•   Funktionella metoder SO21ESOP3-3002 01.01.2023-31.12.2023  3 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
    - kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - processhandledning och gruppdynamik
    - resursförstärkande arbetssätt
    - skapande metoder
    - rörelsebaserade metoder
    - kommunikation, delaktighet och reflektion
    - handledning genom funktionella metoder

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Janina Dahla

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.

    Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

    Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

    Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri.

    Olsson, E, Martin, I. 2012. Socialt arbete med grupper. Lund: Studentlitteratur
    Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.

    Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

    Strömberg, C. 2008. Goda grupper med pedagogisk dramalek. Varberg: Argument förlag

    Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.

    Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

    Undervisningsmetoder

    Praktiska och teoretiska distansuppgifter

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Inlämnings uppgift :Processhandledning ,gruppdynamik och Sociokulturell inspiration (1,5sp)
    Studerande bedöms enligt förmåga
    -till innovation
    -till reflektion
    -att knyta an till teori och hänvisa till källor
    -följa anvisningarna för uppgiften

    Inlämningsuppgift 1,5sp: planerad workshop och grupp handledning

    - Workshoppens relevans, syfte och målsättning är tydligt uttalat och motiverat
    - Plan för utförandet, förtydligar ett pedagogiskt upplägg
    - Utvärderat och reflekterat över deltagarnas möjlighet till deltagande och upplevelse
    - Reflekterat över handledning och engagemang
    -Självreflektion: -Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Janina Dahla

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Studerande kontaktar en verksamhet inom socialt arbete. Planerar en Workshop i samarbete med verksamheten. Studerande planerar och utför workshop och handleder en grupp deltagare
    Utförligare instruktioner finns på kursens studieplattform Moodle

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    De två distansuppgifterna skall vara utförda/ inlämnade inom utsatt tid (2.1-31.12.23) Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade

    Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
    I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

    Kursansvarig lärare Janina Dahla. janina.dahla@novia.fi

    Tid och plats

    Kursen kan avläggas under tiden 2.1-31.12 2023

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3sp= 81h