Socialgerontologi (5 sp)
Kod: SO20SOS4-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 18.10.2021
Tajmning
18.10.2021 - 12.12.2021
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
- Janina Dahla
Lärare
Eva Juslin
Grupper
-
USO20D-ÅSocionom (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
- Har kunskap om socialgerontologisk teori och förmåga att reflektera kritiskt kring kategorisering av äldre
- Kan bemöta seniorer deras anhöriga och kan handleda dem inom det sociala servicesystemet
- Kan tillämpa, planera och utvärdera resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga
Innehåll
- Perspektiv på åldrande i olika kontext
- Samhällsaktuella trender och utvecklingsmöjligheter inom socialgerontologin
-Fysisk, psykiska och sociala utmaningar bland äldre
- Serviceformer och -tjänster för äldre/tredje sektorn
- Socialhandledning och serviceplanering
- Digital välfärdsteknik som stöd i vardagen för äldre
- Närståendevård och anhörigstöd
- Resursförstärkande metoder
Tid och plats
Åbo 18.10-12.12.2021
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteraturen finns publicerad på kursens sida i Moodle, bl.a.
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier: teori, praktisk handling och samtal med @FruJonson.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (Även äldre upplaga)
Heilskov Elvén, B., Agger, C., & Ljungmann, I. (2015). Beteendeproblem i äldrevården. Natur & kultur
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen: att leva som andra
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Koponen,H. & Vataja, R. Muistisairauden käytösoireiden hoito. Käypä hoito. https://www.kaypahoito.fi/nix00524
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik och äldre personer.
Sundelöf, J. & Tegman, P. 2019. Palliativ vård vid demens. Gothia
Skog, M. 2016. Kommunikation och demenssjukdom. Ökad förståelse i samtal och möten. Gothia.
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:30 Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 : Målet är ett åldersvänligt Finland
Kvalitetsrekommendation för atttrygga ett bra åldrande och förbättraservicen 2020–2023 (valtioneuvosto.fi)
Undervisningsmetoder
Förhandsuppgift, närundervisning, självstudier, simulering i smågrupp, smågruppsarbete med presentation , praktiska övningar, grupp och individuell examination
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kontakt med arbetslivsrepresentanter inom äldreomsorg, studerande planerar och handleder resursförstärkande aktivitet för äldre i samarbete med aktörer i arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På svenska
(1.sp) obligatorisk närvaro , förhandsuppgift, smågruppsarbete och simulering. frånvaro från obligatorisk närvaro inlämnas senast 12.12.21
I kursen ingår en förhandsuppgift med inlämingsdatum 22.10
Uppgift 2 Gruppuppgift (2 sp) Handledning av seniorer och äldre inom det sociala servicesystemet V48.workshop (3.12)+ individuellt opponentskap (3.12) (bedömning 0-5)
Uppgift 3 individuell Vetenskaplig uppsats+ självutvärdering 2sp socialgerontologiskt socialt arbete bland seniorer och äldre
(bedömning0-5) Inlämning 12.12.21
Mer ingående information om kursupplägg finns på kursens Moodle sida.
Internationella kontakter
Utbytesstuderande deltar i simulering
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 x 27H
Närstudierna inleds 25.10 inlämning av förhandsuppgift 22.10.21
Studerande handleder planerad resursförstärkande aktivitet för äldre i samarbete med aktörer i arbetslivet V 48 obligatorisk närvaro (med reservation för förändring)
Simulering V 49 obligatorisk närvaro
Studerande håller Workshop 3.12.21 obligatorisk närvaro
Smågruppsarbete, obligatorisk närvaro
2 av examinationerna består av både en skriftlig och en praktisk del
Tilläggsuppgifter för studerande
Förverkligande är planerad med reservation för förändringar
Kursen förutsätter till vissa delar obligatorisk närvaro, finns närmare beskrivet på studiehelhetens virtuella plattform Moodle. Frånvaro från obligatorisk undervisining kompenseras enligt instruktioner på moodle.
Mer information och material finns på studiehelhetens virtuella plattform kursen: Socialgerontologi SO20SOS4-3001
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förhandsuppgift 1sp. Förståelse för åldrande och livet som senior och äldre (bedömning GK /UK)
• Svarar på uppgiftens alla frågor,
• Bekantat sig med struktur och innehåll i äldreomsorgens olika verksamhetsformer
• Professionellt förhållningsätt,
• Diskuterar och reflekterat över livet som senior ur flera perspektiv,
• Granskar kritiskt egna utvecklingsområden i reflektion till egen inlärning och nya insikter
Uppgift 2 Handledning av seniorer och äldre inom det sociala servicesystemet, workshop + opponentskap 2 sp (bedömning 0-5)
• Knyter an teori/praktik
• Känner till faktorer som bidrar till meningsfull vardag för äldre och har färdigheter som behövs i förverkligandet av ett resursförstärkande arbetssätt
• Samarbetar, kan i grupp planera, genomföra och handleda resursförstärkande aktivitet för äldre utgående från målgruppens behov.
• Studerande tar ansvar och deltar aktivt och bidrar med relevant kunskap under workshop
• Förmåga att reflektera kring tillämpning av resursförstärkande metod
• Professionellt förhållningsätt
Uppgift 3 Professionellt socialgerontologiskt socialt arbete bland seniorer och äldre
Vetenskaplig uppsats+ självutvärdering 2sp (bedömning0-5)
• Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från litteratur och studiematerial
• Vetenskapligt förhållningssätt
• Förmåga att anknyta till socialgerontologi
• Professionellt förhållningssätt
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav