Beroendeproblematik och missbrukarvård (5 sp)
Kod: SO22SAI4-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 07.04.2025
Tajmning
07.04.2025 - 30.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik.
-har kunskaper i missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper.
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter.
Innehåll
- beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- nationella och globala trender
- missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- medberoende
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
Tid och plats
Campus Åbo, Tavastgatan 13, vån 2.
Närstudier: 10.4 kl 10.15-17, 11.4 kl 11.15-16, 24.4 kl 9.15-15.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Alexandersson, K. & Näsman, E. (2019) Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
- Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2020) Alkohol- och narkotikaproblem.
- Kaukonen, O. & Kuussaari, K. (2021) Päihdepalveluiden yhteiskunnalliset haasteet. THL rapport 2/2021 (online)
- Lindqvist Bagge, A-S & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi.
- Pettersson, H. et.al. (2018) Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
- Sandström, S. (2019) Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
- Spak, F, m.fl. (2017) Bemötande inom beroendevård (online)
- Virokannas, Elina (2017) Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten ”standpoint” (online)
Undervisningsmetoder
Närundervisning, distansuppgift, workshop, individuellt kompendium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för förhandsuppgift: 9.4. (inför närstudiedagarna)
Deadline för individuellt kompendium: 23.5 (inför sista närstudiedagen)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier och förhandsuppgift: 2 sp (2x27h)
Individuell kompendium: 3 sp (3x27h)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
På svenska
Distansuppgift och närstudier bedöms som godkänt/underkänt:
- Givna instruktioner för distansuppgift följs
- Aktivt deltagande under närstudiedagar
- Professionellt förhållningssätt
Kompendium (skrivs enligt Novias skrivanvisningar) och bedöms enligt skala 0-5:
- Sakkunskap från vetenskapligt förankrad litteratur
- Kunskap i lagstiftning och servicesystem
- Instruktioner för upplägg, innehåll, val av källor följs
- Professionellt förhållningssätt
Studerande får feedback på kompendiet inom 3 arbetsveckor från deadline.
Tilläggsuppgifter för studerande
AI: Det är inte tillåtet att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Distansuppgift och närstudier 2 sp (skala: godkänt/underkänt):
Studerande deltar aktivt vid närstudietillfällena (frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter) och gör en distansuppgift med fokus på bemötande och funktionella metoder. Uppgiften beskrivs på kursens Moodle-sida.
Individuellt kompendium, 3 sp (skala: 0-5):
Kompendiet byggs upp utgående från givna frågeställningar som besvaras skriftligen. Under det sista närstudietillfället diskuteras och presenteras kompendiets innehåll i klass (24.5).
Mera info om examinationerna fås vid kursintroduktionen den 10.4.
Förkunskapskrav
Inga