Pia Liljeroth
Valfri kursbok i forskningsmetodik. Nedan finns förslag på litteratur:
Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care: A practical guide (Fourth edition.). Open University Press.
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2010). How to Research. McGraw-Hill/Open University Press. (e-book)
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3). Liber.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken – för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur.
Eriksson, L. T. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera (10. uppl.). Liber.
Gerrish, K. & Lathlean, J. (2015). Research process in nursing (Seventh edition.). Wiley Blackwell. (e-book)
Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1). Studentlitteratur.
Jacobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
May, T. (2011). Social research: issues, methods and process. McGraw-Hill Education (e-book)
Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4). Liber AB.
Patel, R. & Davidson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning (5 upplagan, eller tidigare). Studentlitteratur.
OCH
Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
TENK: https://www.tenk.fi/sv
Självstudier.
Kursens upplägg och närmare anvisningar finns på Moodle.
Modulerna 1-3 examineras genom 4 quizar.
Quizarna (4 st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % (5 % per quiz) av vitsordet.
Bedömning av quizarna: 6 p = 1, 7 p = 2, 8 p = 3, 9 p = 4, 10 p = 5
Modulerna 4-6 examineras genom inlämningsuppgifter och en skriftlig rapport.
Inlämningsuppgifterna bedöms enligt skalan gk/uk, och ger 30 % av vitsordet.
Rapporten bedöms enligt skalan 0-5, och ger 50 % av vitsordet.
Bedömningen av den skriftliga rapporten baseras på:
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända
Svenska
01.01.2023 - 31.12.2023
02.12.2022 - 15.12.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Ralf Lillbacka, Pia Liljeroth
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)
Utbildning till socionom
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Kursens examinationer görs enligt studerandes studieplan.
2.1-31.12.2023
Kursen utförs på distans enligt egen tidtabell.
Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design (Quiz 1)
Modul 2: Etik och dataskydd (Quiz 2)
Modul 3: Tillförlitlighet (granskning av artiklar) (Quiz 3a och 3b)
Modul 4: Datainsamling
Modul 5: Dataanalys
Modul 6: Forskningsbaserat utvecklingsarbete (funktionellt arbete)
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Quizar: < 6 p
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar.
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömning av quizarna:
6 p = 1
7 p = 2
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
Bedömning av quizarna:
8 p = 3
9 p = 4
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Bedömning av quizarna:
10 p = 5