Hoppa till innehåll

Klientarbete och servicehandledning (5 sp)

Kod: SO20SOS2-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 08.05.2021

Tajmning

08.05.2021 - 08.06.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Janina Dahla
  • Lilian Nordell

Lärare

Eva Juslin

Grupper

  • USO20F-Å
    Socionom (YH), h20, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering

Innehåll

- Begrepp och teoretiska referensramar
- Central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- Service- och klientplaner
- Klientprocessen
- Kartläggning av servicebehov (ICF)
- Principer för strukturerad dokumentering
- Klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- Yrkesroll och personlig professionalitet
- Kommunikation och samtalsteknik
- Klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Relations- och handledningskompetens

Tid och plats

Närstudier Åbo
Datum. 8.5 kl. 9-15 Distans,
3.6 kl.10.15-17, 4.6 kl.8.15-15

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur läggs in även på moodle och uppdateras efterhand.

Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.

Lagar
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 2000/812

Undervisningsmetoder

Självstudier, förhandsuppgifter, föreläsningar, praktiska övningar, grupparbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Arbetslivsrepresentanter , delar erfarehet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömingskala 0-5
Rapport parvis (1 sp). Inlämningsdatum 23.5.
Förhandsuppgifter , deltagande i närstudier 1sp
Individuell uppgift (1sp) inlämningsdatum 30.5
Tillämpning och delaktighetsfrämjande arbetssätt (2sp) leda och delta i workshop 4.6. Inlämning av den skriftliga delen för genomförande och utvärdering 7.6

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Studerandes tidsanvändning och belastning

5X 27H = 135h
Närstudier 25h
Självstudier 110h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination I:

Rapport parvis (1 sp). Socialvårdens grundlagsstiftning och klientprocesser (bedöming 0-5)

Bedömningskriterier:
-rapporten följer givna instruktioner och genomsyras av ett professionellt förhållningssätt
-påvisande av sakkunskap vad gäller socialvårdens grundlagsstiftning och klientprocesser

Individuell uppgift (1sp) Servicehandledning och dokumentering (bedöming 0-5)

Bedömningskriterier
-Beskriver klient- och servicehandledning ur olika perspektiv
- Kritiskt granska och lyfta upp betydelsen av att dokumentera strukturerat, etiskt och delaktighetsfrämjande
-Förmåga att tillämpa teori, juridiska föreskrifter


Leda workshop + rapport (2sp) Delaktighetsfrämjande handledningsmetoder (bedöming 0-5)
Bedömningskriterier
-Tillämpa professionellt förhållningssätt och metoder
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Förmåga att tillämpa teori
-Rapporten följer givna instruktioner
-Källhänvisningar och källförteckning enligt Novias skrivanvisningar

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav