Janina Dahla
Angelöw, B. 2017. Ledarskpashandboken. Att utveckla och stärka ledarksapet. Kapitel 4: Medarbetarskapet (ss.36-53). Kapitel 5: Arbetsgruppen (ss. 44-53). Lund. Studentlitteratur.
Kilmar K. 2017, Att utveckla medarskapet i organisationer. Ingår i Ahl, H, Bergmo-Prvulovic, I och Kilhammar, K (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentllitteratur. (ss. 31-43)
Nilsson, B. 2009. Samspel i grupp. Kapitel 10: Att arbeta i grupp - samarbete, beslt, probllem och konflikt (ss. 145-169). Lund. Studentlitteratur
SOAMK. 2016. Kompetenser för Socionom YH.
Svedberg L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kapitel 18: Arbetsgruppens identitet. (ss. 169-191). Lund. Studentlitteratur.
Talentia: Eden för yrkespersoner inom socialbranchen
Nätsidor:
Social- och hälsovårdsministeriet: Arbetslivet https://stm.fi/sv/arbetslivet
Arbetarskyddsförvaltningen: Arbetarskydd https://www.tyosuojelu.fi/web/sv/forsta-sidan
Arbetshälsoinstitutet https://www.ttl.fi/sv
Talentia: Infor om arbetslivet https://www.talentia.fi/sv/info-om-arbetslivet/
Arbetarskyddcentralen: Gott uppförande tillåtet - osaklig behandling förbjuden https://ttk.fi/oppaat_ja_ohjeet/ladattavat_julkaisut/gott_uppforande_tillatet_-_osaklig_behandling_forbjuden#fecfa43e
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20150817
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i tre delar.
Examination 1: Arbetslivet (1 sp) Examinator Janina Dahla
Sammanfatta kursmaterialet utgående från följande kursinnehåll:
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
Bedömningsområden
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett medarbetarperspektiv
Bedömning 0-5
Examination 2: Medarbetarskap (1,5 sp) Examinator Janina Dahla
Bearbeta och reflektera kring följande frågeställningar utgående från kursmaterialet och personliga diskussioner (fråga 2.4)
2.1 Vad innebär ett aktivt och ansvarstagande medarbetarskap?
2.2 Vad betyder Eden för yrkespersoner inom socialbranschen för dig? Hur kommer du att konkretisera edens principer i arbetslivet?
2.3 Hur ser du på dig själv som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
2.4 Hur ser andra på dig som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden? För uppgiften ska du diskutera med minst två nuvarande eller tidigare kolleger från arbetslivet eller praktiken.
2.5 Vad kännetecknar ett bra arbetsteam? Vilket är ditt och andra medarbetares ansvar för arbetsteamets mål, effektivitet, utveckling, välmående och arbetsklimat?
2.6 Hurdana planer har du för utveckling av din kompetens, arbetsförmåga och arbetshälsa?
Bedömningsområden
- förankring i kursmaterial
- proaktivt och medvetet medarbetaransvar
- förmåga till kritisk självreflektion
- professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5
Examination 3: Medarbetarprofil och självutvärdering (0,5 sp) Examinatorer: Janina Dahla
Gör en muntlig presentation i form av en rekryteringsvideo. Presentera dig som en arbetssökande där det framgår dina kompetenser och dig som medarbetare.
Examination 1 och 2 bör vara avlagda innan Medarbetarprofilen lämnas in. I kommentarsfältet vid inlämning skriver studerande in sin självutvärdering för hela kursen samt förslag till vitsord.
Bedömningsområden:
- förmåga att presentera sig själv som en professionell medarbetare inom det sociala området
- förmåga till utvecklingsinriktad självutvärdering
Bedömning 0-5
Svenska
01.01.2023 - 31.12.2023
02.12.2022 - 15.12.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla
Utbildning till socionom
H-5
Kursen kan avläggas under tiden 1.1-31.12.23
Studerande får feedback på uppgifterna i anslutning till den sista uppgiften.
3 sp = 81 h