Klientarbete och servicehandledning (5 sp)
Kod: SO20SOS2-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2021 - 14.01.2022
Tajmning
14.01.2022 - 29.05.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO21F-ÅSocionom (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
Innehåll
- Begrepp och teoretiska referensramar
- Central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- Service- och klientplaner
- Klientprocessen
- Kartläggning av servicebehov (ICF)
- Principer för strukturerad dokumentering
- Klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- Yrkesroll och personlig professionalitet
- Kommunikation och samtalsteknik
- Klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Relations- och handledningskompetens
Tid och plats
Närstudier Åbo
14.1-29.5.22
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur läggs in även på moodle och uppdateras efterhand.
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.
Lagar
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 2000/812
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, smågruppsarbete, seminarie, instuderingsuppgifter, självstudier och praktiska övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Föreläsare från arbetslivet och kontakt med arbetslivsrepresentanter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
inlämning för examination
Gruppexamination: Grupprapport, individuellt opponentskap och seminarie inlämning senast 7.5.22
Individuell uppgift och inlämning senast 29.5
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Vid frånvaro från schemalagda närstudierna tillkommer kompensationsuppgifter. Studerande ansvarar själv för att få kompensationsuppgifen inlämnad inom 2 veckor.
Kompensationsuppgiften lämnas in på kursens virtuella studieplattform Moodle , under inlämning: komplettering vid frånvaro”.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 1sp
Individuell inlämningsuppgift 2sp
Grupparbete, grupprapport , seminarie och individuellt opponentskap 2sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. isådana fall används bedömingsskalan godkänd/underkänd
Kort feedback via studieplattformen Moodle då examinationen är inlämnad under utsatt tid
Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle .
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 1sp
Bedömningskriterier:
-aktivt deltagande
Delaktighetsfrämjande handledningsmetoder
Grupparbete, grupprapport, seminariet och individuellt opponentskap 2sp (bedömning 0-5)
Bedömningskriterier:
-Tillämpa professionellt förhållningssätt och metoder
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Förmåga att tillämpa teori
-Rapporten följer givna instruktioner
- Individuellt opponentskap
Individuell uppgift (2sp) Servicehandledning och dokumentering (bedöming 0-5)
Bedömningskriterier:
-Rapporten följer givna instruktioner
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Tillämpa professionellt förhållningssätt
- Förmåga att tillämpa teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Källhänvisningar och källförteckning enligt Novias skrivanvisningar
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav