Klientarbete och servicehandledning (5 sp)
Kod: SO20SOS2-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2020 - 08.05.2021
Tajmning
08.05.2021 - 08.06.2021
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
- Lilian Nordell
Lärare
Eva Juslin
Grupper
-
USO20F-ÅSocionom (YH), h20, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
Innehåll
- Begrepp och teoretiska referensramar
- Central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- Service- och klientplaner
- Klientprocessen
- Kartläggning av servicebehov (ICF)
- Principer för strukturerad dokumentering
- Klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- Yrkesroll och personlig professionalitet
- Kommunikation och samtalsteknik
- Klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Relations- och handledningskompetens
Tid och plats
Närstudier Åbo
Datum. 8.5 kl. 9-15 Distans,
3.6 kl.10.15-17, 4.6 kl.8.15-15
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur läggs in även på moodle och uppdateras efterhand.
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.
Lagar
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 2000/812
Undervisningsmetoder
Självstudier, förhandsuppgifter, föreläsningar, praktiska övningar, grupparbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Arbetslivsrepresentanter , delar erfarehet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömingskala 0-5
Rapport parvis (1 sp). Inlämningsdatum 23.5.
Förhandsuppgifter , deltagande i närstudier 1sp
Individuell uppgift (1sp) inlämningsdatum 30.5
Tillämpning och delaktighetsfrämjande arbetssätt (2sp) leda och delta i workshop 4.6. Inlämning av den skriftliga delen för genomförande och utvärdering 7.6
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Studerandes tidsanvändning och belastning
5X 27H = 135h
Närstudier 25h
Självstudier 110h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination I:
Rapport parvis (1 sp). Socialvårdens grundlagsstiftning och klientprocesser (bedöming 0-5)
Bedömningskriterier:
-rapporten följer givna instruktioner och genomsyras av ett professionellt förhållningssätt
-påvisande av sakkunskap vad gäller socialvårdens grundlagsstiftning och klientprocesser
Individuell uppgift (1sp) Servicehandledning och dokumentering (bedöming 0-5)
Bedömningskriterier
-Beskriver klient- och servicehandledning ur olika perspektiv
- Kritiskt granska och lyfta upp betydelsen av att dokumentera strukturerat, etiskt och delaktighetsfrämjande
-Förmåga att tillämpa teori, juridiska föreskrifter
Leda workshop + rapport (2sp) Delaktighetsfrämjande handledningsmetoder (bedöming 0-5)
Bedömningskriterier
-Tillämpa professionellt förhållningssätt och metoder
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Förmåga att tillämpa teori
-Rapporten följer givna instruktioner
-Källhänvisningar och källförteckning enligt Novias skrivanvisningar
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav