•   Grunder i socialpolitik SO21ESAP5-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
    - har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
    - känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
    - välfärdssystemets historiska utveckling
    - staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
    - strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
    - påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    - Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker (valda delar)
    - Kamali, M. & Jönsson, J. 2018. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work (e-bok)
    - Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring (valda delar).
    - Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden.
    - Ronning, R. m.fl. 2013. Innovationer i välfärden (valda delar)
    - Statsrådet. 2018. Ett koherent samhälle och hållbar välfärd. Social- och hälsovårdsministeriets framtidsöversikt.

    Undervisningsmetoder

    Litteraturstudier, inlärningsuppgift, uppsats eller muntlig tentamen.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    INLÄRNINGSUPPGIFT 2 sp:
    Tema: Välfärdspolitiken i media. Studerande väljer aktuella nyhetsartiklar, nyhetsreportage eller nyhetsinslag och bearbetar dessa genom att diskutera dem i relation till ett givet instuderingsmaterial. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.

    UPPSATS, 3 sp (alternativ 1)
    Studerande skriver med stöd av självvald litteratur och obligatorisk kurslitteratur en uppsats enligt Novias skrivanvisningar. Studerande väljer fördjupningsområde utgående från en av följande rubriker:
    1. Den nordiska välfärdsmodellen - kännetecken, utmaningar och möjligheter.
    2. Välfärdsstaten inför nya utmaningar - New Public Management och demografiska förändringar.

    ELLER

    MUNTLIG TENTAMEN 3 sp (alternativ 2)
    Studerande läser den obligatoriska tentlitteraturen som finns under vardera uppsatsrubrik och anmäler sig till ett individuellt muntligt tentamenstillfälle. Under tentamen besvarar och diskuterar studerande olika socialpolitiska frågeställningar tillsammans med kursansvarig lärare (Teams).

    Studerande får feedback på examinationerna inom tre arbetsveckor efter att den sista av de två examinationerna är inlämnade. Om studerande väljer muntlig tentamen istället för uppsats, fås feedback i slutet av det muntliga tentemenstillfället.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Valfri under kursens gång.

    Internationella kontakter

    I kursen ingår internationell litteratur och forskning

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Litteraturstudier och inlärningsuppgift 2 sp = 54h
    Litteraturstudier och uppsats alt. muntlig tentamen 3 sp = 81h

    Bedömningskriterier
    Godkänd / Underkänd

    INLÄRNINGSUPPGIFT, 2 sp (Skala 0-5)
    - Val av aktuella socialpolitiska nyhetsartiklar, -reportage eller -inslag
    - Förmåga att diskutera nyheterna i relation till studiematerialet
    - Givna instruktioner för uppgiften följs
    - Professionellt förhållningssätt

    UPPSATS ALT. MUNTLIG TENTAMEN, 3 sp (Skala 0-5)
    - Innehållsmässig sakkunskap utgående från litteraturen för uppsats/tentamen.
    - Förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar.
    - Ett hållbart, etiskt och professionellt förhållningssätt