Carolina Silin
Den obligatoriska litteraturen till Examination1
Anvisning för förebyggande familjearbete i hos familjer https://www.raseborg.fi/wp-content/uploads/2018/11/Anvisning-f%C3%B6r-f%C3%B6rebyggande-familjearbete-enl-SVL-fr.-1.10.2016-www.pdf
Socialt förebyggande arbete - Med familjecentralen som arena
https://docplayer.se/5038501-Socialt-forebyggande-arbete.html
Främjande pedagogik: Perspektiv och läroprocesser i ungdomsarbetet
Sid 45-52 http://polisen.azurewebsites.net/wp-content/uploads/2013/05/2008_4Framjande_pedagogik.pdf
(Den här källan finns med för att studerande ska se skillnaden mellan förebyggande och främjande arbete, studerande behöver inte i
inlärningsdagboken gå in på temat ungdomsarbete)
Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106091/Davidsson-Juslin-Det-resursstarka-barnet.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vägledande samspel för föräldrar
- Finns som kopia i materialmappen på Moodle
Anknytningsteori
En text kommer att publiceras i materialmappen på Moodle
__________________________________________
Det obligatoriska studiematerialet till Examination 2
Faderskapslag 13.1.2015/11
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20150011
Moderskapslag 253/2018
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2018/20180253
Lag angående vårdanden om barn och umgängesrätt 8.4.1983/361
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1983/19830361
Lag om underhåll för barn 5.9.1975/704
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1975/19750704?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=v%C3%A5rdnad
Lag om underhållsstöd 29.8.2008/580
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2008/20080580
Barn vid skilsmässa
https://www.infopankki.fi/sv/livet-i-finland/familj/skilsmassa/barn-vid-skilsmassa
Lag om småbarnspedagogik 540/2018
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2018/20180540
Småbarnsfostran, Åbo
https://www.turku.fi/sv/organisation/sektorerna/bildningssektorn/smabarnspedagogik
Dagvård, småbarnspedagogik, lekverksamhet (klicka vidare från den här sidan för att få mer detaljerad information)
http://www.turku.fi/sv/dagvard-och-utbildning/smabarnspedagogik/lekverksamhet
Socialvårdslag 1301/2014
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2014/20141301?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=socialv%C3%A5rdslag
FPA, Barnfamiljer
https://www.kela.fi/web/sv/barnfamiljer
FPA:s beräkningsprogram
https://www.kela.fi/web/sv/berakningar
________________________________________
Exempel på socialpedagoggiska böcker
Berglund, S-A. (2000). Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C. (2017). Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning. (andra stadiets bok, så en del av innehållet kan är lite väl förenklat)
Cederlund. C. & Berglund. S-A. (2014). Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L (red.) (2013). Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L.: Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY, 1997.
Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. (2000). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. (2006). Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Litteraturstudier
Uppsats
Juridikuppgifter
Socialpedagogiskt projekt med barn eller barnfamiljer som målgrupp
Examination 1, 3 sp
Vid bedömningen beaktas:
- I vilken mån studerande har följt instruktionerna
- Tydlighet
- I vilken mån skribenten har utgått från teorier och fakta som underlag för sina argument
- I vilken mån studerande har dragit logiska slutsatser baserat på den teori som hen har presenterat i uppsatsen
- Att studerande har skrivit texten ur den professionellas perpektiv
Examination 2, 1 sp
Vid bedömningen beaktas följande:
- I vilken utsträckning studerande ha följt instruktionerna
- Att svaren på de små uppgifterna som ingår i uppgift 1-5 är rätt till 80 %
- Att studerande har klarat av att kritiskt granska och presentera utvecklingsförslag för den lagstiftning och service för barnfamiljer, som finns idag.
Examination 3, 1 sp
Vid bedömningen beaktas följande:
- Att det finns en röd tråd mellan utförandets syfte, mål och socialpedagogikens mål
- Att metodvalen är lämpliga med tanke på målet och målgruppen
- Att studerande har följt anvisningarna
Svenska
01.09.2021 - 31.12.2022
01.09.2021 - 15.12.2022
ÅboRaseborg
Carolina Silin
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
1.00 sp
5.00 sp
H-5
Examination 1, uppsats om socialpedagogiskt familjearbete
- 3 sp
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- Bedömningskriterierna för uppgiften finns på Moodle
- Examinationen bedöms på skalan 0-5
- Individuell skriftlig feedback på Moodle
Examination 2, familjerätt samt socialskydd för familjer
- 1 sp
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- Bedömningskriterierna för uppgiften finns på Moodle
- Examinationen bedöms som GK eller UK
- Kort skriftlig feedback på Moodle
Examination 3, socialpedagogiskt projekt
- 1 sp
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- Bedömningskriterierna för uppgiften finns på Moodle
- Examinationen bedöms som GK eller UK
- Individuell skriftlig feedback på Moodle
Projektet utförs i samarbete med arbetslivet
Den uppskattade arbetsmängden för examination 1 motsvarar 81 h
Den uppskattade arbetsmängden för examination 2 motsvarar 27 h
Den uppskattade arbetsmängden för examination 3 motsvarar 27 h
På Moodle, 1.9.2021-31.12.2022