•   Grunder i socialpedagogik SO21ESOP1-3003 01.01.2023-31.12.2023  3 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken.
    - kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
    - socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
    - den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
    - socialpedagogikens verksamhetsområden
    - socialpedagogikens värdegrund

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Peter Edelsköld

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Exempel på elektroniska källor

    Bolin, M. & Molin, A. (red.) 2018. Socialpedagogisk handling i teori och praktik.
    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf

    Eriksson, L. & Hedman, L. 2018. Var finns socialpedagogerna? Yrkestitlar, fält och socialpedagogisk förankring https://www.vastervik.se/globalassets/campus/dokument/fou-rapport2018_pdf.pdf

    Eriksson, L. & Larsson, Staffan & Lundberg, Martin & Henrik, Nordvall. (2013). Folkbildning för förändring – Dilemman i politiskt mobiliserande didaktik. https://www.researchgate.net/publication/265092916_Folkbildning_for_forandring_-_Dilemman_i_politiskt_mobiliserande_didaktik

    Interational Journal of Social Pedagogy
    https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
    (artiklarna är på engelska och alla numren är elektroniska)

    Papers of Social Pedagogy
    https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
    (artiklarna är på engelska och alla numren är elektroniska)

    Sosiaalipedagoginen aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/
    (de senaste numren är elektroniska största delen av artiklarna är på finska, men det finns också några artiklar som är skrivna på svenska)



    Exempel på böcker

    Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.

    Carlander, C. 2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning. (andra stadiets bok, så en del av innehållet kan är lite väl förenklat)

    Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.

    Cederlund, E., Eriksson, L., Jansson, B. R. & Svensson, L. 2019. Renässans för socialpedagogik? - En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.

    Eriksson, L. & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.

    Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)

    Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.

    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.

    Madsen, B. 2000. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.

    Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.

    Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus

    Undervisningsmetoder

    Litteraturstudier
    Videosnuttar
    Debattuppsats

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Vid bedömningen av debattuppsatsen beaktas följande:

    - Innehållets relevans
    - Hur täckande innehållet är i relation till stödorden
    - Att uppsatsen innehåll utgör en fördjupning av temat
    - Tydlighet
    - Att studerande har följt anvisningarna
    - Att studerande argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Peter Edelsköld

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd



    Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8, 25-32, 42 och 51-52 år 2023

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Debattuppsats 3 sp

    - Individuellt eller i par
    - Studerande skriver uppsatsen utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
    - Syftet med uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt. Dessutom erbjuder uppsatsen en övning i argumentationsförmåga.
    - Hänvisa till minst fem relevanta källor
    - Detaljerade anvisningar finns på Moodle
    - Omfattning 8-9 sidor brödtext för den som skriver individuellt och 10-12 sidor för dem som skriver i par (skriv inte längre)
    - Radavstånd 1,5
    - Inlämning och feedback på Moodle
    - Individuell bedömning är möjlig för dem som skriver i par. Det ska framgå vem som skrivit vilket stycke.
    - Bedöms med skalan 0-5

    Tid och plats

    Kursen är öppen 2/1-31/12 2023 . Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle och inlämningen sker i kursens Moodle.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Debattuppsatsen omfattar 3 sp, arbetsmängden är uppskattad till 81 h