Daniela Sundell
Litteraturtips:
- Dyregrov, A. (2002) Katastropfpsykologi. Studentlittteratur
- Dyregrov, A. (2010) Barn och Trauma. Studentlitteratur
- Hammarlund, C-O. (2012) Bearbetande samtal. Krisstöd, avlastningssamtal, stress- och konflikthantering. Andra reviderade uppl. Natur och Kultur
- Hedrenius, S. & Johansson, S. (2013) Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser: att stärka människors motståndskraft
- Kuhanen C. m.fl. 2017. Mielenterveys hoitotyö.
- Lehti, J. 2017. Masennus mahdollisuutena. Matkaopas muutokseen. Kirjapaja.
- Psykosociala föreningen sympati (2017) Hitta Knuten-fragment och livsberättelser
- Skärsäter I. (red). 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa. (även äldre upplagor)
- Worden, J.W. (2006) Sorgerådgivning och sorgeterapi: en bok för alla som möter och vill hjälpa sörjande
- Handbok för beredskapsplanering inom socialväsendet. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2008:13 (finns på nätet)
- Psykosocialt stöd och tjänster vid traumatiska situationer. Handbok för kommuner och samkommuner. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2009:23 (finns på nätet)
- Handbok i säkerhetsplanering för verksamheter inom social- och hälsovården. Social- och hälsovårdsministeriets handböcker 2005:14, Helsingfors 2005 (finns på nätet)
FinFami – järjestö mielenterveysomaisten asialla. https://finfami.fi/
Mielenterveyden keskusliitto. http://mtkl.fi/
STM/Mentalvårdstjänster. http://stm.fi/sv/mentalvardstjanster
Suomen Mielenterveysseura. https://www.mielenterveysseura.fi/fi
THL/Psykisk hälsa. https://www.thl.fi/fi/web/psykisk-halsa
Psykosociala förbundet https://www.fspc.fi/
Medibas;via länken https://login.ezproxy.novia.fi/login (Novias bibliotek). Kliniska kapitel - psykiatri (missbrukarvården borträknat).
Psykologiguiden https://psykologiguiden.se/
Psykporten https://www.mielenterveystalo.fi/sv
Föreläsningar, självstudier, grupparbeten, studiebesök/utomstående föreläsare och workshops
1 Obligatorisk närvaro och förhandsarbete (bed GK/UK)
- aktiv närvaro och utförda förhandsuppgifter
- professionellt förhållningssätt
2 Gruppuppgift och seminarier (bed UK/1-5)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- teoretisk sakkunskap och tillämpning av den i det egna caset
- aktivitet och eget ansvar i grupparbete och vid seminariet
3 Individuell inlärningsportfolio (bed UK/1-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Svenska
11.11.2024 - 17.12.2024
15.06.2024 - 11.11.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Daniela Sundell
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och svarar på frågor i handledningsforumet i regel varje måndag under kurstiden.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1 Obligatorisk närvaro och förhandsarbete, 1,5 sp
2 Gruppuppgift med seminarier, 1,5 sp
3 Individuell inlärningsportfolio, 2 sp
I kursen ingår studiebesök eller föreläsning från arbetslivet
Obligatorisk närvaro och förhandsarbete kompenseras senast 1 vecka efter frånvaro, ifall inte annat överenskommes
Gruppuppgift med seminarier 10.12.2024.
Individuell portfolio med deadline 17.12.2024
11.11-17.12.2024 Åbo
Obligatorisk närvaro: 44 h
Självstudier: 91 h
1 Obligatorisk närvaro och förhandsarbete
- en eller flera delar saknas
2 Gruppuppgift med seminarier
- uppnår inte kriterierna för vitsord 1
3 Individuell inlärningsportfolio bedömning
- uppnår inte kriterierna för vitsord 1
Gruppuppgift med seminarier
- svarar ytligt på uppgiftens frågeställningar
- uppgiften är nöjaktigt sammanställd
- uppgiften och presentationen baserar sig på få källor
- alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
- gruppen kan svara på ställda frågor
- professionellt förhållningssätt
Individuell inlärningsportfolio
- de givna ämnet behandlas vagt och smalt
- källorna refereras, utan analys och motiveringar
- reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- den tekniska utformningen är nöjaktig
Gruppuppgift med seminarier
- svarar relevant på uppgiftens frågeställningar
- uppgiften är välsammanställd
- uppgiften och presentationen baserar sig på mångsidiga källor
- alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
- gruppen kan svara på ställda frågor och reflekterar kring temat
- professionellt förhållningssätt
Individuell inlärningsportfolio
- de givna ämnena behandlas
- källorna tillämpas
- texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- den tekniska utformningen är god
Gruppuppgift med seminarier
- svarar uttömande på uppgiftens frågeställningar
- presentationen är välsammanställd och kreativ
- uppgiften och presentationen baserar sig på mångsidiga och aktuella källor
- alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
- gruppen kan svara korrekt på ställda frågor och reflekterar kring temat
- professionellt förhållningssätt
Individuell inlärningsportfolio
- ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
- källorna analyseras och tillämpas
- reflektionen är analytisk
- uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
- berömlig teknisk utformning