Hoppa till innehåll

Klientarbete och servicehandledning (5 sp)

Kod: SO20SOS2-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2021 - 14.01.2022

Tajmning

14.01.2022 - 29.05.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Janina Dahla

Lärare

Janina Dahla

Grupper

  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering

Innehåll

- Begrepp och teoretiska referensramar
- Central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- Service- och klientplaner
- Klientprocessen
- Kartläggning av servicebehov (ICF)
- Principer för strukturerad dokumentering
- Klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- Yrkesroll och personlig professionalitet
- Kommunikation och samtalsteknik
- Klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Relations- och handledningskompetens

Tid och plats

Närstudier Åbo
14.1-29.5.22

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur läggs in även på moodle och uppdateras efterhand.

Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.

Lagar
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 2000/812

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, smågruppsarbete, seminarie, instuderingsuppgifter, självstudier och praktiska övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Föreläsare från arbetslivet och kontakt med arbetslivsrepresentanter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

inlämning för examination
Gruppexamination: Grupprapport, individuellt opponentskap och seminarie inlämning senast 7.5.22
Individuell uppgift och inlämning senast 29.5

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Vid frånvaro från schemalagda närstudierna tillkommer kompensationsuppgifter. Studerande ansvarar själv för att få kompensationsuppgifen inlämnad inom 2 veckor.
Kompensationsuppgiften lämnas in på kursens virtuella studieplattform Moodle , under inlämning: komplettering vid frånvaro”.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 1sp
Individuell inlämningsuppgift 2sp
Grupparbete, grupprapport , seminarie och individuellt opponentskap 2sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. isådana fall används bedömingsskalan godkänd/underkänd

Kort feedback via studieplattformen Moodle då examinationen är inlämnad under utsatt tid

Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)

Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.

Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle .

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 1sp
Bedömningskriterier:
-aktivt deltagande


Delaktighetsfrämjande handledningsmetoder
Grupparbete, grupprapport, seminariet och individuellt opponentskap 2sp (bedömning 0-5)
Bedömningskriterier:
-Tillämpa professionellt förhållningssätt och metoder
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Förmåga att tillämpa teori
-Rapporten följer givna instruktioner
- Individuellt opponentskap


Individuell uppgift (2sp) Servicehandledning och dokumentering (bedöming 0-5)

Bedömningskriterier:
-Rapporten följer givna instruktioner
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Tillämpa professionellt förhållningssätt
- Förmåga att tillämpa teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Källhänvisningar och källförteckning enligt Novias skrivanvisningar

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav