•   Interprofessionell social- och hälsovård SO22SAP3-3001 05.09.2022-30.11.2022  5 sp  (USO22D-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
    - har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
    - ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - det sociala området
    - socionomyrket
    - förvaltningsstrukturer och servicesystem
    - socialrättens grunder
    - allmänna lagar inom social- och hälsovården
    - interprofessionellt arbete
    - social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Lena Storbacka-Järvinen

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Litteratur gällande socionomyrket och individuell inlämningsuppgift:

    Raatikainen E. m.fl. (2020). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.

    Social- och hälsovårdsministeriet (2020). Social- och hälsovårdsreformen. Tillgänglig https://soteuudistus.fi/sv/framsida

    Statsrådets kanslis publikationsserie (2017). Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017


    Finlex:

    - Socialvårdslag 1301/2014 + Tillämpningsguide för socialvårdslagen (SHM, publikationer 2017:8):

    - Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010

    - Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000

    - Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

    - Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016

    - Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely

    + Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
    och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.

    Litteratur i interprofessionellt smågruppsarbete
    Studeranden läser valda delar enligt kursansvariges instruktioner av minst en av följande:

    - Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä. Tillgänglig https://www.julkari.fi/handle/10024/141043

    - Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö

    - Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur

    Undervisningsmetoder

    Kursen består av tre delar, socionomyrket 2sp, individuell inlämnigsuppgift 2sp och interprofessionellt smågruppsarbete 1sp

    Socionomyrket består av föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsträffar, fältbesök och seminarier.
    Den individuella examinationen görs i form av en skriftlig inlämningsuppgift. I examinationen ingår föreläsningar och simulering.
    Det interprofessionella smågruppsarbetet görs tillsammans med hälsovårds- och sjukskötarstuderanden. Studeranden deltar i den interprofessionella konferansen den 9.11 och gör utgående från den och litteratur en förhandsuppgift. Denna förhandsuppgift ligger som grund för smågruppsarbetet. Smågruppsarbetet förverkligas vk. 46-48.

    OBS! Undervisningen, smågruppsträffarna, fältbesöken och seminarierna har obligatorisk närvaro och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Bedömningskriterier:

    Individuell inlämningsuppgift 2sp
    - rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
    - teoretisk sakkunskap
    - känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
    - förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
    - professionellt förhållningssätt

    Vitsord: 0
    Studerande påvisar inte tillräckliga kompetenser

    Vitsord: 1
    • Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

    Vitsord: 2
    Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning

    Vitsord 3
    • Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
    • Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

    Vitsord 4:
    •Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
    •Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.

    Vitsord 5
    • Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.

    Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
    Vitsord enligt skala 0-5, vid validering gk/uk


    Socionomyrket 2sp
    - närvaro i undervisning, fältbesök, smågruppsarbeten och seminarier
    - inlämnade förhandsuppgifter
    Examinator Peter Edelsköld
    Vitsord gk/uk

    Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp
    - närvaro i föreläsningar
    - deltagande i seminarier
    Examinator Lena Storbacka-Järvinen
    Vitsord gk/uk

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    05.09.2022 - 30.11.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 05.09.2022

    Grupp(er)
    • USO22D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Peter Edelsköld, Lena Storbacka-Järvinen

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Studerande ska i examinationsuppgifterna tillämpa skrivanvisningar för examensarbete.

    Mera info finns på Novias intra och kursens Moodlesida.

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Fältbesök och gästföreläsningar

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Individuell inlämningsuppgift 2sp (obligatorisk undervisning och självstudier) deadline vk. 45. Studeranden får kort skriftlig feedback på Moodle.
    Socionomyrket 2sp (obligatorisk närvaro i undervisning och smågruppsarbete, inlämning av förhandsuppgifter i smågruppsarbete, seminarier) examination vk. 41. Smågrupperna får kort skriftlig feedback i Moodle eller per e-post.
    Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp (obligatorisk närvaro i undervisning, konferansen 9.11 och seminarier) förhandsuppgift och konferans vk. 45, smågruppsarbeten förverkligas vk. 46-48. Studeranden får kort muntlig feedback när smågruppsarbetet framförs.

    Tid och plats

    Tid för förverkligande 5.9.2022-30.11.2022

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Individuell inlämningsuppgift 2sp (2x 27h = 54h, föreläsning & handledning 6h, självstudier 48h)
    Socionomyrket 2sp ( 2x27h = 54h, smågruppsträffar 12h, föreläsningar 7h, fältbesök 8h, seminarier 4h, självstudier 23h)
    Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp (27h, seminarier ,konferans och självstudier)