Peter Edelsköld
LAGSTIFTNING
Ungdomslagen (1285/2016)
Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.
STYRDOKUMENT
Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2020-2023. UKM 2020:3
(Nätpublikation)
OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR
Den svenskspråkiga ungdomsbarometern, del 1 2020, del 2 2021, Magma (Nätpublikation)
Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)
Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy
Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)
Nuorisobarometri 2021 eller nyare dvs 2022 sen när den är publicerad
Nuorista Suomessa. Tietoa nuorista, heidän elinoloistaan sekä nuorisotyöstä 2016. En del av publikationen, bland annat statistik, finns uppdaterad 2018
(Nätpublikationer)
En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)
Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)
ÖVRIG REFERENSLITTERATUR
Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi
Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)
Ehyt.fi
Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu
Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/
Friendsrapporten 2019, friends.se
Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)
Kompetenscenter Nuoska
Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)
Luckan Unginfo
Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se
Nuoret luupin alla 2014 - Teemana kuluttajuus ja todellinen eriarvoisuus. Haanpää, Leena & Roos, Sanna (red.)
(Nätpublikation)
Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)
Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)
Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)
Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.
Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.) Nätpublikation
Nyyti,ry
Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita
Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)
ULA nätverket
www.ula.fi
Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista
Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)
Ungdomsbarometern (görs varje år). Statens ungdomsråd , tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)
Verke.org
www,ungdomsarbete2030.fi
TIPS
Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.
Kursen är online. Individuella distansstudier till 100 %. Examinationerna lämnas in på kursens Moodle. I kursen ingår studiebesök och intervju med professionell(a). Mer om arbetsformerna under Förverkligandet alternativa prestationssätt
Examination 1: INDIVIDUELL SKRIFTLIG LITTERATURRECENSION (1,5 sp):
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna
-Förmåga till reflektion av teorierna
-Förmåga till kritisk granskning av texterna
Examination 2: INDIVIDUELL SKRIFTLIG RAPPORT SAMT EN PEDAGOGISK PLANERING (2,5 sp)
-Förmåga att kunna tillämpa metoderna på den valda målgruppen
-Koppling till socialpedagogisk referensram
-Förmåga att kunna planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet bland unga (den pedagogiska planeringen).
-Relevanta källor
Examination 3: INDIVIDUELL SKRIFTLIG INLÄRNINGSUPPGIFT (1 sp)
-Innehållsmässig kunskap
-Förmåga att kunna reflektera ur ett resursförstärkande synsätt.
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där inlärningsuppgifterna inlämnats.
Examinator: Peter Edelsköld
Bedömning enligt skalan 0-5
Svenska
01.09.2021 - 31.12.2022
01.09.2021 - 15.12.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Peter Edelsköld
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förmiddag.
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Examination 1: INDIVIDUELL SKRIFTLIG LITTERATURRECENSION (1,5 sp)
Studerande recenserar individuellt följande nätpublikationer (A, B, C och D). Vid valet av de valfria kapitlen ska kursens innehåll beaktas.
A Två valfria kapitel ur Nivala & Saastamoinen (2010) Ungdomsfostrans teori - utgångspunkter och inlägg (Nätpublikation). Exemplen i publikationen kan delvis upplevas som föråldrade men texterna är intressanta ur socialpedagogisk teoretisk synvinkel.
B Ett valfritt kapitel ur Hoikkala & Sell (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt, Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation). Exemplen i publikationen kan delvis upplevas som föråldrade men texterna är intressanta ur socialpedagogisk teoretisk synvinkel.
C Kapitel 7, s. 243-247 (Nuorisotyö) i Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. Kapitlet finns uppladdat på kursens Moodlesida
D Studerande definierar minst ett tema utgående från en eller flera av följande publikationer:
-Den svenskspråkiga ungdomsbarometern del 1 2020, del 2 2021 (eller nyare om det finns)
-Nuorista Suomessa. Tietoa nuorista, heidän asemastaan, elinoloistaan sekä nuorisotyöstä 2016. En del av publikationen (statistik mm) finns även som uppdatarad 2018 (Nätpublikationer). Det finns en sammanfattning på svenska men den är väldigt kortfattad.
-Nuorisobarometri 2021 (eller nyare om det finns)
-En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohliis, Luckan rf.
-Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland
-De ungas levnadsvillkor 2021. Översikt av ungas levnadsvillkor i Västra och Inre Finland 2021. Regionförvaltningsverket, 2021 (Nätpublikation)
Studerande som är befriad från finskan kan i stället för den finska texten (Nivala & Ryynänen) välja ett valfritt kapitel till ur Nivala & Saastamoinen eller Hoikkala & Sell.
Recensionen ska totalr (A-D) vara 8-12 sidor lång (text) och den ska bestå av en sammanfattning (c:a 3/4) och en diskussion (c:a 1/4). Novias skrivanvisningar ska följas. Recensionen lämnas in på Moodle.
Examination 2: INDIVIDUELL SKRIFTLIG RAPPORT SAMT EN PEDAGOGISK PLANERING (2,5 sp)
Studerande ska genom studiebesök, intervjuer, litteraturstudier och eventuella andra metoder sammanställa en individuell skriftlig rapport om socialpedagogiskt inspirerande verksamhet och arbetsmetoder bland en av följande målgrupper:
- Bland arbetslösa ungdomar (t.ex. professionellt uppsökande ungdomsarbete, ungdomsverkstäder)
- Bland kriminellt belastade ungdomar eller ungdomar i riskzonen (t.ex. förebyggabde arbete, ungdomshem, ungdomsfängelse, i skolor, inom ungdomsarbetet)
- Bland ungdomar som hör till etniska minoriteter (t.ex. mångkulturellt ungdomsarbete, flyktingarbete)
- Bland ungdomar med funktionsvariationer och/eller intellektuell funktionsnedsättning (t.ex. arbetsverkstäder, ungdomsverkstäder, verksamheter för ungdomar med neuropsykiatriska nedsättningar)
- Bland hbtiqa+ ungdomar eller genussensitivt arbete bland unga (t.ex. i skolor. idrotts- och andra föreningar, organisationer, församlingen)
- Bland ungdomar med missbruk och beroende (t.ex. förebyggande arbete, drogberoende ungdomar, spelmissbruk)
Andra exempel på var socialpedagogiskt inspirerande arbetsmetoder bland unga används är bl.a.: specialungdomsarbetet, skolkuratorns eller skolcoachens arbete bland ungdomar, Flex-verksamhet / Jopo-verksamheten i grundskolan, församlingsarbetet (lägerverksamhet, hjälpledarutbildning m.m.), skyddshem för unga, föreningars och organisationers ungdomsarbete.
Den skriftliga rapporten om olika verksamheter och arbetsmetoder skall basera sig på litteratur, studiebesök, intervjuer och eventuella andra relevanta källor för det valda temat. Den ska ta avtramp i Ungdomslagen 1285/2016. Sociala medier och digitalt ungdomsarbete ska behandlas i rapporten.
Därtill ska i rapporten som bilaga ingå följande: Studerande ska göra en pedagogisk planering och förverkliga den i praktiken för en fritt valbar målgrupp (unga). Studerande ska välja och kontakta ett verksamhetsställe där en grupp ungdomar finns tillgängliga och planera en valfri aktivitet bland unga med tanke på den valda målgruppen. Såväl planeringen, förverkligandet som utvärderingen ska dokumenteras. Som underlag för den pedagogiska planeringen används planeringsverktyget som finns på Moodle. Dokumenteringen skall vara skriftlig och kan också innehålla t.ex. inbandade (video) element.
Själva rapporten ska vara 8-12 sidor text och följa Novias skrivanvisningar. Längden för den pedagogiska planeringen är inte definierad. Rapporten jämte den pedagogiska planeringen inlämnas på Moodle. Om den pedagogiska planeringen eventuellt inte av tekniska skäl kan inlämnas på Moodle så ska studerande kontakta examinator.
Examination 3: INDIVIDUELL SKRIFTLIG INLÄRNINGSUPPGIFT (1 sp)
Inlärningsuppgiften har två teman: lösningsfokuserade samtal och sexualhandledning. Studerande ska behandla dessa två teman ur en resursförstärkande synvinkel. Hur kan man som professionell använda lösningsfokuserade samtal resursförstärkande? Hur kan man sexualhandleda resursförstärkande?
Inlärningsuppgiften ska basera sig på teori och reflektion.
Arbetet ska vara minst 5 sidor långt och det ska inlämnas på Moodle. Novias skrivanvisningar ska följas.
I kursen ingår studiebesök och intervjuer med professionella inom branschen
Kursens avläggs i egen takt fr.o.m. 1/9 2021
Kursen innehåller 3 delexaminationer:
1) Individuell skriftlig litteraturrecension, 1,5 sp
2) Individuell skriftlig rapport samt en pedagogisk planering, 2,5 sp
3) Individuell skriftlig inlärningsuppgift, 1 sp
Individuella distansstudier. Kursen är öppen från 1/9 2021
Kursen omfattar 5 sp d.v.s. en arbetsinsats som omfattar i genomsnitt 5 x 27 h = 135 h