Janina Dahla
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .
Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Föreläsningar, litteraturstudier, instuderingsuppgifter kan tillkomma, metodverkstäder, grupparbeten, projektarbete och praktiska övningar
1sp Schemalagda studier (Aktivt deltagande, GK/UK)
2sp. Projekt (Bedömning 0-5)
Workshop och grupprapport 1sp:
- Övningarnas relevans för workshopens syfte
- Pedagogiskt upplägg
- I vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
- Workshopledarnas engagemang
Grupprapport innehåller
- Motiverar val och tillämpning av metod med stöd av källor
- Plan för utförande, förtydligar ett pedagogiskt upplägg
Individuell reflektion:1sp
-Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder
-Förmåga att reflektera kring tillämpning av professionellt förhållningssätt
Svenska
05.01.2023 - 10.02.2023
01.12.2022 - 04.01.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Peter Edelsköld, Daniela Sundell, Janina Dahla
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Lärare: Janina Dahla(epost janina.dahla@novia.fi ) (kursansvarig) , Peter Edelsköld (epost peter.edelsköld@novia.fi) och Daniela Sundell (daniela.sundell@novia.fi)
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid
Utbildning till socionom
H-5
Vid frånvaro ansvarar studerande för att, utgående från undervisningsmaterialet och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenterats i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället. Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna, samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper. Alternativt kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället. Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodle sida, under inlämning: komplettering vid frånvaro”.
Mer information i Moodle
Kompletteringsuppgifter och kompensationsuppgifter inlämnade senast 10.2.23 på studieplattformen Moodle
Gruppexamination 2sp
1sp inlämning av grupprapport 8.2.23. och 10.2 workshop ,distans. kl. 9.15-15
1sp Individuell reflektion inlämning 10.2.23
Åbo . 5.1.23-10.2.23
3 sp ( 3X27h =81 h)
Schemalagda studier, obligatorisk närvaro, praktiska övningar , korta instuderingsuppgifter kan förekomma (1 sp)
Projektarbete + examination, obligatorisk närvaro (2 sp)54 h/per studerande
Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem, både då det gäller den skriftliga och praktiska delen. Reserverade timmar för grupparbete insatt i schema som stöd för processen , (distans tid reserverat, gruppen avgör själv hur de samarbetar) Återstående timmar används för självstudier och samarbete inom smågruppen.