•   Funktionshinderservice SO20SOS5-3003 31.08.2022-16.10.2022  5 sp  (USO21D-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har kunskaper i olika funktionshinder samt dess påverkan på individens livsvillkor
    - kan handleda i rättigheter och serviceformer för personer med funktionshinder
    - kan främja delaktighet, självbestämmande och funktionsförmåga bland personer med funktionshinder
    - kan beakta tillgänglighetsaspekter i klientarbetet och känner till alternativ och kompletterande kommunikation
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Diagnoser och livsvillkor för personer med funktionshinder i olika livssituationer
    - Brukarperspektivet, närstående- och anhörighetsperspektivet, rättssäkerhet och delaktighet
    - Socialhandledning, servicesystem, stödformer och processer
    - Hjälpmedel och tillgänglighet för personer med funktionshinder
    - Alternativ och kompletterande kommunikation

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Daniela Sundell

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Litteraturtips:
    Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
    Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
    Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
    Helminen, J. Sosiaaliohjaus – lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
    Mari Kivistö & Martina Nygård (toim.) Yhdessä eteenpäin
    – asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä. THL - Työpaperi 42/2019
    Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
    Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
    Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
    Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
    Heister, Trygg 2009. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
    Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
    Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
    Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
    Peterson, G., Ekensteen, W. och Rydén, O.: Funktionshinder och strategival. Studentlitteratur 2006
    Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
    + valfri litteratur, artiklar och internetsidor, samt studiematerial ätts ut på Moodle.
    Söderman,L.(red.) Nya omsorgsboken. Liber.2011.(även den uppdaterade versionen)
    Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
    Tossebro,J.(red) 2011.integrering och inkludering,

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, grupparbete, workshop, simulering och erfarenhetstalare

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp (GK/UK)
    Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
    Aktivt deltagande
    _______________________________________________________________________
    2 Individuell uppgift 3 sp (bed. 0-5)
    Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
    Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
    Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
    Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämne
    Förmåga att kritiskt granska och reflektera kring egen inlärning, nya insikter och se utvecklingsområden i anslutning till kursens kompetenser

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    31.08.2022 - 16.10.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 31.08.2022

    Grupp(er)
    • USO21D-Å
    • ÖH21USOLED-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Daniela Sundell, Janina Dahla

    Tilläggsuppgifter för studerande

    I kursens examination ingår att läsa en skönlitterär bok om en person som har en diagnos som ger upphov till en bestående funktionsnedsättning. Studerande kan börja läsa boken redan innan kursen påbörjats, men det är inte ett måste. Även ljudböcker får användas.



    Huvudpersonens funktionedsättningen kan ha uppkommit på grund av en kronisk sjukdom eller vara medfödd. Exempel kan vara hjärnblödning, Multipel skleros (MS), reuma, Parkinson sjukdom, ALS, ADHD, Autism, Down´s syndrom, CP- skada, FAS (undvik böcker om psykisk ohälsa och demenssjukdomar, eftersom de är funktionsnedsättningar, men behandlas mer ingående i andra kurser. Även erfarenheter av cancersjukdomar finns en hel del att hitta i skönlitteraturen, men undvik gärna också dessa, ifall sjukdomen inte tydligt givit upphov till bestående men). Boken kan också vara skriven utgående från ett anhörigperspektiv.



    Närmare instruktioner för hela uppgiften ges när kursen startar, men ni kommer under kursens gång att arbeta processinriktat vidare med ert "case".

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    1 Obligatorisk närvaro (smågruppsarbete och inledningslektionerna till smågrupparbetet och simuleringar samt endel föreläsningar och studiebesök) och förhandsuppgifter 2 sp
    2 Individuell uppgift 3 sp

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Erfarenhetstalare, föreläsare från arbetslivet

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    1 Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
    2 Individuell uppgift 3 sp, del 1: deadline 9.10.2022 och del 2: arbetet i sin helhet, deadline 16.10.2022.

    Tid och plats

    31.08.2022 - 16.10.2022 Åbo

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Närstudier 40 h
    Självstudier 95 h (81 h individuell examination och 32 h förhandsuppgifter)

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.

    2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.

    4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.