•   Forsknings- och utvecklingsmetodik SO21ESAII1-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - känner till utvecklingsarbetets grunder.
    - känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen.
    - känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet.
    - kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
    - kan skriva och argumentera vetenskapligt.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
    - forskningsmetodiska grundbegrepp
    - kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
    - vetenskaplig rapportering
    - forskningsetiska principer
    - vetenskapligt skrivande och resonemang
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    - Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
    - Texten är fragmentarisk
    - Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
    - Reflektioner framförs inte
    - Den tekniska utformningen brister
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

    Quizar: < 6 p

    Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Pia Liljeroth

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Valfri kursbok i forskningsmetodik. Nedan finns förslag på litteratur:

    Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care: A practical guide (Fourth edition.). Open University Press.
    Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
    Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2010). How to Research. McGraw-Hill/Open University Press. (e-book)
    Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3). Liber.
    Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken – för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur.
    Eriksson, L. T. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera (10. uppl.). Liber.
    Gerrish, K. & Lathlean, J. (2015). Research process in nursing (Seventh edition.). Wiley Blackwell. (e-book)
    Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
    Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1). Studentlitteratur.
    Jacobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur.
    Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
    May, T. (2011). Social research: issues, methods and process. McGraw-Hill Education (e-book)
    Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.
    Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4). Liber AB.
    Patel, R. & Davidson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning (5 upplagan, eller tidigare). Studentlitteratur.

    OCH

    Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.

    TENK: https://www.tenk.fi/sv

    Undervisningsmetoder

    Självstudier.
    Kursens upplägg och närmare anvisningar finns på Moodle.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Modulerna 1-3 examineras genom 4 quizar.
    Quizarna (4 st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % (5 % per quiz) av vitsordet.
    Bedömning av quizarna: 6 p = 1, 7 p = 2, 8 p = 3, 9 p = 4, 10 p = 5

    Modulerna 4-6 examineras genom inlämningsuppgifter och en skriftlig rapport.
    Inlämningsuppgifterna bedöms enligt skalan gk/uk, och ger 30 % av vitsordet.
    Rapporten bedöms enligt skalan 0-5, och ger 50 % av vitsordet.

    Bedömningen av den skriftliga rapporten baseras på:
    - Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
    - Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
    - Användning av vetenskapliga källor
    - Användning av Novias skrivanvisningar

    För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Ralf Lillbacka, Pia Liljeroth

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Andel virtuell undervisning

    5 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Kursens examinationer görs enligt studerandes studieplan.

    Tid och plats

    2.1-31.12.2023
    Kursen utförs på distans enligt egen tidtabell.

    Periodisering av innehållet

    Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design (Quiz 1)
    Modul 2: Etik och dataskydd (Quiz 2)
    Modul 3: Tillförlitlighet (granskning av artiklar) (Quiz 3a och 3b)
    Modul 4: Datainsamling
    Modul 5: Dataanalys
    Modul 6: Forskningsbaserat utvecklingsarbete (funktionellt arbete)

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    - Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
    - Texten är fragmentarisk
    - Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
    - Reflektioner framförs inte
    - Den tekniska utformningen brister
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

    Quizar: < 6 p

    Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    - Frågorna besvaras vagt och smalt
    - Källor refereras men kopplas inte
    - Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
    - Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
    - Den tekniska utformningen är nöjaktig

    Bedömning av quizarna:
    6 p = 1
    7 p = 2

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    - Frågorna besvaras
    - Källor tillämpas
    - Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
    - Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
    - Den tekniska utformningen är god

    Bedömning av quizarna:
    8 p = 3
    9 p = 4

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    - Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
    - Källor analyseras och tillämpas
    - Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
    - Reflektionen är vetenskapligt analytisk

    Bedömning av quizarna:
    10 p = 5