Diakoniarbete I (5 sp)
Kod: SOKD01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 25.09.2022
Tajmning
15.09.2022 - 31.12.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Luisa Tast
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
ÖH22KOMPDIAK-VÖppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
-
ÖH22YRKDIAK-VÖppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp
Lärandemål
Studerande:
- känner till diakonins histora och uppdrag i dagens kyrka och samhälle
- kan planera, förverkliga, dokumentara, utvärdera och utveckla diakonal verksamhet för individer, familjer och grupper
- kan tillämpa människonära, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande metoder
Innehåll
- diakonins historia, nuläge och framtidsvisioner
- diakonins målgrupper och verksamhetsformer
- diakonins metoder
- digitalt diakonalt arbete
- dokumentering
- förändringens diakoni
- inkluderande, gemenskapsfrämjande och empatiskt förhållningssätt
Tid och plats
Flerformsstudier under höstterminen 2022.
Närstudier 30.9.22 kl. 8.30-16, 28.10.22 kl. 8.30-16 och 3.12 kl. 8.30-16
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Diakonins sju bord, Sanna och Hans-Erik Lindström, Verbum, 2015
Vägledning för diakoni, Magnus Bodin och Miriam Hollmer, Teologiska resurser Stig Linde (redaktör), 2020
Diakoniabarometri 2022 – Muuttuva ja muuttava diakonia, Suomen ev. lut. kirkon julkaisuja 138.
Där nöden är störst : en introduktion i diakoni ur finländsk synvinkel
Kummel-Myrskog, Pia ; Sarelin, Birgitta ; Ekstrand, Sixten ; Malkavaara, Mikko, Kyrkostyrelsen, 2009
Kyrkans styrdokument gällande diakoni och organisation (anvisas av kurslärare under kursen)
Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, skriftliga examinationsuppgifter
En del av kursen genomförs som närstudier och praktiska övningar. De övriga delarna av kursen består av olika examinationsuppgifter som ska genomföras på egen hand eller i par eller grupp under kursens gång enligt instruktioner av kurslärare i Moodle.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidtabellen överenskoms vid första närstudietillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodleplatform.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav