Daniela Sundell
Litteraturtips:
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Helminen, J. Sosiaaliohjaus lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Mari Kivistö & Martina Nygård (toim.) Yhdessä eteenpäin
– asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä. THL - Työpaperi 42/2019
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Heister, Trygg 2009. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Peterson, G., Ekensteen, W. och Rydén, O.: Funktionshinder och strategival. Studentlitteratur 2006
Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
+ valfri litteratur, artiklar och internetsidor, samt studiematerial ätts ut på Moodle.
Söderman,L.(red.) Nya omsorgsboken. Liber.2011.(även den uppdaterade versionen)
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tossebro,J.(red) 2011.integrering och inkludering,
Mer källor finns i sambamd med kursens Moodlesida
Föreläsningar, grupparbete, workshop, tillgänlighetsrundvandring, erfarenhetstalare och simulering
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp (GK/UK)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande
_______________________________________________________________________
2 Individuell uppgift 3 sp (bed. 0-5)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämne
Förmåga att kritiskt granska och reflektera kring egen inlärning, nya insikter och se utvecklingsområden i anslutning till kursens kompetenser
Studerande får skriftlig feedback i Moodle för den individuella uppgiften
Svenska
03.10.2024 - 30.12.2024
15.06.2024 - 03.10.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Daniela Sundell, Janina Dahla
I kursens examination ingår att läsa en skönlitterär bok om en person som har en diagnos som ger upphov till en bestående funktionsnedsättning. Studerande kan börja läsa boken redan innan kursen påbörjats, men det är inte ett måste. Även ljudböcker får användas.
Huvudpersonens funktionedsättningen kan ha uppkommit på grund av en kronisk sjukdom eller vara medfödd. Exempel kan vara hjärnblödning, Multipel skleros (MS), reuma, Parkinson sjukdom, ALS, ADHD, Autism, Down´s syndrom, CP- skada, FAS (undvik böcker om psykisk ohälsa och demenssjukdomar, eftersom de är funktionsnedsättningar, men behandlas mer ingående i andra kurser. Även erfarenheter av cancersjukdomar finns en hel del att hitta i skönlitteraturen, men undvik gärna också dessa, ifall sjukdomen inte tydligt givit upphov till bestående men). Boken kan också vara skriven utgående från ett anhörigperspektiv.
Närmare instruktioner för hela uppgiften ges när kursen startar, men ni kommer under kursens gång att arbeta processinriktat vidare med ert "case".
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (deadline 6.11.2024 och 12.12.2024) 2 sp
2 Individuell uppgift 3 sp
Erfarenhetstalare, föreläsare från arbetslivet, studiebesök
1 Kompensationppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället. Förhandsuppgifter deadline 6.11.2024 och 12.12.2024.
2 Individuell uppgift 3 sp, del 1: deadline 5.11.2024 och del 2: arbetet i sin helhet, deadline 30.12.2024.
3.10-30.12.2024 Åbo
Närstudier 17 h
Självstudier 118 h
Når inte kriterierna för vitsord 1
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.