Sofia Saloranta
LAGSTIFTNING
Ungdomslagen (1285/2016)
Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.
STYRDOKUMENT
Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2024-2027
(Nätpublikation)
OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR
Arag J., Bolin A. & Hansson, A. (2024) Socialpedagogiskt arbete med unga. En relationell praktik. Trollhättan:Högskolan Väst. Finns i: Broström M. & Helsing B. (red.) Relationell praktik i socialpedagogik och socialt arbete.
Corney J. m.fl (2024) Youth Work as Social Pedagogy: Toward an Understanding on Non-Formal and Informal Education and Learning in Youth Work. Routledge
https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/0145935X.2023.2218081?needAccess=true
Den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2024, Magma (Nätpublikation)
Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)
Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).
Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy
Nivala E & Ryynänen S (2024) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Gaudeamus Oy
Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)
Nuorisobarometri 2024 (Katsaus nuorten hyvinvointiin 2024). Valtion nuorisoneuvosto (Nätpublikation)
En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)
Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)
ÖVRIG REFERENSLITTERATUR
Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi
Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)
Ehyt.fi
Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu
Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/
Friendsrapporten 2024, friends.se (Nätpublikation)
Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)
Hälsa i skolan, undersökning (THL 2024). Görs varje år
Kompetenscenter Nuoska
Koordinaatti
Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)
Luckan Unginfo
Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se
Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)
Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)
Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)
Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.
Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.) Nätpublikation
Nyyti ry
Rosenholm, J. (2023) Slutrapport: Ung i Åboland. "Copy-paste fungerar inte". Luckan r.f.
Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita
Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)
ULA nätverket
www.ula.fi
Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista
Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)
Ungdomsbarometern (görs varje år). Statens ungdomsråd , tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)
Verke.org:
-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/
-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf
www,ungdomsarbete2030.fi
Ungdomsbarometern.se
TIPS
Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.
Kursen är online. Individuella distansstudier till 100 %. Examinationerna lämnas in i kursens Moodle. I kursen ingår studiebesök och intervju med professionell(a). Mer om arbetsformerna hittas under Förverkligandets alternativa prestationssätt och i kursens Moodle.
Examination 1: INDIVIDUELL SKRIFTLIG LITTERATURRECENSION (1,5 sp):
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna
-Förmåga till reflektion av teorierna
-Förmåga till kritisk granskning av texterna
-Förmåga att kunna tillämpa Novias skrivanvisningar
Examination 2: INDIVIDUELL SKRIFTLIG RAPPORT SAMT EN PEDAGOGISK PLANERING (2,5 sp)
-Förmåga att kunna tillämpa metoderna på den valda målgruppen
-Koppling till socialpedagogisk referensram
-Förmåga att kunna planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet bland unga (den pedagogiska planeringen).
-Relevanta källor
Examination 3: INDIVIDUELL SKRIFTLIG INLÄRNINGSUPPGIFT (1 sp)
-Innehållsmässig kunskap
-Förmåga att kunna reflektera ur ett resursförstärkande synsätt.
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där inlärningsuppgifterna inlämnats.
Examinator 1/1-31/8 2025: Peter Edelsköld. I praktiken 1/1-28/8 2025 för Peter är sista dagen på jobb 28/8 2025.
1/9 2025-31/12 20225 NN
Bedömning enligt skalan 0-5
Svenska
01.01.2025 - 31.12.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Åbo Socionom 2
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8 och 26-32 2025. Hur det blir från 1/9 2025 meddelas senare.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Examination 1: INDIVIDUELL SKRIFTLIG LITTERATURRECENSION (1,5 sp)
Studerande recenserar individuellt nätpublikationer enligt instruktioner som finns i kursens Moodle. Recensionen lämnas in i kursens Moodle.
Examination 2: INDIVIDUELL SKRIFTLIG RAPPORT SAMT EN PEDAGOGISK PLANERING (2,5 sp)
Studerande ska genom studiebesök, intervjuer, litteraturstudier och eventuella andra metoder sammanställa en individuell skriftlig rapport om socialpedagogiskt inspirerande verksamhet och arbetsmetoder. Mer information hittas i kursens Moodle och arbetet inlämnas i kursens Moodle.
Därtill ska i rapporten som bilaga ingå följande: Studerande ska göra en pedagogisk planering och förverkliga den i praktiken för en fritt valbar målgrupp (unga). Mer information hittas i kursens Moodle och arbetet inlämnas i kursens Moodle
Examination 3: INDIVIDUELL SKRIFTLIG INLÄRNINGSUPPGIFT (1 sp)
Inlärningsuppgiften har två teman: lösningsfokuserade samtal och sexualhandledning. Mer information hittas i kursens Moodle och arbetet inlämnas i kursens Moodle.
I kursen ingår studiebesök och intervjuer med professionella inom branschen
Kursens avläggs i egen takt under tiden 2/1-31/12 2025
Kursen innehåller 3 delexaminationer:
1) Individuell skriftlig litteraturrecension, 1,5 sp
2) Individuell skriftlig rapport samt en pedagogisk planering, 2,5 sp
3) Individuell skriftlig inlärningsuppgift, 1 sp
Kursen öppnas 2/1 2025 och är online
Kursen omfattar 5 sp d.v.s. en arbetsinsats som omfattar i genomsnitt 5 x 27 h = 135 h:
Examination 1, 1,5 sp = 40,5 h
Examination 2, 2,5 sp =67, 5 h
Examination 3, 1 sp = 27 h