Hoppa till innehåll

Grunder i socialpolitik (5 sp)

Kod: SO21ESAP5-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Johanna Wikgren-Roelofs

Lärare

Johanna Wikgren-Roelofs

Grupper

  • USO25FE-Å
    Socionom (YH), h25, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.

Innehåll

- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Hultqvist, S. & Blomberg, S. 2024. Socialpolitik och socialt arbete. I verket: Meeuwisse m.fl. 2024. Socialt arbete. En grundbok.
Nygård, M. 2024. Socialpolitik i Norden. En introduktion.
Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet.
Streng, A. 2022. Skattepolitik och socialpolitik. I verket: Finsk tidskrift 2022/6.
Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker.
Kamali, M. & Jönsson, J.H. 2018. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work.
Ronning, R. m.fl. 2013. Innovationer i välfärden.
Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online).

Undervisningsmetoder

Litteraturstudier, inlärningsuppgift och muntlig examination.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Valfri under kursens gång.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Litteraturstudier och inlärningsuppgift 2 sp = 54h
Litteraturstudier och muntlig examination 3 sp = 81h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

INLÄRNINGSUPPGIFT, 2 sp (Skala 0-5)
- Val av aktuella socialpolitiska nyhetsartiklar, -reportage eller -inslag
- Förmåga att diskutera nyheterna i relation till studiematerialet
- Givna instruktioner för uppgiften följs
- Professionellt förhållningssätt

MUNTLIG EXAMINATION, 3 sp (Skala 0-5)
- Innehållsmässig sakkunskap utgående från litteraturen.
- Förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar.
- Ett hållbart, etiskt och professionellt förhållningssätt

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

INLÄRNINGSUPPGIFT 2 sp:
Tema: Välfärdspolitiken i media. Studerande väljer aktuella nyhetsartiklar, nyhetsreportage eller nyhetsinslag och bearbetar dessa genom att diskutera dem i relation till ett givet instuderingsmaterial. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.

MUNTLIG EXAMINATION 3 sp
Studerande läser den obligatoriska tentlitteraturen som finns under kursen i Moodle (se studiehelheten Samhället och professionen) och anmäler sig till ett individuellt muntligt examinationstillfälle. Under tillfället besvarar och diskuterar studerande olika socialpolitiska frågeställningar tillsammans med kursansvarig lärare i Teams.

Studerande får feedback på examinationerna i slutet av det muntliga examinationstillfället.

Förkunskapskrav

Inga