•   Brottsförebyggande arbete och kriminalvård SO21ESAII3-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå.
    - har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer.
    - omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
    brottslighet
    - straffrättsligt förfarande
    - brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
    - medling i brott
    - psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
    - viktimologi
    - samhällsaktuella trender och strategier
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte, uppgiften innehåller inte alla krävda delar, den tekniska utformningen brister och frågorna besvaras vagt och smalt

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Daniela Sundell

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Instruktioner, uppgifter och examinationer finns på Moodle under studiehelhet Socialt arbete II

    Litterturtips:
    Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
    Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
    Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
    Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
    Ekbom, Thomas 20216. Människan, brottet, följderna : kriminalitet och kriminalvård i Sverige, Stockholm : Natur & Kultur [2016]
    Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
    Kivivuori, J. 2018. Kriminologia: rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus.
    Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
    Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
    Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
    Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
    Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
    Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups

    Fler litterturtips och länkar finns på kursens Moodlesida

    Undervisningsmetoder

    Digitala metoder

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Inlärningsdagbok 2 sp, bed GK/UK
    - professionellt och etiskt förhållningsätt
    - förmåga att söka reda på och bearbeta relevanta källor
    - förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem

    Individuell inlärningsuppgift 2 sp, bed 0-5 (se bedömningskriterierna nedan)
    - professionellt och etiskt förhållningsätt
    - förmåga att följa instruktioner
    - substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
    - förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Daniela Sundell

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    1 Inlärningsdagbok 2 sp (GK/UK)
    2 Rapport 3 sp (bedömning 0-5)

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Kontinuerlig inlämning på Moodle. Skriftlig feedback ges på kursens Moodlesida och bedömning i Peppi inom tre veckor efter att kursens båda uppgifter är inlämnade.

    Tid och plats

    Oberoende av plats 2.1-31.12.2023

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Självstudier 135 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte, uppgiften innehåller inte alla krävda delar, den tekniska utformningen brister och frågorna besvaras vagt och smalt

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras. Den tekniska utformningen är nöjaktig.
    2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. Den tekniska utformningen är nöjaktig.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur. Den tekniska utformningen är god.
    4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. Den tekniska utformningen är god.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Temat behandlas tydligt, välstrukturerat, föreslår nya synsätt på temat och motiverar sina val. Den tekniska utformningen är berömlig.