Hoppa till innehåll

Funktionshinderservice (5 sp)

Kod: SO20SOS5-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 30.08.2021

Tajmning

30.08.2021 - 24.10.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Daniela Sundell
  • Janina Dahla

Lärare

Eva Juslin

Grupper

  • USO20D-Å
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper i olika funktionshinder samt dess påverkan på individens livsvillkor
- kan handleda i rättigheter och serviceformer för personer med funktionshinder
- kan främja delaktighet, självbestämmande och funktionsförmåga bland personer med funktionshinder
- kan beakta tillgänglighetsaspekter i klientarbetet och känner till alternativ och kompletterande kommunikation

Innehåll

- Diagnoser och livsvillkor för personer med funktionshinder i olika livssituationer
- Brukarperspektivet, närstående- och anhörighetsperspektivet, rättssäkerhet och delaktighet
- Socialhandledning, servicesystem, stödformer och processer
- Hjälpmedel och tillgänglighet för personer med funktionshinder
- Alternativ och kompletterande kommunikation

Tid och plats

30.8-24.10.2021 Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturtips:
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Helminen, J. Sosiaaliohjaus – lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Mari Kivistö & Martina Nygård (toim.) Yhdessä eteenpäin
– asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä. THL - Työpaperi 42/2019
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Heister, Trygg 2009. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Peterson, G., Ekensteen, W. och Rydén, O.: Funktionshinder och strategival. Studentlitteratur 2006
Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
+ valfri litteratur, artiklar och internetsidor, samt studiematerial ätts ut på Moodle.
Söderman,L.(red.) Nya omsorgsboken. Liber.2011.(även den uppdaterade versionen)
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tossebro,J.(red) 2011.integrering och inkludering,

Undervisningsmetoder

Undervisning, smågruppsarbete, simulering, förhandsuppgifter, studiebesök, workshops och seminarium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och föreläsare från arbetslivet deltar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Obligatorisk närvaro, förhandsuppgifter, smågruppsarbete, simulering.
Kompensationsuppgiter för frånvaro från obligatorisk närvaro inlämnas senast 24.10.2021
2 Smågruppsrapport deadline 3.10.2021. Seminarier 5.10 och 6.10.2021
3 Individuell inlärningsportfolio, deadline 24.10.2021

Internationella kontakter

Utbytesstuderande deltar i en workshop

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1 Obligatorisk närvaro, förhandsuppgifter, smågruppsarbete, simulering. 2,5 sp
2 Smågruppsrapport 1 sp
3 Individuell inlärningsportfolio 1,5 sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier; föreläsning, workshops, simulering, studiebesök mm. ca 40 h
Smågruppsarbete och seminarier ca 20 h
Självstudier, förhandsuppgifter, portfolio mm. ca 75 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Smågruppsarbetet, studiebesök, utomstående föreläsare, simulering och seminarier förutsätter obligatorisk närvaro. Frånvaro från obligatorisk undervisining kompenseras enligt instruktioner på moodle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Obligatorisk närvaro, förhandsuppgifter, smågruppsarbete, simulering 2,5 sp (GK/UK)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande
_______________________________________________________________________
2 Smågruppsrapport och seminarier 1 sp (bed. 0-5)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar och i grupp reflektera dem
Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
Förmåga till konstruktiv diskussion med åhörarna vid seminariet
Förmåga att på ett mångsidigt och åskådligt sätt presentera ämnet vid seminariet
_______________________________________________________________________
3 Individuell inlärningsportfolio 1,5 sp (bed. 0-5)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Förmåga att kreativt använda varierande källor
Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet
Förmåga att förstå och knyta an teori med de konkreta handledningsarbetet
Förmåga att reflektera egen inlärning och nya insikter
Förmåga att kritiskt granska och reflektera kring egna utvecklingsområden

Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle i grupp för gruppexaminationen och individuell, skriftlig feedback för inlärningsportfolion, som inlämnats inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav