Sofia Saloranta
Examination 1:
Bergman-Pyykkönen, M. & Salovaara, V. (2021) Den emotionellt kompetenta
socialarbetaren. FSKC Rapporter, nr. 1/2021.
Herz, M. & Johansson, T. (2022) Sociala insatser och interventioner. I verket: Kritiskt socialt arbete. Liber, 60-80.
Payne, M. (2015) Teori och praktik i socialt arbete. I verket: Modern teoribildning i socialt arbete. Natur & Kultur, 32-52.
Examination 2:
Aalto, L (2020) The good, the bad and the ugly residential areas?: https://www.sato.fi/en/kotona/neighborhood/good-bad-and-ugly-residential-areas/54696532
Examination 3:
Akademikerförbundet (2017) Etik i socialt arbete – Etisk kod för socialarbetare.
Talentia (2019) De etiska riktlinjerna för yrkespersoner inom det sociala området.
Digitalkurs med tre examinationer som inlämnas i Moodle. Kursen förutsätter självständigt arbete av den studerande, vilket innebär att ingen handledning erbjuds under kursens gång.
1. Uppsats 2 sp.
Studerande läser in sig på givna obligatoriska litteraturen och formulerar en rubrik och en frågeställning för uppsatsen. Studerande ska använda ytterligare två valfria källor (facklitteratur eller forskningsartiklar inom området). Uppsatsen skall ha en pärm, innehållsförteckning, källhänvisningar och källförteckning. Uppsatsens längd: 6-8 sidor. Examinator: Pia Liljeroth
2. Reflektionsuppgift med fältstudier 2 sp
Studerande inleder med att läsa den givna texten och planerar fältstudien utgående från de synvinklar på social utsatthet som texten behandlar. Besök därefter en stadsdel eller ett större kommuncentrum två gånger vid olika tidpunkter på dygnet. Bekanta dig också med information på nätet om den valda miljön.
Skriv en fritt formulerad reflekterande text om segregering och social utsatthet på basen av den givna texten och dina iakttagelser på fältet. Reflektionsuppgiften skall ha en pärm och innehållsförteckning. Reflektionsuppgiftens längd: 4-5 sidor. Examinator: Sofia Saloranta
3. Muntlig presentation 1 sp
På basen av innehållet i examination 1 och 2, gör studerande en muntlig presentation. Presentationen ska innehålla:
- en kort presentation över det egna intresset för det sociala området och socialt arbete (1 min)
- en presentation av den egna etiska värdegrunden, med förankring i given litteratur för examination 3 (2 min)
Tekniska instruktioner för hur den muntliga presentationen görs, finns på kursens sida i Moodle. Examinator: Susanne Davidsson.
De tre examinationerna lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 15.5.2024.
BEDÖMNINGSGRUNDER:
Kursen bedöms enligt poängskala: 0-50, där 20 poäng krävs för godkänd kurs. För godkänt i uppsats krävs minst 8p/20p, i reflektionsuppgift 8p/20p och muntlig presentation 4p/10p.
Uppsats 2 sp:
- förmåga att sammanfatta det givna studiematerialet och diskutera socialt arbete utgående från det.
- uppsatsen följer givna instruktioner
- professionellt förhållningssätt
Reflektionsuppgift med fältstudier 2 sp:
- förmåga att identifiera risker och resurser i den valda miljön i relation till social utsatthet
- förmåga att reflektera kring social utsatthet på ett etiskt och professionellt sätt
Muntlig presentation 1 sp;
- förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället
Kursdeltagarna får ingen feedback utöver kursvitsordet. Bedömningen av kursen meddelas till studerande senast 5.6.2024 i Moodle i anslutning till den inlämnade examinationen.
Svenska
03.03.2025 - 15.05.2025
03.02.2025 - 15.05.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Susanne Davidsson, Pia Liljeroth, Sofia Saloranta
Kursen är en del av läroplanen till socionom YH. Kursen utgör urvalsprovet till e-Socionom 2024.
Länk till studieinfo-sidan: https://opintopolku.fi/konfo/sv/hakukohde/1.2.246.562.20.00000000000000044991/valintaperuste
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Online 3.3-15.5.2025
Uppsats (0-7 p):
- svag förmåga att sammanfatta det givna studiematerialet och det socialta arbetet diskuteras inte i tillräcklig utsträckning i relation till materialet.
- uppsatsen följer inte givna instruktioner
- bristfälligt professionellt förhållningssätt
Reflektionsuppgift med fältstudier (0-7 p):
- svag förmåga att identifiera risker och resurser i den valda miljön i relation till social utsatthet
- svag förmåga att reflektera kring social utsatthet på ett etiskt och professionellt sätt
Muntlig presentation (0-3 p);
- svag förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället
Uppsats (8-12 p):
- nöjaktig förmåga att sammanfatta det givna studiematerialet och det socialta arbetet diskuteras endast i viss utsträckning i relation till materialet.
- uppsatsen följer endast delvis givna instruktioner
- nöjaktigt professionellt förhållningssätt
Reflektionsuppgift med fältstudier (8-12 p):
- nöjaktig förmåga att identifiera risker och resurser i den valda miljön i relation till social utsatthet
- nöjaktig förmåga att reflektera kring social utsatthet på ett etiskt och professionellt sätt
Muntlig presentation (4-6 p);
- nöjaktig förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället
Uppsats (13-17 p):
- god förmåga att sammanfatta det givna studiematerialet och det socialta arbetet diskuteras i bred utsträckning i relation till materialet.
- uppsatsen följer i huvudsak givna instruktioner
- gott professionellt förhållningssätt
Reflektionsuppgift med fältstudier (13-17 p):
- god förmåga att identifiera risker och resurser i den valda miljön i relation till social utsatthet
- god förmåga att reflektera kring social utsatthet på ett etiskt och professionellt sätt
Muntlig presentation (7-9 p);
- god förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället
Uppsats (18-20 p):
- berömlig förmåga att sammanfatta det givna studiematerialet och det socialta arbetet diskuteras djupgående i relation till materialet.
- uppsatsen följer genomgående givna instruktioner
- berömligt professionellt förhållningssätt
Reflektionsuppgift med fältstudier (18-20 p):
- berömlig förmåga att identifiera risker och resurser i den valda miljön i relation till social utsatthet
- berömlig förmåga att reflektera kring social utsatthet på ett etiskt och professionellt sätt
Muntlig presentation (10 p);
- berömlig förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället