01.2022-06.02.2022  3 sp  (USO21D-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper
    - kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Processhandledning och gruppdynamik
    - Skapande metoder
    - Rörelsebaserade metoder
    - Kommunikation, delaktighet och reflektion
    - Handledning genom funktionella metoder

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Lilian Nordell

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Litteraturtips:
    Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.

    Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

    Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

    Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .

    Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.

    Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

    Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.

    Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten, projektarbete och praktiska övningar

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1sp Schemalagda studier (Aktivt deltagande, GK/UK)

    2sp. Projekt (Bedömning 0-5)

    Workshop:
    - Övningarnas relevans för workshopens syfte
    - Pedagogiskt upplägg
    - I vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
    - Workshopledarnas engagemang

    Grupprapport och individuell reflektion:
    -Motiverar val och tillämpning av metod med stöd av källor
    -Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder
    -Tillämpning av professionellt förhållningssätt

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    03.01.2022 - 06.02.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 03.01.2022

    Grupp(er)
    • USO21D-Å
    • ÖH21USOLED-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Peter Edelsköld, Janina Dahla, Lilian Nordell

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.



    Lärare: Lilian Nordell (kursansvarig) (epost lilian.nordell@novia.fi) Peter Edelsköld (epost peter.edelsköld@novia.fi) och Janina Dahla (epost janina.dahla@novia.fi )



    Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.

    I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Vid frånvaro ansvarar studerande för att, utgående från undervisningsmaterialet och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenterats i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället. Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna, samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper. Alternativt kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället. Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodle sida, under inlämning: komplettering vid frånvaro”.

    Mer information i Moodle

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Inspirationsföreläsare från arbetslivet.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Projektarbetet utmynnar i en grupprapport och en gruppexamination där gruppen leder en workshop och deltar i de övriga gruppernas workshops 3-4.2.2022.

    Deadline för grupprapport och kompletteringsuppgifter 4.2, inlämnas på Moodle.

    Tid och plats

    5.1-4.2.2022 Mera information gällande kursupplägg finns på kursens Moodle-sida

    Internationella kontakter

    Internationella studerande deltar vid något kurstillfälle.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3 sp ( 3X27h =81 h)

    Schemalagda studier, obligatorisk närvaro (1 sp)
    Projektarbete + examination, obligatorisk närvaro (2 sp)
    Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem, både då det gäller den skriftliga och praktiska delen.