Hoppa till innehåll

Diakoniarbete I (5 sp)

Kod: SOKD01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 25.09.2022

Tajmning

15.09.2022 - 31.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Nadja Suomela
  • Luisa Tast

Lärare

Luisa Tast

Grupper

  • ÖH22KOMPDIAK-V
    Öppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
  • ÖH22YRKDIAK-V
    Öppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp

Lärandemål

Studerande:
- känner till diakonins histora och uppdrag i dagens kyrka och samhälle
- kan planera, förverkliga, dokumentara, utvärdera och utveckla diakonal verksamhet för individer, familjer och grupper
- kan tillämpa människonära, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande metoder

Innehåll

- diakonins historia, nuläge och framtidsvisioner
- diakonins målgrupper och verksamhetsformer
- diakonins metoder
- digitalt diakonalt arbete
- dokumentering
- förändringens diakoni
- inkluderande, gemenskapsfrämjande och empatiskt förhållningssätt

Tid och plats

Flerformsstudier under höstterminen 2022.
Närstudier 30.9.22 kl. 8.30-16, 28.10.22 kl. 8.30-16 och 3.12 kl. 8.30-16

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Diakonins sju bord, Sanna och Hans-Erik Lindström, Verbum, 2015
Vägledning för diakoni, Magnus Bodin och Miriam Hollmer, Teologiska resurser Stig Linde (redaktör), 2020
Diakoniabarometri 2022 – Muuttuva ja muuttava diakonia, Suomen ev. lut. kirkon julkaisuja 138.
Där nöden är störst : en introduktion i diakoni ur finländsk synvinkel
Kummel-Myrskog, Pia ; Sarelin, Birgitta ; Ekstrand, Sixten ; Malkavaara, Mikko, Kyrkostyrelsen, 2009
Kyrkans styrdokument gällande diakoni och organisation (anvisas av kurslärare under kursen)
Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar, skriftliga examinationsuppgifter


En del av kursen genomförs som närstudier och praktiska övningar. De övriga delarna av kursen består av olika examinationsuppgifter som ska genomföras på egen hand eller i par eller grupp under kursens gång enligt instruktioner av kurslärare i Moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidtabellen överenskoms vid första närstudietillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodleplatform.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav