•   Integrationsstödjande socialt arbete SO21ESAII2-3002 01.01.2023-31.12.2023  3 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration.
    - kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande.
    - kan främja interkulturella möten och miljöer.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - invandring, integration, flyktingskap och asyl
    - kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
    - integrationslagstiftning
    - integrationsprocessen
    - servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    H-5

    För godkänd prestation förutsätts portfolio till omfattning, innehåll och utformning uppfylla angivna instruktioner samt följa sociala områdets etiska riktilinjer.

    portfolio bedöms enligt
    Ytlig kunskap 1-2
    God kunskap och engagemang 3-4
    Fördjupad kunskap och engagemang 5

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Sigfrids

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)

    Other resources and literature to use

    Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration – Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.
    Kivisto, P (Ed.). 2013. Debating multiculturalism in the Nordic welfare states. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
    Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.

    Ratts, M. J. & Pedersen, P. B. 2014. Counseling for multiculturalism and social justice : integration, theory, and application. American Counseling Association 2014. Fourth edition. (E-book)
    Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
    Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.
    Nordic Council of Minister "State of the Nordic Region 2018 Immigration Integration ed.URL
    https://mieli.fi/en/home/mental-health/difficult-situations-life
    Act on the Promotion of Immigrant Integration
    (1386/2010)
    Aliens Act
    (301/2004)
    Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
    https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf

    Undervisningsmetoder

    Kursen är digital och genomförs på Moodle.
    Uppgifter, övningar och inlämningsuppgifter i Moodle enligt anvisning
    Kursmaterial på engelska, men inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Bedömningskriterier
    Del 1: Grundläggande kunskaper om och förståelse för lagstiftning kopplad till uppehållstillstånd och integrationstjänster i Finland samt juridiska rättigheter och skyldigheter för invandraren i samband med integrationsprocessen.
    Del 2: Förmåga att reflektera över begreppet kulturell kompetens och förmåga att tillämpa teoretiska ramar på mångkulturell praktik. Bra etiskt och professionellt förhållningssätt och attityd.
    Moment 3. Förståelse för komplexitetsnivån i mångkulturellt klientarbete och förmåga att tillämpa teoretiska ramverk på mångkulturell praktik.

    Individuell feedback kommer att ges i Moodle inom 3 veckor efter att studenten lämnat in Inlärningsportfolion

    Undervisningsspråk

    Engelska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Sigfrids

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Examination 3 sp

    Examinationen i denna kurs består av tre delexaminationer
    Delexamination 1: Lagstiftning och servicesystem, asylprocessen, uppehållstillstånd och integrationsservice i Finland
    Delexamination 2: Interkulturell kompetens, kommunikation i en mångkulturell miljö, integration och inklusion
    Delexamination 3: valfritt tema (t.ex männiksohandel, hedersvåld, ensamkommande barn, omskärelse, peer-to-peer metoder, trauma, psykisk hälsa)

    Tid och plats

    Kursen utförs utan närstudieträffar.
    Inlämningsportfolio kan lämnas in mellan 9.1.23-.10.12.23

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    H-5

    För godkänd prestation förutsätts portfolio till omfattning, innehåll och utformning uppfylla angivna instruktioner samt följa sociala områdets etiska riktilinjer.

    portfolio bedöms enligt
    Ytlig kunskap 1-2
    God kunskap och engagemang 3-4
    Fördjupad kunskap och engagemang 5