Carolina Silin
Obligatorisk litteratur till den reflekterande uppsatsen
Hietala-Peltonen, M. et al. (2018). Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Johannson, M. (2022). Risk- och skyddsfaktorer - vad vet vi och vad kan göras med kunskapen. Social & Healt Impact Center. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1656234/FULLTEXT01.pdf
Socialstyrelsen. (2018). Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf
Litteraturtips för den reflekterande uppsatsen
Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.
Hietala-Peltonen, M. et al. 2019. Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.
Laitinen, K., Haanpää, S., Francke, L. & Lahtinen, M. (2020) Antimobbningsarbete i skolor och läroanstalter. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/antimobbningsarbete_i_skolor_och_laroanstalter.pdf
Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: FINN LECTURA.
Laaksonen, P. & Hytönen, E. (toim.) 2000. Osallistava oppilashuolto: systeemisen ajattelumallin soveltaminen oppilashuoltoryhmässä, kouluyhteisössä ja nuorten ympäröivissä verkostoissa. Helsinki: Eteleä-Suomen lääninhallistus.
Pippuri, T. 2014. Koulun sosiaalityön asiakkuudet ja asiakasprosessit. Tampereen yliopisto http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=f649c044-5af8-4736-85eb-f1e21e211f40
Sergejeff, J. red. (2023). Vår gemensamma skolväg : Handbok för att stödja elevernas närvaro och minska frånvaron inom den grundläggande utbildningen. Helsingfors: Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2023:40 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165220/OKM_2023_40.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Sipilä-Lähdekorpi, P. 2004. Hirveesti tekijänsä näköistä - Koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla. Helsinki: FINN LECTURA.
Wallin, A. 2011. Sosiaalityö koulussa : Avaimia hyvinvointiin. Helsinki: Tietosanoma.
Examination 1, Lagstiftningsquizen
- 70 % av svaren ska vara rätt
- Bedöms som GK/UK
______________________________________
Examination 2, Den reflekterande uppsats
Vid bedömningen beaktas följande:
- I vilken mån studerande har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i förhållande till de namgivna ämnesområdena
- Innehållets relevans. Att det finns ett fokus på skolkuratorns arbetsbild
- I vilken mån uppsatsen innehåller reflektion och insikter
- Tydlighet
Bedöms med skalan 0-5
__________________________________
Examination 2, Powerpoint-presentation med ljud, 2 sp
Bedömningskriterier:
• tydlighet
• att instruktionerna har följts
• källorna är relevanta och tydlig utskrivna
• att innehållet är relevant, åldersrelaterat och täckande i relation till uppgiften
• att det generella, förbyggande konceptet som studerande presenterar är relevant och genomförbar med tanke på målgruppen och med tanke på den teori och forskning som studerande har presenterat
Bedöms med skalan 0-5
Svenska
01.01.2025 - 31.12.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Carolina Silin
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8, 25-32, 42 och 52.
Utbildning till socionom
1.00 sp
5.00 sp
H-5
Examination 1, Lagstiftningsquiz 1 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att flera gånger läsa igenom Lag om elev- och studerandevård 1287/2013
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna
- 70 % av svaren skall vara rätt för att quizen ska bli godkänd
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizen på nytt tidigast två veckor senare. Tanken är att studerande ska hinna sätta sig ordentligt in i lagstiftningen innan hen gör ett nytt försök
- Bedömning GK/UK
Examination 2, Reflekterande uppsats 2 sp
- Studerande skriver individuellt en reflekterande uppsats om skolkuratorns arbetsbild
- Studerande skriver den reflekterande uppsatsen utgående från givet material (se litteraturlistan), relevanta och tillförlitliga källor som studerande har valt och utgående från en skolkurators muntliga redogörelse av sitt arbete. Studerande intervjuar en skolkurator. Intervjun behöver inte ske ansikte mot ansikte.
- Tanken är att studerande jämför relevant teori med skolkuratorns beskrivning av sitt arbete
- Mer detaljerade anvisningar publiceras på Moodle
- I uppsatsen ligger fokus på att berätta om egna insikter och om reflektion mellan teori och praktik
- Studerande gör genomgående källhänvisningar i den löpande texten
- Minst 5 källor
- Omfattning: 6-7 sidor löpande text (titelblad, innehållsförteckning och källförteckning räknas inte med i sidantalet)
- AI får endast användas som språkstöd inte för att producera innehåll.
- Bedömning med skalan 0-5
- Feedback presenteras på Moodle
Examination 3, PowerPoint-presentation med ljud, 2 sp
Studerande väljer en problematik som hen fokuserar på i den här uppgiften. Alternativen som studerande får välja mellan ränknas upp i de detaljerade anvisningarna som finns på Moodle.
I den här uppgiften ska tyngdpunkten ligga på det generella förebyggande arbetet. Slutresultatet ska vara en PowerPoint-presentation med ljud. Tänk att målgruppen är elever på årskurserna 7-9 i grundskolan och möjligen deras vårdnadshavare. PowerPoint-presentationen ska omfatta 10-12 slides och den ska innehålla:
• bakgrund till problematiken
• skyddsfaktorer, risker och tecken på problematiken (läggmest fokus på skyddsfaktorerna)
• aktuell forskning om problematiken (lägg mest fokus på forskning som visar vilka förebyggande insatser som verkar ha en preventiveffekt)
• förebyggande insatser
• åtgärder för tidigt ingripande
• dina förslag till hur en skolkurator i samarbete med en skolhälsovårdare kunde arbeta förbyggande med den här problematiken på ett generellt plan i skolan. Idén är att du presenterar ett förbyggande koncept, som du har baserat på sådan teori och forskning som du har presenterat. Tänk också på att konceptet ska vara genomförbart.
- Utgå från relevanta och färska källor. Minst 5 källor.
- AI får endast användas som språkstöd och för att bolla idéer inte för att producera innehåll.
- Kom ihåg att göra källhänvisningar på varje slide och en källförteckning i slutet.
- Det är också möjligt att göra den här uppgiften som ett pararbete, då ska presentationen innehålla 18-20 slides.
- Bedöms på skalan 0-5
- Feedback publiceras på Moodle
Kursen innehåller 3 delexaminationer:
Examination 1, Lagstiftningsquiz, 1 sp
Examination 2, Reflekterande uppsats, 2 sp
Examination 3, PowerPointpresentation med ljud, 2 sp
Kursen är öppen 2.1-31.12.2025. Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle-sida och inlämningen sker i kursens Moodle-sida.
Kursen omfattar 5 sp d.v.s. en arbetsinsats som omfattar i genomsnitt 5 x 27 h = 135 h: