•   Klientarbete och servicehandledning SO21ESOS2-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
    - kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
    - har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården.
    - kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - begrepp och teoretiska referensramar
    - central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
    - service- och klientplaner
    - klientprocessen
    - kartläggning av servicebehov (ICF)
    - principer för strukturerad dokumentering
    - klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
    - yrkesroll och personlig professionalitet
    - kommunikation och samtalsteknik
    - klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
    - relations- och handledningskompetens

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Janina Dahla

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Litteraturtips:
    Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
    Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
    Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
    Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
    Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
    Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.
    Laaksonen,H,Laitinen,H.Hiilamo,H. (toim)2020.Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki.Sanoma Pro

    Lagar:
    Förvaltningslag 434/2003
    Socialvårdslagen 1301/2014
    Lagen om klienthandlingar inom socialvården 254/2015
    Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
    Hälsovårdslagen 1326/2010
    Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
    Mera ingående information och material finns tillgängligt på studieplattformen Moodle

    Undervisningsmetoder

    Kursen avläggs genom självstudier och examineras i 2 delar
    Praktiska och teoretiska distansuppgifter.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Inlämningsuppgift 1. Klientarbete och servicehandledning 2 sp
    - Svarar på uppgiftens alla frågor, beskrivande och reflekterande text.
    - Tillämpar juridiska föreskrifter
    - Beskriver och visualiserar klientprocessen och dess delar
    - Professionellt förhållningssätt

    Inlämningsuppgift 2. Rapport Strukturerad dokumentering , resursförstärkande och delaktighetsfrämjandehandledning 3 sp
    - Rapporten följer givna instruktioner
    - Strukturerad dokumentering beskrivs och tydliggörs utifrån principerna
    - Förmåga och att förtydliga betydelsen av resursförstärkande och delaktighetsfrämjande handledning och metoder
    - Förmåga att tillämpa professionellt förhållningssätt.
    - Förmåga att tillämpa teori, juridiska föreskrifter och metoder
    - Källhänvisningar och källförteckning enligt Novias skrivanvisningar
    - Tydligt och informativt muntligt framförande, innehållet förtydligas också visuellt .

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 31.12.2022

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Janina Dahla

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.

    I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

    Handledning sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum

    Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Under kursens gång förväntas studerande ta kontakt med en servicehandledare för att bekanta sig med yrkesrollen, klientarbete och servicehandledning inom valfri serviceuppgift.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Kursen kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen. (2.1-31.12.2023)
    Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade . (inom 3 v)

    Tid och plats

    Under tiden 2.1.-31.12.23

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Examination och självstudier 5 sp= 135 h
    Kursen utförs digitalt och består av praktiska och teoretiska distansuppgifter.
    Examinationsuppgifterna kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen.