Pia Höglund-Ingo
Appelgren, Alva (2021)Nya perspektiv på lärande. Liber s.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
Övriga källor: Omaperhe.fi/sv
Ovan nämnda källor samt instruktioner till uppgiften finns på moodle
Beräknad arbetsbelastning 5x27=135 timmar
Kursen bedöms enligt skalan 1-5.
En uppgift bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.
Svenska
01.01.2025 - 31.07.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Höglund-Ingo
Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar
Studerande får utvärderande kommentar i mail inom 3 veckor efter inlämning.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Kursen examineras genom individuellt arbete, pararbete eller genom validering. Material till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften
-
Kursen är öpppen fr.o.m v. 7. Kursen avläggs enligt studerandes egen tidtabell och kan avläggas så länge som kursen är öppen och pågår. Försenad inlämning sänker ett vitsord
Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodlecourses-plattformen. Kursen avläggs individuellt på egen hand och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank.
-
Introducerande TEAMS-tillfälle 10.2.2025 kl. 13.15-14.30 - 2 timmar samt
Studerandes egen tidsanvändning är 133 timmar = 135 timmar
Introducerande TEAMS-tillfälle ordnas 10.2.2025 kl. 13.15-14.30. Vi tillfället presenteras kursinnehållet samt
grunden för examinationen. Tillfället kräver obligatorisk närvaro för dej som har för avsikt att avlägga kursen.
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap och förmår inte göra egen reflektion kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och, hänvisar inte till källan på det sätt som efterfrågas i uppgiften.
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt. Studerande använder sej av giltiga skrivanvisningar
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande använder sej av giltiga skrivanvisningar
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engegemang och hög ambitionsnivå. Studerande använder sej av giltiga skrivanvisningar.