•   Grunder i socialt arbete SO21ESAP6-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer.
    - utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - mänskliga rättigheter och jämlikhet
    - centrala definitioner och begrepp
    - socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
    - det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
    - klientprocessen
    - delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Examination 1: Studerande har inte uppnått godkänd nivå pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.
    Examination 2:
    0: Studerande har i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Eva Juslin

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Litteratur:
    - Blennberger, E. 2005. Etik i socialpolitik och socialt arbete. Studentlitteratur.
    - Blennberger, E. 2013. Bemötandets etik. Studentlitteratur.
    - Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
    - Larsson, S. & Sohlberg, P. 2014. Socialpsykologi för socialt arbete. Studentlitteratur.
    - Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
    - Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
    - Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.

    Publikationer:
    - Akademikerförbundet SSR. Global definition av professionen socialt arbete. Tillgänglig här.
    - Akademikerförbundet SSR. Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare. Tillgänglig här.
    - Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna. Tillgänglig här.
    - Barn och ungdomsetik inom social- och hälsovården. ETENE-publikationer 42. Tillgänglig här.
    - Den etiska grunden för social- och hälsovården. 2011. ETENE-publikationer 33. Tillgänglig här.
    - Kvalitetsrekommendation för barnskyddet. Tillgänglig här.
    - Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande. Tillgänglig här.
    - Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för personen inom det sociala området. Talentia. Tillgänglig här.

    Undervisningsmetoder

    Studerande utför examinationsuppgifter på kursen moodlesida
    https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3707#section-9

    Examination 1: Begrepp och definitioner (2 sp)
    Examination 2: Socialt arbete - analys och reflektion (3 sp)Inlämningsuppgift

    Detaljerade instruktioner finns i samband med examinationens inlämningsplattform

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    I bedömningen används skala 0-5.
    Feedback ges skriftligt i kommentarsfältet vid inlämningen.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Eva Juslin, Sofia Saloranta

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursansvarig: Sofia Saloranta

    Valideringar inlämnas på kursen moodlesida. Vid validering används skala GK/UK

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Examination 1: Studerande har inte uppnått godkänd nivå pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.
    Examination 2:
    0: Studerande har i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Examination 1: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.
    Examination 2:Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Examination 1: Studerande har redogjort samt visat klarhet för de olika begreppen samt definitionerna inom området. Studerande visar på logik i uppbyggnad och kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
    Examination 2:
    Studerande har diskuterat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Examination 1: Studerande har redogjort för begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang.
    Examination 2:
    Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.