•   Funktionella metoder SO22SOP3-3001 05.01.2023-10.02.2023  3 sp  (USO22D-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
    - kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - processhandledning och gruppdynamik
    - resursförstärkande arbetssätt
    - skapande metoder
    - rörelsebaserade metoder
    - kommunikation, delaktighet och reflektion
    - handledning genom funktionella metoder

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Janina Dahla

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.

    Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

    Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

    Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .

    Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.

    Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

    Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.

    Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, litteraturstudier, instuderingsuppgifter kan tillkomma, metodverkstäder, grupparbeten, projektarbete och praktiska övningar

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1sp Schemalagda studier (Aktivt deltagande, GK/UK)

    2sp. Projekt (Bedömning 0-5)

    Workshop och grupprapport 1sp:
    - Övningarnas relevans för workshopens syfte
    - Pedagogiskt upplägg
    - I vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
    - Workshopledarnas engagemang

    Grupprapport innehåller
    - Motiverar val och tillämpning av metod med stöd av källor
    - Plan för utförande, förtydligar ett pedagogiskt upplägg

    Individuell reflektion:1sp
    -Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder
    -Förmåga att reflektera kring tillämpning av professionellt förhållningssätt

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    05.01.2023 - 10.02.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 04.01.2023

    Grupp(er)
    • USO22D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Peter Edelsköld, Daniela Sundell, Janina Dahla

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.



    Lärare: Janina Dahla(epost janina.dahla@novia.fi ) (kursansvarig) , Peter Edelsköld (epost peter.edelsköld@novia.fi) och Daniela Sundell (daniela.sundell@novia.fi)



    Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.

    I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd



    Kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Vid frånvaro ansvarar studerande för att, utgående från undervisningsmaterialet och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenterats i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället. Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna, samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper. Alternativt kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället. Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodle sida, under inlämning: komplettering vid frånvaro”.



    Mer information i Moodle

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Kompletteringsuppgifter och kompensationsuppgifter inlämnade senast 10.2.23 på studieplattformen Moodle
    Gruppexamination 2sp
    1sp inlämning av grupprapport 8.2.23. och 10.2 workshop ,distans. kl. 9.15-15
    1sp Individuell reflektion inlämning 10.2.23

    Tid och plats

    Åbo . 5.1.23-10.2.23

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3 sp ( 3X27h =81 h)

    Schemalagda studier, obligatorisk närvaro, praktiska övningar , korta instuderingsuppgifter kan förekomma (1 sp)
    Projektarbete + examination, obligatorisk närvaro (2 sp)54 h/per studerande
    Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem, både då det gäller den skriftliga och praktiska delen. Reserverade timmar för grupparbete insatt i schema som stöd för processen , (distans tid reserverat, gruppen avgör själv hur de samarbetar) Återstående timmar används för självstudier och samarbete inom smågruppen.