Hoppa till innehåll

Interprofessionell social- och hälsovård (5 sp)

Kod: SO22SAP3-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 05.09.2022

Tajmning

05.09.2022 - 30.11.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Peter Edelsköld
  • Lena Storbacka-Järvinen

Lärare

Lena Storbacka-Järvinen

Grupper

  • USO22D-Å
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
- ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.

Innehåll

- det sociala området
- socionomyrket
- förvaltningsstrukturer och servicesystem
- socialrättens grunder
- allmänna lagar inom social- och hälsovården
- interprofessionellt arbete
- social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet

Tid och plats

Tid för förverkligande 5.9.2022-30.11.2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur gällande socionomyrket och individuell inlämningsuppgift:

Raatikainen E. m.fl. (2020). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.

Social- och hälsovårdsministeriet (2020). Social- och hälsovårdsreformen. Tillgänglig https://soteuudistus.fi/sv/framsida

Statsrådets kanslis publikationsserie (2017). Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017


Finlex:

- Socialvårdslag 1301/2014 + Tillämpningsguide för socialvårdslagen (SHM, publikationer 2017:8):

- Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010

- Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000

- Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

- Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016

- Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely

+ Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.

Litteratur i interprofessionellt smågruppsarbete
Studeranden läser valda delar enligt kursansvariges instruktioner av minst en av följande:

- Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä. Tillgänglig https://www.julkari.fi/handle/10024/141043

- Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö

- Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur

Undervisningsmetoder

Kursen består av tre delar, socionomyrket 2sp, individuell inlämnigsuppgift 2sp och interprofessionellt smågruppsarbete 1sp

Socionomyrket består av föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsträffar, fältbesök och seminarier.
Den individuella examinationen görs i form av en skriftlig inlämningsuppgift. I examinationen ingår föreläsningar och simulering.
Det interprofessionella smågruppsarbetet görs tillsammans med hälsovårds- och sjukskötarstuderanden. Studeranden deltar i den interprofessionella konferansen den 9.11 och gör utgående från den och litteratur en förhandsuppgift. Denna förhandsuppgift ligger som grund för smågruppsarbetet. Smågruppsarbetet förverkligas vk. 46-48.

OBS! Undervisningen, smågruppsträffarna, fältbesöken och seminarierna har obligatorisk närvaro och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Fältbesök och gästföreläsningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlämningsuppgift 2sp (obligatorisk undervisning och självstudier) deadline vk. 45. Studeranden får kort skriftlig feedback på Moodle.
Socionomyrket 2sp (obligatorisk närvaro i undervisning och smågruppsarbete, inlämning av förhandsuppgifter i smågruppsarbete, seminarier) examination vk. 41. Smågrupperna får kort skriftlig feedback i Moodle eller per e-post.
Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp (obligatorisk närvaro i undervisning, konferansen 9.11 och seminarier) förhandsuppgift och konferans vk. 45, smågruppsarbeten förverkligas vk. 46-48. Studeranden får kort muntlig feedback när smågruppsarbetet framförs.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Individuell inlämningsuppgift 2sp (2x 27h = 54h, föreläsning & handledning 6h, självstudier 48h)
Socionomyrket 2sp ( 2x27h = 54h, smågruppsträffar 12h, föreläsningar 7h, fältbesök 8h, seminarier 4h, självstudier 23h)
Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp (27h, seminarier ,konferans och självstudier)

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande ska i examinationsuppgifterna tillämpa skrivanvisningar för examensarbete.
Mera info finns på Novias intra och kursens Moodlesida.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterier:

Individuell inlämningsuppgift 2sp
- rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- teoretisk sakkunskap
- känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
- förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
- professionellt förhållningssätt

Vitsord: 0
Studerande påvisar inte tillräckliga kompetenser

Vitsord: 1
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Vitsord: 2
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning

Vitsord 3
• Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Vitsord 4:
•Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
•Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.

Vitsord 5
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.

Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vitsord enligt skala 0-5, vid validering gk/uk


Socionomyrket 2sp
- närvaro i undervisning, fältbesök, smågruppsarbeten och seminarier
- inlämnade förhandsuppgifter
Examinator Peter Edelsköld
Vitsord gk/uk

Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp
- närvaro i föreläsningar
- deltagande i seminarier
Examinator Lena Storbacka-Järvinen
Vitsord gk/uk

Förkunskapskrav

Inga