•   Interprofessionell social- och hälsovård SO21ESAP3-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
    - har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
    - ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - det sociala området
    - socionomyrket
    - förvaltningsstrukturer och servicesystem
    - socialrättens grunder
    - allmänna lagar inom social- och hälsovården
    - interprofessionellt arbete
    - social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande har inte baserat uppgiften på kursmaterialet och/eller har inte ett professionellt förhållningssätt

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Susanne Davidsson

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Examination 1: Social och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och lagstiftning

    Svenskt lagspråk i Finland (Stadsrådets kansli publikationer 1/2017)
    Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä (främst kap. 2 och 6)
    Processhandbok för lagberedning
    STM. Social- och hälsovårdsreformen https://soteuudistus.fi/sv/framsida
    Socialvårdslag 1301/2014
    Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
    Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
    Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

    Examination 2: Social- och hälsovårdstjänster
    STM. Social- och hälsovårdstjänster

    Examination 3: Socionomens yrkesområde och kompetenser

    XAMK. Next 2017. Huomisen sosionomit
    Framtidens karriär - socionomyrket
    Talentia- Vastavalmistuneiden urapolut 2019
    Etene 2011. ETENE-publikationer 33 DEN ETISKA GRUNDEN FÖR SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDEN
    THL. Personalen inom social- och hälsovården
    Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015
    Kompetenser för socionom (YH)
    Lag om elev- och studerandevård (1287/2013)
    Lag om småbarnspedagogik 540/2018
    Talentia: Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuva
    Kyrkostyrelsens beslut om examina (diakon, kyrkans ungdomsarbetsledare, missionssekreterare) 2020
    Kärnkompetensbeskrivningar för kyrkliga yrken
    IPEC Core Competencies. 2016. IPEC.
    The EIPEN Key Competences for Interprofessional Collaboration

    Undervisningsmetoder

    Kursen avläggs genom examinationsuppgifter på kursens moodlesida: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3707#section-10
    Examination 1. Materialbaserad tentamen: Social och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och lagstiftning (1 sp)
    Examination 2. PowerPoint presentation: Social- och hälsovårdstjänster (1 sp)
    Examination 3. Uppsats: Socionomens yrkesområde och kompetenser (2 sp)
    Examination 4: Presentation och gruppdiskussion: Att arbeta som socionom (1 sp)
    Detaljerade instruktioner finns på moodlesidan i samband med inlämningen

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Samtliga examinationer bedöms enligt skala 0-5
    Feedback fås skriftligt i kommentarsfältet vid inlämningarna.
    För examination 4 fås feedback per mejl.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Eva Juslin, Sofia Saloranta

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursansvarig: Sofia Saloranta

    Validering inlämnas på kursens moodlesida. Vid validering bedöms kursen som GK/UK

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande har inte baserat uppgiften på kursmaterialet och/eller har inte ett professionellt förhållningssätt

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av kursmaterialet uppvisat grundläggande kurnskaper om ämnesområdet. Studerande kan på ett sakligt sätt redogöra, beskriva och reflektektera.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande kan strukturerat och heltäckande redogöra för ämesområdet. Studerande kan behandla ämnesområdet professionellt och har förmåga att reflektera.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande kan strukturerat, heltäckande och djupgående redogöra för ämnesområdet. Studerande kan anlaysera och relfektera kring det professionella förhållningssättet i relation till ämnesområdet.