Carolina Silin
Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Broström M. & Helsing B. (red.) 2024. Relationell praktik i socialpedagogik och socialt arbete. Trollhättan:Högskolan Väst
Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää.. Helsinki: Gaudeamus
Artiklar
International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
Papers of Social Pedagogy https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive
Smågruppsträffar
Föreläsningar och workshoppar
Litteraturstudier
Paruppsats
Smågruppsarbete
Bedömningskriterier:
- Tillräcklig förberedelse inför smågruppsträffarna
- Aktivt deltagande under smågruppsträffarna
- Bedöms som UK/GK
Komparativ uppsats
Bedömningskriterier:
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i ansvisningarna
- Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
- Att uppsatsens innehåll utgör en fördjupning
- Tydlighet
- Bedöms med skalan 0-5
Svenska
07.01.2025 - 10.02.2025
02.12.2024 - 07.01.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Carolina Silin, Sofia Saloranta
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag i januari 2025.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i smågruppsarbetet och den komparativa uppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Smågruppsarbete 1 sp
- Syftet med smågruppsarbetet är att gruppmedlemmarna fördjupar sig inom socialpedagogisk teori och reflekterar kring teorin
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det som man har lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna.
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera genom att lämna in en skriftlig reflekterande sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa förhandsmaterialet. Du kopplar teorin till egna tankar, erfarenheter och observationer. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in till smågruppshandledaren per e-post.
- Det är väldigt viktigt att komma väl förberedd till en smågruppsträff. Dålig förberedelse kan också föranleda kompensering.
- Studerande och handledaren ger feedback till varandra i samband med smågruppsträffarna
_____________________________________________________________________
Komparativ paruppsats 2 sp
- Studerande skriver parvis en komparativ uppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med den komparativa uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
- Skribenterna för debatt/jämför genom att de skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas.
- Uppsatsen ska bilda en fungerande helhet.
- I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
- Omfattning 7-10 sidor
- Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt, varav två av källorna ska vara vetenskapliga artiklar. Minst 3 olika källor per studerande.
- Studerande ska tillämpa YH Novias skrivanvisningar
- Mer ingående anvisningar för den komparativa uppsatsen publiceras på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
- Inlämning på Moodle senast 10/2 2025 kl. 18.00
- Kort feedback på Moodle.
7/1 - 10/2 2025
Smågruppsarbete 1 sp
- motsvarar en arbetsmängd på cirka 27 h/person
-här ingår även frivilligt deltagande i lektioner och verkstäder
____________________________________________
Komparativ uppsats 2 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 54 h/person
- observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 108h på uppsatsen
-här ingår även deltagande i obligatorisk uppsatshandledning 1 h