Hoppa till innehåll

Socialpedagogiskt arbete bland barn och familjer (5 sp)

Kod: SO21ESOP4-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.09.2021 - 15.12.2022

Tajmning

01.09.2021 - 31.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

ÅboRaseborg

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Carolina Silin

Lärare

Carolina Silin

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland barn och familjer.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet med barngrupper.
- har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland barn och familjer genom att tillämpa resursförstärkande metoder.

Innehåll

- tillämpning av socialpedagogiska teorier i arbete med småbarn och barn i skolåldern samt med deras föräldrar
- barnet och barndomen
- barncentrering, barnsyn och barns syn
- föräldraskap och familj
- tidig anknytning
- resurser och utmaningar i barnfamiljens vardag
- förebyggande familjearbete
- Barn- och familjerätt
- Serviceformer för barn och familjer
- Systemisk orienteringsgrund
- Delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Resursförstärkande arbetssätt
- Planering, genomförande och utvärdering av barn- eller familjeverksamhet

Tid och plats

På Moodle, 1.9.2021-31.12.2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Den obligatoriska litteraturen till Examination1

Anvisning för förebyggande familjearbete i hos familjer https://www.raseborg.fi/wp-content/uploads/2018/11/Anvisning-f%C3%B6r-f%C3%B6rebyggande-familjearbete-enl-SVL-fr.-1.10.2016-www.pdf

Socialt förebyggande arbete - Med familjecentralen som arena
https://docplayer.se/5038501-Socialt-forebyggande-arbete.html

Främjande pedagogik: Perspektiv och läroprocesser i ungdomsarbetet
Sid 45-52 http://polisen.azurewebsites.net/wp-content/uploads/2013/05/2008_4Framjande_pedagogik.pdf
(Den här källan finns med för att studerande ska se skillnaden mellan förebyggande och främjande arbete, studerande behöver inte i
inlärningsdagboken gå in på temat ungdomsarbete)

Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106091/Davidsson-Juslin-Det-resursstarka-barnet.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vägledande samspel för föräldrar
- Finns som kopia i materialmappen på Moodle

Anknytningsteori
En text kommer att publiceras i materialmappen på Moodle

__________________________________________

Det obligatoriska studiematerialet till Examination 2

Faderskapslag 13.1.2015/11
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20150011

Moderskapslag 253/2018
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2018/20180253

Lag angående vårdanden om barn och umgängesrätt 8.4.1983/361
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1983/19830361

Lag om underhåll för barn 5.9.1975/704
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1975/19750704?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=v%C3%A5rdnad

Lag om underhållsstöd 29.8.2008/580
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2008/20080580

Barn vid skilsmässa
https://www.infopankki.fi/sv/livet-i-finland/familj/skilsmassa/barn-vid-skilsmassa

Lag om småbarnspedagogik 540/2018
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2018/20180540

Småbarnsfostran, Åbo
https://www.turku.fi/sv/organisation/sektorerna/bildningssektorn/smabarnspedagogik

Dagvård, småbarnspedagogik, lekverksamhet (klicka vidare från den här sidan för att få mer detaljerad information)
http://www.turku.fi/sv/dagvard-och-utbildning/smabarnspedagogik/lekverksamhet

Socialvårdslag 1301/2014
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2014/20141301?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=socialv%C3%A5rdslag

FPA, Barnfamiljer
https://www.kela.fi/web/sv/barnfamiljer

FPA:s beräkningsprogram
https://www.kela.fi/web/sv/berakningar

________________________________________

Exempel på socialpedagoggiska böcker

Berglund, S-A. (2000). Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.

Carlander, C. (2017). Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning. (andra stadiets bok, så en del av innehållet kan är lite väl förenklat)

Cederlund. C. & Berglund. S-A. (2014). Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson, l & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L (red.) (2013). Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)

Hämäläinen, J. & Kurki, L.: Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY, 1997.

Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.

Madsen, B. (2000). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.

Madsen, B. (2006). Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.

Undervisningsmetoder

Litteraturstudier
Uppsats
Juridikuppgifter
Socialpedagogiskt projekt med barn eller barnfamiljer som målgrupp

Praktik- och arbetslivssamarbete

Projektet utförs i samarbete med arbetslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Den uppskattade arbetsmängden för examination 1 motsvarar 81 h

Den uppskattade arbetsmängden för examination 2 motsvarar 27 h

Den uppskattade arbetsmängden för examination 3 motsvarar 27 h

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination 1, uppsats om socialpedagogiskt familjearbete
- 3 sp
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- Bedömningskriterierna för uppgiften finns på Moodle
- Examinationen bedöms på skalan 0-5
- Individuell skriftlig feedback på Moodle


Examination 2, familjerätt samt socialskydd för familjer
- 1 sp
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- Bedömningskriterierna för uppgiften finns på Moodle
- Examinationen bedöms som GK eller UK
- Kort skriftlig feedback på Moodle


Examination 3, socialpedagogiskt projekt
- 1 sp
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- Bedömningskriterierna för uppgiften finns på Moodle
- Examinationen bedöms som GK eller UK
- Individuell skriftlig feedback på Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1, 3 sp

Vid bedömningen beaktas:
- I vilken mån studerande har följt instruktionerna
- Tydlighet
- I vilken mån skribenten har utgått från teorier och fakta som underlag för sina argument
- I vilken mån studerande har dragit logiska slutsatser baserat på den teori som hen har presenterat i uppsatsen
- Att studerande har skrivit texten ur den professionellas perpektiv




Examination 2, 1 sp

Vid bedömningen beaktas följande:
- I vilken utsträckning studerande ha följt instruktionerna
- Att svaren på de små uppgifterna som ingår i uppgift 1-5 är rätt till 80 %
- Att studerande har klarat av att kritiskt granska och presentera utvecklingsförslag för den lagstiftning och service för barnfamiljer, som finns idag.



Examination 3, 1 sp

Vid bedömningen beaktas följande:
- Att det finns en röd tråd mellan utförandets syfte, mål och socialpedagogikens mål
- Att metodvalen är lämpliga med tanke på målet och målgruppen
- Att studerande har följt anvisningarna

Förkunskapskrav

Inga