•   Diakoniarbete I SOKD01-3001 15.09.2022-31.12.2022  5 sp  (ÖH22KOMPDIAK-V, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - känner till diakonins histora och uppdrag i dagens kyrka och samhälle
    - kan planera, förverkliga, dokumentara, utvärdera och utveckla diakonal verksamhet för individer, familjer och grupper
    - kan tillämpa människonära, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande metoder
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - diakonins historia, nuläge och framtidsvisioner
    - diakonins målgrupper och verksamhetsformer
    - diakonins metoder
    - digitalt diakonalt arbete
    - dokumentering
    - förändringens diakoni
    - inkluderande, gemenskapsfrämjande och empatiskt förhållningssätt
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Luisa Tast

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Diakonins sju bord, Sanna och Hans-Erik Lindström, Verbum, 2015
    Vägledning för diakoni, Magnus Bodin och Miriam Hollmer, Teologiska resurser Stig Linde (redaktör), 2020
    Diakoniabarometri 2022 – Muuttuva ja muuttava diakonia, Suomen ev. lut. kirkon julkaisuja 138.
    Där nöden är störst : en introduktion i diakoni ur finländsk synvinkel
    Kummel-Myrskog, Pia ; Sarelin, Birgitta ; Ekstrand, Sixten ; Malkavaara, Mikko, Kyrkostyrelsen, 2009
    Kyrkans styrdokument gällande diakoni och organisation (anvisas av kurslärare under kursen)
    Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, övningar, skriftliga examinationsuppgifter


    En del av kursen genomförs som närstudier och praktiska övningar. De övriga delarna av kursen består av olika examinationsuppgifter som ska genomföras på egen hand eller i par eller grupp under kursens gång enligt instruktioner av kurslärare i Moodle.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    15.09.2022 - 31.12.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 25.09.2022

    Grupp(er)
    • ÖH22KOMPDIAK-V
    • ÖH22YRKDIAK-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Nadja Suomela, Luisa Tast

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Tidtabellen överenskoms vid första närstudietillfället.

    Tid och plats

    Flerformsstudier under höstterminen 2022.
    Närstudier 30.9.22 kl. 8.30-16, 28.10.22 kl. 8.30-16 och 3.12 kl. 8.30-16

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
    24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodleplatform.

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket